بنای تاریخی از خطر تخریب نجات یافت

موافقت با ثبت اضطراری «خانه کرمان »


معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان از ثبت اضطراری بنای تاریخی خانه‌شهر کرمان  خبر می‌دهد. این تصمیم خروجی جلسه مسئولان میراث فرهنگی با معاون استاندار، تنی چند از اعضای شورای شهر و شهردار کرمان در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفت. «حمید روحی» می‌گوید: «در جلسه‌ای که برگزار شد، مقرر شد در منتهی‌الیه بنای تاریخی خانه‌شهر، یک مسیر ورودی برای ساختمان جدید استانداری تعبیه شود، همچنین شهرداری با ورود کارشناسان میراث‌فرهنگی به بنا، مستندنگاری و تهیه پرونده ثبتی موافقت کرد.»
آیا خانه کرمان ثبت اضطراری می‌شود؟
 البته این موضوع  این سؤال را هم از سوی فعالان حوزه میراث فرهنگی و افکار عمومی به وجود آورد که چرا سازمان میراث فرهنگی باوجود اطلاع از تصمیم استانداری برای تخریب خانه هنر که متعلق به کرمانی است که پول ساخت آن را از جیب پرداخته‌اند، زودتر اقدام به ثبت اضطراری خانه نکرد. به گزارش روزنامه ایران، «ثبت اضطراری» دو کلمه‌ای است که بارها از سوی مسئولان کشوری واستانی میراث فرهنگی درباره آثار در معرض تخریب شنیده می‌شود. برای مثال هربار که صدای نگرانی افکارعمومی برای بناهای تاریخی از جمله خانه  «ثابت پاسال» بلند می‌شود مسئولان کشوری از ثبت اضطراری این عمارت خبر می‌دهند، با وجود این تا لحظه نوشتن این گزارش همچنان خانه ثابت پاسال ثبت ملی نشده است. هرچند خانه ثابت پاسال یک مخالف خودی هم برای ثبت ملی دارد. «خسروآبادی» مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران از عدم لزوم ثبت ملی عمارت ثابت پاسال خبر داد و مدعی شد که بدون ثبت ملی هم می‌توان آن را نجات داد. این درحالی است که همچنان سایه تجاری‌سازی و بلند مرتبه‌سازی یکی از مهمترین معماری عصر معاصر را تهدید می‌کند.  در حال حاضر هم «حمید روحی» معاون میراث فرهنگی از ثبت ملی «خانه کرمان» خبر می‌دهد. او می‌گوید:«بنای تاریخی خانه‌شهر در دوره پهلوی و بین سال‌های ۵۴ و ۵۵ ساخته شده و معماری آن برگرفته از معماری سنتی و مدرن است.»
به گفته روحی با توجه به اینکه ثبت یک بنای تاریخی باید با اجازه و رضایت مالک انجام شود، شهرداری به‌عنوان مالک خانه‌شهر تاکنون به ما اجازه ورود به بنا، مستندنگاری و تهیه پرونده ثبتی برای این بنا را نمی‌داد.
معاون میراث‌فرهنگی کرمان با اشاره به اینکه پیگیری‌های بسیار زیادی برای حفظ و حراست از بنای تاریخی خانه‌شهر از سوی اداره‌کل میراث‌فــرهنـــگی، صنایــع‌دستـــی و گردشگری کرمان صورت گرفته است، به ایلنا می‌گوید: براساس مستندات و مکاتبات موجود، در سال ۱۳۹۰، شورای شهر کرمان در کمیسیون ماده ۵ که اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان هم در آن عضویت داشته است، تصمیم به تخریب بنای تاریخی خانه‌شهر می‌گیرد.
به گفته روحی، خوشبختانه تخریب این بنای تاریخی در آن سال انجام نمی‌شود و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، تخریب بنا از دستور کار خارج می‌‌شود اما منتفی نمی‌شود چون باز هم مالک بنا، شهرداری، اجازه مستندنگاری و تهیه پرونده ثبتی را نمی‌داد.
او می‌گوید: «متأسفانه در پی تصویب تخریب بنا، عملیات اجرایی ساختمان جدید استانداری با فرض تخریب بنا آغاز شد و طراح این ساختمان، ورودی‌های ساختمان جدید استانداری را براساس این فرضیه طراحی و اجرا کرد.»
روحی با اشاره به اینکه ثبت اضطراری بنای تاریخی خانه‌شهر در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان قرار گرفته است، می‌گوید: بخش جلوی این ساختمان که به‌عنوان گالری هنری مورد استفاده قرار می‌گرفته است، پس از ثبت احتمالاً تبدیل به موزه می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/7/416155/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها