اختلال زندگی شهروندان، روی موج گرما

روند افزایش دمای هوای کشور، صرفه‌جویی در مصرف برق و آب را ضروری کرده است

نیم نگاه

مدیرکل هواشناسی خوزستان، 8 شهرستان استان تا اواسط هفته آینده همچنان با دمای هوای 50 درجه بالای صفردست و پنجه نرم خواهند کرد
مدیرروابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق، گفت: صرفه‌جویی برق باعث جلوگیری از تعدد خاموشی‌ها در فصل گرما و جلوگیری از خسارات وارده
به تجهیزات برق می‌شود
مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر:  گرمای شدید و تشنگی،
جان 2نوجوان 13 ساله اهل «مسکوتان» از توابع شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان را گرفت
در حالی که مردم جنوب کشور با گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی از استان‌های شمال شاهد بارندگی‌های پراکنده در این فصل گرم سال هستند

 

گروه ایران زمین/ سازمان هواشناسی درحالی از ادامه روند افزایش دمای هوا در کشور بویژه از امروز سه‌شنبه خبر می‌دهد که خوزستانی‌های روزه دار حدود یک‌هفته است دمای هوای 50 درجه را تجربه می‌کنند، آن هم در شرایطی که بروز مشکل در تأمین آب و قطع برق شرایط را برای آنان دشوار کرده است. این مشکل تنها شامل حال مردم جنوب نیست بلکه ساکنان شمال کشورهم با این مسأله مواجه هستند. در مازندران افزایش دو برابری مصرف برق به‌دلیل گرما موجب شده تا مسئولان اعلام کنند اگر وضعیت مصرف برق به همین منوال پیش برود، هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت برق استان مجبور به اجرایی کردن طرح خاموشی‌هایی در مناطق مختلف مازندران نشود. با این حال، مسئولان بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی‌های مکرر با توجه به روند افزایشی دمای هوا تأکید دارند.
خاموشی در اهواز و آبادان
با‌وجود افزایش بی‌سابقه دمای هوا در اهواز و ضرورت درنظر گرفته شدن تسهیلات و امکانات برای ساکنان این مناطق، از روز شنبه گذشته قطع برق در این منطقه از کشور شدت یافته است. البته گرمای شدید و به تبع آن افزایش مصرف، برق اهواز را قطع کرد و به گفته «محمود دشت بزرگ»، مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان، حریق در پست‌های این استان هم موجب خاموشی ۱۰۰مگاواتی شد. افزایش اوج مصرف در شرایطی رخ داد که گرمای شدید هوا موجب شد، تا بالای 95درصد، حتی در برخی نقاط صد درصد از ظرفیت بارگیری تجهیزات و پست‌های برق استان استفاده شود. تداوم این روند باعث افزایش فشار روی تجهیزات در ایستگاه تغذیه‌کننده نیز شد. همچنین بر اثر مصرف بیش از اندازه، بخشی از شبکه برق اهواز دچار آتش‌سوزی شد که البته به کمک نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله حریق اطفا شد، اما این قطع برق، تنها شامل حال اهوازنشینان نشد، بلکه برخی دیگر از مناطق خوزستان را نیز درگیر کرد. به‌عنوان نمونه آبادانی‌ها هم مانند مردم سایر نقاط استان آخرین شب قدررا بدون برق به سحر رساندند.
انتقاد از انشعابات غیرمجاز و سرقت کابل‌ها
هرچند که برخی از مسئولان افزایش چشمگیر مصرف را دلیلی برای قطع شدن برق می‌دانند، اما «اکبر ناصری»، رئیس اداره برق آبادان انشعابات غیرمجاز و سرقت کابل‌ها را از جمله دلایل اصلی قطع برق در این شهردانست و گفت: 70 درصد از شبکه برق شهری را خودنگهدار کرده‌ایم و در ۳۰ درصد مابقی 2 هزار انشعاب غیرمجاز برق داریم. ضمن اینکه متأسفانه تمام تلاش‌های این اداره در برخورد با معضل مورد نظر بی‌حاصل بوده و همچنان انشعاب غیرمجاز وجود دارد. این درحالی است که به گفته این مقام مسئول امسال میزان برق مصرفی در شهر آبادان نسبت به سال گذشته ۲۰مگاوات بیشتر بود که این امر ناشی از مدیریت نادرست مصرف برق توسط مردم است.
کاهش ساعات کار اداره‌ها
قطع‌ متداول آب و برق در خوزستان در کنار گرمای بی‌سابقه دمای هوا تا به آنجا پیش رفت که ساعات کار در این استان را نیز تغییر داد. به‌دنبال بروز این شرایط پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان اعلام کرد: به دلیل افزایش دمای هوا به بیش از 49 درجه برای رفاه حال مردم و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ساعت کار ادارات در شهرهای استان تغییر کرده و برای بانک‌ها، اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی بجز مراکز عملیاتی، امدادی، بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی تا فردا چهارشنبه (31 خرداد) پایان ساعت کار 12 ظهر اعلام شده است. به گفته «غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان این مصوبه دولت است که اگر دمای هوا بالای ۴۹ درجه باشد، ستاد بحران تشکیل و تعطیل اعلام شود.
برنامه‌ریزی برای جلوگیری
از قطع برق گسترده
با این حال، «کیامرث حاجی‌زاده»، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هم از برنامه‌ریزی برای تأمین تمهیدات لازم جهت جلوگیری از قطع برق گسترده در این استان گفت و به خوزستانی‌ها توصیه کرد که برای پیشگیری از قطع برق، در مصرف صرفه‌جویی کنند تا در شرایط گرمای شدید هوا امکان مصرف یکسان برق برای همه مناطق وجود داشته باشد.
حل موقتی مشکل اساسی برق اهواز
در این خصوص، «حسن کریمی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز اظهار داشت که با تقسیم بارها روی خطوط دیگر، در حال حاضر مشکل اساسی برق مناطق اهواز به‌صورت موقت حل و میزان خاموشی بسیار کم شده است. اکنون فقط در محدوده «فولاد شهر» و بلوار «ستایش» اهواز شاهد قطع موقت برق هستیم که در مجموع 5ترانس برق محل با مشکل مواجه است. به‌دلیل اینکه بار ایستگاه کاملاً پر شده، در تلاش هستیم تا با جابه‌جایی بار، برق این مناطق را نیز از نظر ظرفیت وارد مدار کنیم. وی تأکید کرد: به علت گرمای هوا از همشهریان اهوازی خواهشمندیم برای رفاه حال مؤمنان روزه دار در این ایام، تا جایی که ممکن است، لوازم برقی غیر سرمایشی را وارد مدار نکنند. با توجه به اینکه لوازم سرمایشی در این هوای بسیار گرم حکم اکسیژن را دارد، لذا درخواست می‌کنیم که از لوازم برقی غیر سرمایشی استفاده نکنند.
ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق
«علیرضا شکرخدایی»، مدیرروابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق، گفت: صرفه‌جویی برق باعث جلوگیری از تعدد خاموشی‌ها در فصل گرما و جلوگیری از خسارات وارده به تجهیزات برق می‌شود. شکرخدایی با اشاره به خاموشی‌های ناشی از قطع برق در چند شب گذشته درکلانشهر اهواز، تصریح کرد: این خاموشی‌ها به حالت عادی برگشته و برق بیشتر مناطق برقرار شده است. با توجه به تعمیر 2فیدر(تغذیه کننده) در ایستگاه‌های برق مناطق کوی نبوت، باهنر، کوی مستغلات، پدافند و فولادشهر اهواز برق این مناطق وصل شده است. مدیرروابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز به مردم توصیه کرد: برای جلوگیری از قطع دوباره برق، لازم است برق مناطقی که برقرار شده و نیز سایر مناطق، الگوی مصرف را رعایت کنند و با حداقل رساندن استفاده از کولر و سامانه سرمایشی، مانع فشار بیش ازحد بار برق و آسیب رسیدن به شبکه برق شوند. براین اساس گرمای بیش از حد و بالارفتن مصرف برق در شنبه شب گذشته باعث آتش‌سوزی در پست برق منطقه 200 مگاوات سپیدار اهواز و به دنبال آن خاموشی در بیش از 16 نقطه کلانشهر اهواز و بخش‌هایی از شهرستان کارون و باوی شد. گرمای 50درجه چند روزی است که در بیشتر مناطق خوزستان حاکم شده و پیش‌بینی شده تا آخر هفته ادامه داشته باشد. شدت گرما باعث افزایش مصرف برق در خوزستان شده است.
گرما‌ خوزستانی‌ها را
راهی بیمارستان کرد
به‌دنبال افزایش بی‌سابقه دما در خوزستان، «شهریار میرخشتی»، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی این استان هم از ۱۰مأموریت گرمازدگی خبر داد و افزود: هوای گرم موجب گرمازدگی 10 نفرشد که 3 نفر در محل درمان و 7 نفر به دلیل وخامت گرمازدگی به بیمارستان اعزام شدند. به گفته وی در 3ماه اخیر با توجه به هوای گرم خوزستان تعدادی از شهروندان به دلیل گرمازدگی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.
افزایش دما ادامه دارد
براساس اظهارات «کوروش بهادری»، مدیرکل هواشناسی خوزستان، 8شهرستان استان تا اواسط هفته آینده همچنان با دمای هوای 50 درجه بالای صفردست و پنجه نرم خواهند کرد. در روزهای گذشته برخی شهرستان‌های خوزستان هوای داغ را تجربه کردند، به نحوی که در اهواز، امیدیه، رامهرمز، آبادان، بندرماهشهر، هندیجان، آغاجاری و دزفول دمای هوا 50 درجه به ثبت رسید. بهبهان، بستان از توابع دشت آزادگان، شوشتر و شوش نیز دمای هوای 49 درجه را تجربه کردند و دمای هوای بقیه شهرستان‌های خوزستان 47 درجه بود. امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه)، ساکنان استان با کاهش شعاع دید افقی بر اثر وقوع گرد وغبار مواجه خواهند بود.
گرمای هوا و تشنگی جان 2 نوجوان سیستان و بلوچستانی را گرفت
همچنین «محمودرضا ناصح»، مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر درگفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به اینکه گرمای شدید و تشنگی، جان 2 نوجوان 13 ساله اهل «مسکوتان» از توابع شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان را گرفت، افزود: 5 نوجوان اهل «مسکوتان» که به منطقه جلگه روستای «چاه جنگی خان» رفته بودند پس از برگشت به مسکوتان خودرو آنان در مسیر راه دچار نقص فنی می‌شود. 3 نوجوان 13 ساله از این جمع تصمیم می‌گیرند پیاده به طرف مسکوتان حرکت کنند که در راه برگشت به دلیل گرمای شدید هوا و تشنگی زیاد متأسفانه 2 نفر آنان فوت می‌کنند و یک نفر دیگر که با کمک اهالی پیدا شد به مرکز درمانی مسکوتان انتقال یافت. خوشبختانه حال عمومی این نوجوان رضایتبخش است.
گلایه‌های مردمی از قطع مکرر آب
در همین حال، مردم شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان هم از قطع مکرر آب گلایه‌های بسیاری داشتند. در همین راستا یکی از شهروندان مهرستانی درگفت‌و‌گو با مهر، اظهار داشت: با توجه به فصل گرما و ایام ماه مبارک رمضان قطع آب در بسیاری از محلات شهر مهرستان مشکلاتی را به وجود آورده است. انتقال آب شرب از سد «ماشکید علیا»، یکی از خواسته‌های بحق مردم شهرستان مهرستان است که امیدواریم با تعامل مسئولان این امر محقق شود. با توجه به اینکه آب شرب شهر مهرستان با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر از ۵ حلقه چاه تأمین می‌شود و به دلیل خشکسالی و کم آبی سفره‌های زیرزمینی منطقه، تسریع در اجرا و بهره‌برداری از این خط انتقال در خصوص تأمین آب شرب منطقه مؤثر است. همچنین «ثناالله جمشیدزهی»، مدیر آب و فاضلاب شهری شهرستان مهرستان نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند روز گذشته ترانس برق یکی از چاه‌ها در مهرستان به سرقت رفت که این مسأله موجب کاهش فشار و قطع آب در برخی از مناطق شد. این سومین ترانس برقی است که طی امسال به سرقت می‌رود و مشکلاتی را برای مشترکان به وجود می‌آورد. وی با اشاره به اینکه سارقان بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال به شرکت برق زیان وارد کرده‌اند، گفت: برگرداندن دوباره این چاه به مدار شهر مستلزم تأمین اعتبار، خرید و نصب تجهیزات است. به گفته برخی از مردم این استان، قطع آب فقط مربوط به مهرستان نیست در هفته گذشته چند روز درمنطقه سیستان هم بحران جدی آب شرب وجود داشت که دلیل آن از سوی مسئولان مشکلات فنی اعلام شد. یکی از شهروندان منطقه سیستان هم با بیان اینکه روز سه‌شنبه هفته گذشته زمانی که سحر قصد داشتم برای نماز صبح وضو بگیرم متوجه شدم آب قطع شده، افزود: متأسفانه این قطع آب تا روز پنجشنبه ادامه داشت و کار به جایی رسید که مردم برای تأمین آب شرب خودشان هم دچار مشکل شدند.
تداوم گرمای هوا در سیستان
و بلوچستان در کنار مشکل کم آبی
اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز از تداوم گرمای هوا تا پایان این هفته در استان خبر داد و اعلام کرد: بر اساس آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده نگری هواشناسی تا امروز سه‌شنبه با تقویت جریانات نسبتاً خنک شمالی قدری از شدت گرما در شمال و نوار شرقی استان کاسته می‌شود، اما گرمای هوا تا پایان این هفته تداوم دارد. طی این مدت در شمال استان در ساعات اولیه روز انتظار وزش باد داریم که در برخی نقاط سبب خیزش گرد و خاک می‌شود. همچنین در برخی ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده باران، رعد و برق و تندباد موقتی دور از انتظار نیست.
تعطیلی پنجشنبه‌ها و تغییر ساعات کاری اداره‌ها در کهگیلویه و بویراحمد
از طرفی، به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا روزهای پنجشنبه در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل می‌شود. به گزارش صدا و سیما، «مجید محنایی»، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: با تعطیلی پنجشنبه‌ها زمان شروع و پایان کار کارکنان دولت در استان هم تغییر کرد و از این پس ساعات کاری اداره‌ها از 6 و 30 دقیقه صبح تا 14 و 30 دقیقه بعدازظهراست.
افزایش دو برابری مصرف برق
در مازندران
درهمین حال، خبرنگار«ایران» درساری نیز گزارش کرده که اگر وضعیت مصرف برق به همین منوال در مازندران پیش برود هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت برق مازندران مجبور به اجرایی کردن طرح خاموشی‌هایی در مناطق مختلف این استان نشود، چرا که مصرف برق 2 برابر افزایش یافته است.
«قاسم شهابی» مدیرعامل شرکت برق مازندران در جلسه شورای اداری استان که در شهرستان بابلسر برگزار شد، از افزایش مصرف برق و انرژی طی چند وقت اخیر در استان خبر داد و اعلام کرد که با افزایش هر سانتیگراد دما 7 درصد بر میزان مصرف برق اضافی در مازندران افزوده می‌شود و این نگران‌کننده است. شهابی مدیریت مصرف انرژی در ادارات مازندران را ضروری دانست و افزود: گام اول در مدیریت مصرف انرژی این است که ادارات سامانه سرمایشی خود را به طور کامل در آغاز فصل گرم سرویس کنند تا نقص فنی نداشته باشد و از سوی دیگر درجه حرارت کولر را روی 24 تا 25 درجه قرار دهند که این امر 30 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. متأسفانه در برخی از ادارات درجه حرارت کولر را روی 16 درجه قرار می‌دهند که منطقی نیست و مصرف را افزایش می‌دهد.مدیرعامل شرکت برق مازندران همچنین از مردم استان خواست، با استفاده از لامپ‌های «ال ای دی» (نوعی لامپ کم مصرف)، در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
مصدومیت جوان سرعینی
بر اثر برخورد صاعقه
در حالی که مردم جنوب کشور با گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی از استان‌های شمال شاهد بارندگی‌های پراکنده در این فصل گرم سال هستند. در این میان «بهرام حافظی‌فر»، رئیس فوریت‌های پزشکی اردبیل از مصدومیت یک جوان سرعینی بر اثر برخورد صاعقه در روستای «ورنیاب» خبر داد و گفت: براساس گزارش‌های ارسالی و به دنبال رگبارهای بهاری یک جوان در روستای «ورنیاب» سرعین بر اثر برخورد صاعقه مصدوم شد که بسرعت به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفت.
هوای کشور گرم‌تر می‌شود
سازمان هواشناسی کشور هم از گرم‌تر شدن هوای بیشتر نقاط کشور خبرداد و اعلام کرد، شدت افزایش دما در بخش‌های مرکزی و شرقی بیشتر خواهد بود. به گزارش این سازمان، از امروز سه‌شنبه بیشتر مناطق کشور آسمانی صاف و آفتابی خواهند داشت و روند افزایش دما در غالب استان‌ها بویژه مناطق مرکزی و شرقی شکل خواهد گرفت که البته در همین ساعات سیستان و بلوچستان با افزایش ابر، رگبار و وزش باد شدید مواجه خواهد شد. همچنین امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) پدیده باد و گرد و خاک در جنوب غرب کشور دور از انتظار نخواهد بود.
تهران 4 درجه گرمتر می‌شود
اداره کل هواشناسی استان تهران هم از افزایش 4 درجه‌ای دمای هوای پایتخت طی امروز سه‌شنبه خبر داد. برهمین اساس دمای هوای تهران امروز سه‌شنبه حداکثر 39 و حداقل 28 درجه پیش‌بینی شده است. طبق تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران تا روز چهارشنبه صاف تا کمی ابری گاهی با وزش باد پیش‌بینی شده که در برخی ساعات شاهد افزایش ابر در ارتفاعات استان خواهیم بود.


 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/19/416142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها