چه کسانی نامزد ریاست می شوند؟

امروز؛ آغاز به کار خبرگان پنجم



پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز افتتاح شده و نمایندگان این نهاد در نخستین گام، هیأت رئیسه را انتخاب خواهند کرد. آن گونه که آیت‌الله احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیش‌تر به ایرنا گفته بود: اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی این دوره در روزهای چهارم و پنجم خردادماه (امروز و فردا) انتخاب می‌شوند.  همان گونه که این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد، انتخاب هیأت رئیسه یکی از دستور کارهای نخستین اجلاس از پنجمین دوره فعالیت مجلس خبرگان رهبری است. ریاست سال پایانی مجلس چهارم خبرگان رهبری برعهده آیت‌الله محمد یزدی بود اما وی نتوانست در جریان انتخابات هفتم اسفندماه آرای لازم برای ورود به مجلس خبرگان را کسب کند. در روزهای گذشته اسامی شماری از روحانیون ارشد این نهاد برای تصدی صندلی ریاست بر مجلس خبرگان رهبری مطرح شده است. از جمله آیت‌الله اکبر ‌هاشمی رفسنجانی که در رأس فهرست «خبرگان مردم» به عنوان نفر اول تهران برای مجلس پنجم خبرگان انتخاب شد.  هر چند برخی آیت‌الله اکبر‌ هاشمی رفسنجانی را اصلی‌ترین نامزد این مسئولیت می‌دانستند، وی هفته گذشته در گفت‌وگو با آفتاب تأکید کرد که «فعلاً قصد کاندیداتوری ندارد.»آیت‌الله ابراهیم امینی، امام جمعه موقت قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی دیگر از نامزده های محتمل است . او در جریان انتخابات مورد حمایت فهرست «خبرگان مردم» قرار گرفت.
در همین حال، سایت انتخاب خبر داده  با درخواست تعداد زیادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نظر مساعد برخی مراجع تقلید و توصیه شخصیت‌های برجسته انقلاب، آیت‌الله ابراهیم امینی عصر دیروز کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان را پذیرفت.
 این در حالی است که برخی منابع خبری از احتمال کاندیداتوری آیات احمد جنتی، ‌هاشمی شاهرودی، محمد مؤمن و موحدی کرمانی خبر می‌دادند. روز گذشته آیت‌الله موحدی کرمانی به تسنیم گفت: «به هیچ عنوان کاندیدای ریاست خبرگان نخواهم شد.» وی از احتمال کاندیداتوری آیات جنتی، ‌هاشمی ‌شاهرودی و امینی برای ریاست خبرگان خبر داد و گفت: «شنیده‌ام که جمع زیادی از اعضای خبرگان از آیت‌الله جنتی برای کاندیداتوری ریاست خبرگان دعوت کرده‌اند و قصد دارند به صورت یکپارچه به ایشان رأی بدهند.» آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در انتخابات اخیر به عنوان منتخب شانزدهم تهران وارد مجلس خبرگان پنجم شد. وی یک بار در نخستین انتخاباتی که بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان برگزار شد، نامزد شد اما در نهایت 34 رأی آورد و آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی با 41 رأی بر صندلی ریاست نشست.
آیت‌الله موحدی کرمانی در حالی بر محتمل بودن کاندیداتوری آیت‌الله جنتی تأکید کرد که حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با انتخاب تأکید کرد: «آیت‌الله جنتی حاضر به کاندیداتوری برای ریاست مجلس خبرگان نیست.»

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/21/374694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها