خاورمیانه



عربستان مرز زمینی قطر را بست

عربستان و بحرین همچنان به فشارهای سیاسی اقتصادی خود علیه قطر ادامه می‌دهند. عربستان در جدیدترین اقدامات خود، اقدام به بستن تنها راه زمینی ارتباطی قطر با جهان کرد و بحرین نیز خواستار خروج نیروهای قطری از پایگاه امریکایی واقع در این کشور شد.به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الحیات عربستان، ریاض با پایان گرفتن مهلت دو هفته‌ای عربستان به اتباع قطری برای ترک خاک این کشور، گذرگاه مرزی «سلوی» را که تنها راه ارتباطی زمینی قطر با دیگر نقاط دنیا به شمار می‌رود، به بهانه دلایل امنیتی-احتیاطی روی قطری‌ها بست. این گذرگاه که در اوایل سال‌جاری میلادی با ثبت ورود و خروج 37 هزار و 267 مسافر، پر ترددترین گذرگاه در جهان بود، در قالب سایر اقداماتی که ریاض، ابوظبی و منامه در راستای تحریم دوحه در پیش گرفته‌اند، مسدود و تنها به کامیون‌ها اجازه داده شد از مرز عبور کرده و وارد قطر شوند.در بحرین نیز مقامات این کشور از سربازان قطری حاضر در پایگاه مرکزی نیروهای دریایی امریکا خواستند طی 48 ساعت آنجا را ترک کنند. این مقامات از فرماندهی این پایگاه نیز خواستند، در این خصوص با آنها همکاری کرده و شرایط خروج هرچه سریع‌تر این سربازان را فراهم آورند.
ورود نخستین گروه از نظامیان ارتش ترکیه به قطر
نخستین گروه از سربازان نیروی زمینی ارتش ترکیه در راستای اجرای موافقتنامه استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر در سال 2016، وارد کمپ «طارق بن زیاد» در دوحه شدند و تمریناتی را در این پادگان انجام دادند. ترکیه همزمان با اعزام این گروه، تانک و سلاح‌های سنگین را نیز به دوحه ارسال کرده است. این کشور هدف خود را از اعزام نیرو به خلیج فارس، تلاش برای حفظ امنیت قطر و منطقه در برابر تهدیدات اعلام کرد.



روزه داران یمنی زیر بمباران سعودی‌ها
جنگنده بمب افکن‌های عربستان سعودی در 18 نوبت بخش‌هایی از صعده، حجه و ذمار در یمن را بمباران کردند که بر اثر آن شماری از روزه داران یمنی کشته و زخمی شدند.به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری المسیره یمن، جنگنده بمب افکن‌های عربستان سعودی یکشنبه شب شهرستان‌های حرض و میدی در استان حجه و شهر ذمار واقع در 100 کیلومتری جنوب صنعا (پایتخت یمن) را هدف قرار دادند که بر اساس گزارش‌های اولیه شماری کشته یا زخمی شدند. این در حالی است که این جنگنده‌ها بامداد یکشنبه هم بازار «المشنق» در استان صعده در شمال یمن را هدف قرار داده بودند که منجر به کشته شدن دستکم 25 نفر و زخمی شدن شماری دیگر شد.در واکنش به تجاوزهای نظامی ائتلاف سعودی-امریکایی علیه یمن، «شرف غالب لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: گزینه‌های نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در همه جبهه‌های نبرد برای پاسخ به تجاوزها و جنایات مداوم عربستانی-امریکایی مطرح است. وی با انتقاد از سکوت مواضع بین‌المللی و موضع شورای امنیت به معنای تأیید تداوم سیاست ظالمانه ابرقدرت‌ها گفت: برای ما راهی جز دفاع از خود با هر روش ممکن و فراهمی وجود ندارد.




سفر مقامات کاخ سفید به سرزمین های اشغالی
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، دو نفر از مشاوران خود را با هدف احیای سازش میان فلسطین و اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی می‌فرستد.
 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ترامپ در راستای احیای سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، «جیسون گرین بلات» از مشاوران ارشد امنیت ملی امریکا را روز گذشته و «جارد کوشنر»، داماد خود و مشاور ارشد کاخ سفید را نیز فردا به منطقه می‌فرستد. به گفته یک مقام کاخ سفید، کوشنر و گرین بلات با مسئولان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان در بیت المقدس و رام‌الله دیدار می‌کنند تا درباره «اولویت‌های آنان و گام‌های احتمالی بعدی» گفت‌و‌گو کنند.امریکا در حالی طرح سازش را دنبال می‌کند که رژیم اسرائیل و شهرک نشینان صهیونیستی همچنان به فشارهای خود بر فلسطینیان ادامه می‌دهد و در جدیدترین اقدام خود نیز به مسجدالاقصی تعرض کردند. «ناشد رشماوی» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن این حمله گفت: اقدام‌های اینچنینی تمام تلاش‌های بین‌المللی را برای دستیابی به صلح از بین می‌برد.خبر دیگر اینکه حماس خواستار تشکیل جبهه نجات ملی متشکل از تمامی طیف‌های فلسطینی برای مقابله با اقدامات یکجانبه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ارتقای طرح ملی فلسطین شد. این در حالی است که عباس و کمیته امنیتی تشکیل شده از سوی او قصد دارند یک هزار نظامی را در باریکه غزه به اجبار بازنشسته کنند.


 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/20/416162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها