تازه‌های نشر


سایر محمدی



انسانگرایی در تفکر اسلامی
«انسانگرایی در تفکر اسلامی» برجسته‌ترین اثر محمد ارکون متفکر نامدار و نواندیش اسلامی است که احسان موسوی خلخالی آن را به فارسی برگرداند و انتشارات طرح نقد آن را منتشر کرد. محمد ارکون پژوهشگری ژرف نگر و یکی از بزرگ‌ترین استادان تاریخ فکر و به‌طور اخص تاریخ اندیشه اسلامی در دانشگاه سوربن فرانسه است. افزون بر پاریس به دانشکده‌های گوناگون از جمله دانشگاه تهران نیز برای تدریس دعوت شده است. کتاب انسانگرایی در تفکر اسلامی پایان‌نامه دکترای محمد ارکون در سال 1968 بوده و بخشی از طرح بازخوانی اندیشه‌های متفکران متقدم اسلامی چون ابن مسکویه، غزالی و... برای یافتن مؤلفه‌های مدرنی همچون انسانگرایی در آنهاست. در واقع هدف ارکون ویران کردن پیشداوری‌هایی است که غرب نسبت به جهان اسلام و بخشی از جهان اسلام نسبت به غرب دارد.




نئولیبرالیسم و جهانی سازی
«در برابر نئولیبرالیسم و جهانی سازی» مجموعه مقالاتی به قلم گروهی از اقتصاددانان برجسته و صاحبنظران اجتماعی چون کلیم صدیقی و جیمز پتراس و ژوزف استیگلیتز و... است که مسعود امیدی آنها را به فارسی برگردانده و نشر گل‌آذین ناشر آن است. از اواخر دهه هفتاد قرن بیستم مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالیستی بویژه از سوی نهادهای قدرتمند جهانی شامل صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی با دیکته کردن سیاست آزادسازی قیمت‌ها، بویژه در بازار کار، قرار دادهای موقت کاری، مقررات زدایی، حذف یارانه‌ها و قطع بودجه خدمات عمومی اجتماعی در زمینه‌های آموزش، بهداشت و درمان، حامل‌های انرژی، حمل ونقل و کالایی‌سازی همه چیز که بر کشورهای در حال توسعه اعمال کردند و با بازپس‌گیری همه امتیازاتی که تحت فشار مبارزات کارگران و زحمتکشان به‌دست آمد، منجر به فقر شدید و گسترده اقشار مختلف آن جوامع شد که نمونه تازه آن یونان است. نویسندگان مقالات این کتاب معتقدند این سیاست شکست خورده نمی‌تواند نوید بخش رهایی بشریت از پیامدهای ویرانگر سرمایه‌داری نئولیبرال باشد. یک سیستم اجتماعی مبتنی بر انسان و توسعه انسانی که در ادبیات علوم اجتماعی با واژه سوسیالیسم تبیین شده می‌باید جایگزین آن شود.


تفکر نقادانه
نشر نو مجموعه‌ای تحت عنوان کلی «مجموعه راهنمای اندیشه ورزان» تدارک دیده که نخستین دفتر از این مجموعه «مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه» نام دارد که براساس آثار ریچارد پل و لیندا الدر به قلم مهدی خسروانی بازنویسی شده است، تفکر نقادانه دانشی است با هدف افزایش توانایی افراد در اندیشیدن، استدلال کردن و نقد کردن. تمرکز بیشتر دانش‌ها بر اصلاح یا ارتقای اندیشه‌است، اما تفکر نقادانه این‌گونه نیست. تفکر نقادانه پیش از آنکه به اندیشه‌ها بپردازد به اندیشیدن می‌پردازد و تلاش می‌کند کیفیت اندیشیدن افراد را ارتقا و اعتلا ببخشد. این کتاب حاوی برداشتی از تفکر نقادانه است که نوعی توافق عمومی بر سر آن وجود دارد. از این جهت به کار استادان می‌آید و برای دانشجویان نیز یک کتاب تکمیلی تفکر نقادانه در کنار کتاب‌های درسی دیگر است.



مطالعات کودکی در ایران
«درآمدی بر مطالعات کودکی در ایران» مجموعه مقالاتی است از نخستین همایش ملی کودکی در ایران به قلم گروهی از پژوهشگران این حوزه که محمد سعید ذکایی آن را گردآوری و انتشارات آگاه منتشر کرد. مؤسسه رحمان بنابر فلسفه وجودی خود که پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده را به‌عنوان گروه هدف مطالعات خود برگزیده است. ورود به حوزه کودکان، یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه، با نخستین همایش ملی کودکی در ایران (مهرماه سال 1394) آغاز شد. این مجموعه شامل 11 مقاله از محمد سعید ذکایی، سید مهدی یوسفی، احمد شبانی، دکتر امیر حمزه زینالی، صادق شریعتی نسب، مرتضی کریمی، مریم حسینی، میترا اسفاری، ثمره صفت‌خانی، آزاده سالمی و... است و گردآورنده تلاش کرده در انتخاب مقالات با توجه به برخی عرصه‌های مغفول و مهم این سنت، تنوع و تکثر گفتمانی آن نشان داده شود. نخستین مقاله به معرفی مفاهیم، مسائل و رویکردهای عمده سنت مطالعات کودکی می‌پردازد، مقاله دوم در سنتی تاریخی تمایز‌یابی نهادهای ادبیات کودک را در سال‌های دهه چهل دنبال می‌کند و ...




سرگذشت شگفت‌انگیز حیات
«سرگذشت شگفت‌انگیز حیات روی زمین» نام کتابی به قلم ریچارد داوکینز است که دکتر محمدرضا توکلی صابری ترجمه کرده و ناشر آن انتشارات معین است. این کتاب در 13 فصل همراه با پیشگفتاری به قلم نویسنده و پیش‌درآمدی از مترجم به توضیح نظریه تغییر و تحول جانداران می‌پردازد و دلایل علمی آن را ارائه می‌دهد وگوشه کوچکی از این جهان نامتناهی را به ما می‌نمایاند. این نظریه نشان می‌دهد که تغییر وتحول جزو ذاتی خمیره حیات است و این خمیره پیوسته در حال دگرگونی است. داروین از جمله بزرگ‌ترین اندیشمندان حوزه علم با ارائه نظریه تغییر و تحول گونه‌های جاندار و برانداختن نظریه ارسطویی، مبنی بر ثابت و بدون تغییر بودن شکل جانداران، زیست شناسی و پزشکی را برای همیشه دگرگون کرد و تأثیر بس دامنه‌داری بر دانش بشری وتفکر فلسفی برجای نهاد. ریچارد داوکینز در این کتاب دلایل، مدارک و شواهد علمی فراوانی را از فسیل شناسی، جنین شناسی و گیاه شناسی، ژنتیک مولکولی، جانورشناسی و زمین‌شناسی برای توضیح و تبیین نظریه تکامل جانداران ارائه می‌کند.



معنای زندگی
«معنای زندگی» اثر تری ایگلتون و «وزن چیزها» اثر جین کازر دو عنوان از کتاب‌هایی هستند که با ترجمه عباس مخبر توسط نشر آگه به ترتیب در سال‌های 1388 و 1392 منتشر شده بودند و حالا با طرح جلد جدید و در قطع کوچک‌تر از رقعی از سوی نشر«بان» به بازار آمدند. تری ایگلتون که یکی از منتقدان و نظریه‌پردازان بنام ادبیات مدرن شناخته می‌شود در این کتاب با استفاده از نقل قول‌های نویسندگان برجسته جهان و آثار شاخص در حوزه ادبیات، فلسفه و تاریخ، فلسفه زندگی را به زبانی سهل و ممتنع توضیح می‌دهد. از آلتوسر، بکت، شوپنهاور، هایدگرو... همه پرسش‌هایی که در زندگی ممکن است یک ذهن کنجکاو و یک مغز مسأله دار با خود در میان گذارد، تری ایگلتون پاسخ آن را از زبان این متفکران بیرون می‌کشد و با خواننده این کتاب در میان می‌گذارد. «وزن چیزها» یا فلسفه و زندگی خوب، کتاب دیگر عباس مخبر مانند کتاب قبلی به فلسفه و هنر زندگی اختصاص دارد.



اهمیت زمان
«اهمیت زمان: میراث زمین‌شناسی برای اندیشه علمی» اثر مایکل لدرا با ترجمه محمدرضا اسمعیل بیک را انتشارات مازیار منتشر کرد. انتشارات مازیار که در سال 94 از سوی انجمن ترویج علم ایران به‌عنوان ناشر برگزیده معرفی شد، در زمینه چاپ و انتشار بیش از 90 عنوان کتاب‌ علمی گوی سبقت را از همه ناشران ربود و کتاب «اهمیت زمان» در زمینه توسعه علم زمین‌شناسی یکی از آنها است. نویسنده این کتاب نگاهی بسیار ارزشمند به پیشینه بعضی از مفاهیم کلیدی دارد که امروزه درعلوم زمین از آنها استفاده می‌کنیم. این کتاب زمینه تاریخی گسترش این ایده‌ها را بیان می‌کند. سهم هر دانشمند و متفکر را به تنهایی باز می‌کند و نشان می‌دهد که چنین ایده‌هایی چگونه به شکل دادن دیدگاه ما از علم و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، کمک می‌کند.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/12/416065/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها