داعش نمی‌تواند پیروز شود اما ما می‌توانیم ببازیم

تکفیری‌ها تنها زمانی برنده می‌شوند که ما احساساتی شویم، بنابراین نباید این کار را بکنیم

ازرا کلین
مترجم: نازی نشرودی

بیایید به جای آنکه در ترس و وحشت غرق شویم و فکر کنیم داعش چه کارهایی می‌تواند انجام دهد، به این فکر کنیم که داعش چه کارهایی نمی‌تواند انجام دهد. داعش نمی‌تواند به پاریس حمله کند. داعش نمی‌تواند یک حمله هوایی علیه ایالات متحده ترتیب دهد. داعش نمی‌تواند مناطقی را که تحت اشغال درمی‌آورد برای طولانی مدت در اختیار خود نگه دارد. ویل مک کانتس که کارشناس داعش است می‌گوید: این گروه حدود 40 درصد از قلمرو خود را طی یک سال اخیر از دست داده است. حملات تروریستی در فرانسه، بلژیک، آلمان و انگلیس ترس زیادی را ایجاد کرد. اما نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که به‌عنوان مثال تعداد امریکایی‌هایی که در هفت روز به خاطر تیراندازی در امریکا کشته شدند، بیشتر از کشته‌های حملات داعش به پاریس بود.
«تروریسم جنایتی علیه ذهن است»، این را کارشناس امنیتی، بروس اشنیر، بعد از انفجارهای دوی ماراتن بستون به من گفت. او گفت: «پیامی که حملات تروریستی به شما می‌دهند این است که شما امنیت ندارید و دولت نمی‌تواند از شما محافظت کند.»
ترس باعث می‌شود انسان‌ها شبیه به موجوداتی احمق شوند و به همین نسبت کشورها به موجودیت‌هایی احمق تبدیل می‌شوند. و سلاح واقعی داعش نیز ترس است. داعش نمی‌تواند امریکا یا فرانسه را در میدان نبرد شکست دهد. داعش نمی‌تواند ناوهای هواپیمابر یا جت‌های ما را از بین ببرد یا از آنها علیه خودمان استفاده کند. این گروه فقط می‌تواند باعث شود ما بشدت دچار هراس و وحشت بشویم و بواسطه این وحشت، کاری احمقانه از ما سر بزند، که در نهایت این کار احمقانه در جهت تأمین منافع داعش خواهد بود یا به خودمان لطمه می‌زند.
داعش فقط زمانی موفق خواهد شد که ما، به خاطر حس انتقامجویی و وحشت ناشی از حملات بیشتر چشمانمان کور شود و به او در رسیدن به اهدافش کمک کنیم. این کار به دو طریق می‌تواند انجام شود که یکی از این دو راه همین حالا هم در جریان است. نخست اینکه: رفتار افراطی با پناهجویان همان چیزی است که داعش می‌خواهد. زک بیچامت در این باره می‌نویسد: «داعش پناهجویان سوری را تحقیر می‌کند. این افراد خائنین به خلیفه شناخته می‌شوند. در واقع با ترک خاک سوریه این افراد به خلیفه پشت می‌کنند. داعش قلمرو خود را همچون یک بهشت بازنمایی می‌کند و فرار پناهجویان از این قلمروها ثابت می‌کند که بهشتی در کار نیست. اما اگر حتی پناهجویان فرصت فرار از سوریه را پیدا کنند، به نفع داعش خواهد بود که غرب از آنها به بدترین شکل ممکن استقبال کند. روایت داعش از غرب، که تلاش می‌کند آن را دشمن مسلمانان جلوه دهد، بیشتر تقویت می‌شود و به این ترتیب راحت‌تر از میان پناهجویان ناراضی عضو‌گیری خواهد کرد.»
پذیرش روایت داعش از غرب نه تنها به شکلی معنوی به نفع این گروه خواهد بود بلکه به شکلی ملموس نیز از آن بهره خواهد برد. دیوید گارتنستین-راس، یک مقام ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: «داعش می‌تواند از میان جمعیت پناهجویان معترض عضو‌گیری کند. این شیوه بازی آنها در سال 2005 و زمانی بود که آنها را با عنوان القاعده در عراق می‌شناختیم. آنها به شیعه‌ها حمله می‌کردند و سپس سنی‌ها را در سختی قرار می‌دادند و بعد به‌عنوان مدافعان سنی‌ها وارد شده و از میان آنها عضو‌گیری می‌کردند.»
داعش چطور از جنگ سود می‌برد
اگر به لفاظی‌های داعش گوش داده باشید، می‌بینید که این گروه از حملاتی که علیه آن صورت می‌گیرد بسیار عصبانی است. داعش می‌خواهد پیروان خود را متقاعد کند که رهسپار جنگی مقدس برای دفاع از اسلامی که آنها مدعی آن هستند، کافران را بکشند و به برپایی یک خلافت باشکوه کمک کنند. اما آنچه دریافت می‌کند بمباران‌های بیرحمانه هوایی است.
مطلوب‌ترین وضعیت ممکن برای داعش زمانی است که کسی در امورش مداخله نکند و بتواند دولت خود را تشکیل دهد. اما اگر قرار باشد این اتفاق نیفتد، کشیدن پای غرب به جنگی بی‌پایان به روی زمین آن هم در قلب جهان اسلام، گزینه مناسبتری برای ترغیب جوانان به پیوستن به داعش است تا اینکه از آنها دعوت کند و بعد همگی دور هم بنشینند و منتظر باشند از هوا بر سرشان بمب ریخته شود. در واقع شانس مبارزه با کافران برای دفاع از سرزمین، خیلی جذاب‌تر از شانس کشته شدن توسط تکنولوژی برتر است.
گارتنستین-راس می‌گوید: «به‌همین دلیل وارد کردن نیروهای پیاده به سوریه در واقع، به طور ناخواسته، کمک کردن به داعش برای رسیدن به اهدافش است». امریکا مدعی است که غرب نه تنها با داعش بلکه با اسلام افراطی در جنگ است و این همان طرز فکری است، که به عقیده بسیاری از کارشناسان، به نفع داعش است. چرا که این طرز فکر در واقع باعث می‌شود مسلمانان در جامعه امریکا احساس بیگانگی کنند و داعش به جای آنکه گروهی اراذل و اوباش قرون وسطایی، قاتل و شیاد معرفی شود، خود را طرفدار و مدافع اسلام و مسلمانان جا می‌زند.
اشنیر می‌گوید: آسیب اولیه تروریسم، آسیب احساسی است. اینکه این حمله تروریستی تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده هیچ ارتباطی با خود حمله ندارد. موفقیت یک حمله تروریستی به واکنش ما بستگی دارد. ما نباید اجازه بدهیم که ما را بترسانند. تصور کنید که بمب‌ها در لحظه آخر و قبل از انفجار پیدا می‌شدند و خنثی می‌شدند و هیچ کسی هم آسیبی نمی‌دید، اما قطعاً همچنان هر کسی به همین اندازه دچار وحشت می‌شد. به هرحال حتی اگر کسی هم کشته نمی‌شد، تروریست‌ها به همین اندازه موفق می‌شدند. در واقع زمانی‌که شما بترسید، آنها برنده شده‌اند. اگر شما نترسید، آنها بازنده‌اند و اصلاً مهم نیست که کار غیر انسانی آنها باعث از دست رفتن جان چند نفر شده باشد.
داعش قوی نیست. آنها ضعیف هستند. این به این معنی نیست که آنها خطرناک نیستند، یا اینکه نمی‌توانند به ما صدمه بزنند. اما ما نباید تظاهر کنیم که آنها ابرقهرمان‌های شکست‌ناپذیر هستند. آنها جنایتکار هستند و وارد جنگی شده‌اند که برنده‌اش ما هستیم و بازنده‌اش آنها. بخشی از توانایی آنها در سربازگیری به همین موضوع برمی‌گردد که آنها تظاهر می‌کنند برنده این جنگ هستند و قوی و اینکه غرب را به زانو درآورده‌اند. ما نباید به فانتزی‌های آنها دامن بزنیم. ما می‌توانیم برای قربانیان آنها سوگواری کنیم بدون آنکه تبلیغات آنها را باور کنیم. راس می‌گوید، آنچه هرگز نباید درباره داعش فراموش کنید، این است که داعش نه تنها در مقایسه با غرب ضعیف است بلکه در سراسر خاورمیانه هم منفور است.
«امریکا در خاورمیانه چندان محبوب نیست، اما عدم محبوبیت داعش در این منطقه بسیار بیشتر از امریکاست. آنها به هیچ عنوان در میان مردم خاورمیانه خوشنام نیستند. بنابراین بخشی از کاری که نیاز است انجام دهیم این است که خیلی ساده اشتباه نکنیم و اجازه ندهیم داعش خود را مدافع مسلمانان معرفی کند. ما باید کاری کنیم که مسلمانان به طرد داعش به صورت گسترده ادامه دهند.»
منبع: Vox
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/13/416073/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها