معاون وزیر صنعت خبر داد

مهر تأیید آمار برخروج صنعت از رکود

امسال در ادامه طرح رونق تولید 30 هزار میلیارد تومان به21 هزار واحد صنعتی تسهیلات اعطا می‌شود

سال گذشته وقتی طرح رونق تولید کلید خورد و قرار شد 7هزار و 500 واحد صنعتی احیا شوند باورها بر این بود که این طرح شکست می‌خورد، چرا که بانک‌ها در همکاری با بخش صنعت کارنامه خوبی ندارند. اما آمار سال 95 نشان می‌دهد که طرح رونق تولید برای بیش از 25 هزار واحد صنعتی جواب داد و بانک‌ها به این حوزه بیش از 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات تزریق کردند.
پرداخت وام بین یک تا سه میلیارد تومان باعث شد تا به اعتقاد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حوزه صنعت از رکود خارج شود و دیگر نمی‌توان عنوان کرد که واحدهای صنعتی با رکود دست به گریبان هستند. بر این اساس تسهیلات ارائه شده در بخش صنعت طی سال 95 به طور میانگین یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در بخش کشاورزی به طور میانگین 300 میلیون تومان بوده است. سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ مورد از این واحدها، طرح‌هایی بودند که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت کار داشتند و ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر سرمایه در گردش دریافت کردند. بر این اساس سهم سرمایه در گردش 15هزار میلیارد تومان و سهم سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌ها حدود 2هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. البته ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با آمارهای ارائه شده مخالف بود و گفت: معتقدم که بانک مرکزی در پرداخت به حوزه صنعت اشتباه کرده و پرداخت 17 هزار میلیارد تومان هنوز عملیاتی نشده است. طبق آخرین اطلاعات سهم صنعت از تسهیلات بانکی در سال گذشته 29 درصد بوده (تنها 153 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت پرداخت شده است) و این در حالی است که بخش خدمات سهم 53 درصدی داشته است.
30 هزار میلیارد تومان تسهیلات در انتظار واحد‌های تولیدی
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعداد و ارقام پرداخت شده به واحدهای صنعتی را تأیید کرد و اظهار داشت: از آنجا که پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط موفقیت‌آمیز بود امسال نیز این طرح برای واحد صنعتی تکرار خواهد شد. براساس ابلاغیه بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت ارائه‌ به ۲۱ هزار واحد صنعتی و معدنی پیش‌بینی شده که در این راستا ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت رونق ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰هزار میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام 6هزار واحد صنعتی و نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر جهت نوسازی، بازسازی و بروزرسانی ۵ هزار واحد صنعتی اختصاص یافته است.
وی همچنین با اشاره به شیوه برخط و آنلاین پایش و نظارت تسهیلات اعطا شده، اظهار داشت: از مجموع ۱۲ هزار واحد صنعتی دریافت‌کننده وام و تسهیلات، تاکنون ۶ هزار و ۶۰۰ واحد مورد پایش قرار گرفتند که نتیجه این نظارت حاکی از ایجاد ۱۱ هزار نفر اشتغال جدید، افزایش اشتغال در ۲ هزار و ۳۰۰ واحد، ثبات اشتغال در چهار هزار واحد و کاهش اشتغال در ۲۰۳ واحد است. با این شرایط در سه ماهه نخست سال 95 رشد اقتصادی صنعت 2.2 درصد، سه ماهه دوم 4.7 درصد، سه ماهه سوم6.8 درصد و در سه ماهه چهارم 12.1 درصد بود.
 آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی
موضوع دیگری که صالحی نیا به آن اشاره کرد بحث قراردادهای خودرویی بود. وی خاطرنشان کرد: قرارداد اولیه رنو با ایدرو به امضاء رسیده است اما یکسری مشکلات برای نهایی شدن قرارداد به وجود آمده که طرفین در حال رفع آنها هستند. قرارداد سایپا و سیتروئن نیز در مرحله نهایی شدن است اما نهایی شدن آن به تشکیل شرکت مشترک بستگی دارد. در مورد قرارداد فولکس واگن هم تأخیرهایی انجام شده که قرار است به توافقنامه دست پیدا کنند. در مورد هیوندای هم همکاری مشترک آغاز شده است.
ادامه تولید پراید
وی در خصوص توقف تولید پراید گفت: استاندارهای کیفی خودرو باید تا پایان سال ٩٧ به ٨١مورد برسد به همین جهت فعلاً برنامه‌ای برای خروج پراید نداریم. صالحی نیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خودروسازان تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه کرده‌اند، گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه شده که در دست بررسی است. وی در خصوص کارخانه ارج و سرنوشت آن نیز اظهار داشت: همچنان سهامداران ارج مشغول مذاکره با خریداران هستند وزارت صنعت ازطریق کارگروه‌های مربوطه این موضوع را بررسی می‌کند.
همچنین روز گذشته در حوزه صنعت بخشنامه‌های مهمی ابلاغ شد. بدین جهت طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش و واردات هفت قلم لوازم خانگی(تلویزیون-مایکروویو-جاروبرقی-ماشین ظرفشویی-یخچال و فریزر-کولرگازی و ماشین لباسشویی) بدون شناسه از تیرماه ممنوع شد. براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازرگانان از ۳۱ خرداد ۹۶ باید شناسه کالای وارداتی و تولیدی را در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند.


 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/6/416180/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها