نوا

فرزاد طالبی: موسیقی نواحی با هر نگرشی نیازمند حمایت است


جشنواره موسیقی نواحی درحالی دهمین دوره خود را برگزار می‌کند که استادان موسیقی نواحی از اینکه مسئولان فرهنگی آن‌طور که باید و شاید توجهی به میراث معنوی موسیقی ایران ندارند گلایه دارند و این انتظار از سوی آنها وجود دارد تا فرصت بیشتری برای حضور درعرصه‌های فرهنگی فراهم کنند.
به گزارش «ایران»؛ فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی نواحی که روز شنبه 29 خرداد ماه در تالاروحدت برگزار شد دهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال ۹۶ را قدمی در حوزه صیانت از موسیقی نواحی ایران عنوان کرد و افزود: با هر نگرشی که به این نوع موسیقی نگاه کنیم، نیازمند حمایت است و اساساً ما با همین هدف که موسیقی اقوام ایران باید به تمام دنیا صادر شود نگاه می‌کنیم.
وی گفت: جشنواره موسیقی نواحی فقط یکی از بخش‌های حمایتی دولت از موسیقی نواحی است. ما همزمان با برگزاری این رویداد، موفق به تأسیس مکتب‌خانه‌های موسیقی نواحی در برخی از استان‌ها شدیم که این روند تداوم خواهد داشت و امیدواریم که بتوانیم شاهد افتتاح سه مکتب‌خانه دیگر در سه استان مختلف کشورمان باشیم. طالبی در ادامه بیان کرد: ما معتقدیم محدودیت منابع در این بخش از موسیقی قطعاً حرکت ما را در حمایت از موسیقی نواحی کم نخواهد کرد و امیدواریم بتوانیم این محدودیت‌ها را برطرف کنیم. کما اینکه امسال به‌صورت همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، هفته فیلم مرتبط با موسیقی نواحی در سه استان دیگر نیز برگزار خواهد شد. مدیرکل دفتر موسیقی درپاسخ به «ایران» در مورد اینکه با وجود حضور شرکت‌کنندگان خارجی چرا از حضور کارشناسان غیر ایرانی بهره نمی‌برید اظهار کرد: موسیقی نواحی ایران گونه‌ای از موسیقی است که مورد اقبال کشورهای دیگر هم هست و برای آنها جذاب است اما حضور شرکت‌کنندگان از خارج کشور به معنای بین‌المللی شدن این جشنواره نیست و تنها دوستان پژوهشگر غیرایرانی در بخش پژوهش حضور دارند و اجرای برنامه ندارند.
مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه در مورد اینکه دبیری یک جشنواره تقریباً نیازمند یک برنامه بلند مدت است و چرا در هر دوره تغییر دبیران صورت می‌گیرد بیان کرد: آقای صدری که امسال دبیر دهمین دوره جشنواره است، سال گذشته نیز در شورای سیاستگذاری حضور داشت و قائم‌مقام دبیر اجرایی بود. به‌دلیل آنکه آقای نعیمایی که سال گذشته دبیر جشنواره بود، این امکان را نداشت که امسال به‌عنوان دبیر در خدمت او باشیم، این مسئولیت برعهده آقای صدری گذاشته شد. شاید یکی از دلایلی که از سال گذشته تا امروز، جشنواره پیگیری و موانع آن رفع شد، حضور آقای صدری بوده است.
در پایان این نشست، از پوستر دهمین دوره جشنواره موسیقی اقوام و نواحی که پرویز بیانی آن را طراحی کرده است، رونمایی شد.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/22/416206/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها