30 ساعت پر از اظهارنظر برای سرمربی تیم ملی فوتبال

کی‌روش: تنها با شاد بودن مردم به آرامش می رسیم


وصال روحانی

کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در 30 ساعت گذشته دقایق پرکار و به واقع پر از اظهارنظری را سپری کرد. او از یک سو در شبکه خبر تلویزیون ظاهر شد و درباره رسیدن تیم ملی به جام جهانی 2018 سخن گفت؛ سپس در مراسم افتتاح ساختمان جدید تیم‌های ملی فوتبال (با نام اختصاری PEC) شرکت کرد و در همین مدت متن مصاحبه مفصل او با نشریه اکسپرسو پرتغال نیز به طور کامل منتشر شد (در آن بیشتر از تجربیات رئال مادریدی خود گفت تا کارهایش در ایران).
شاگردانم را اذیت نکنید
کی‌روش 64 ساله در گفت‌وگو با شبکه خبر مدعی شد سرش برای دعوا درد نمی‌کند اما اگر دعوا به سراغ او بیاید و «در» خانه‌اش را بزند، او نه نمی‌گوید! وی افزود: برخی افراد از حد انصاف فراتر می‌روند و شاگردانم را اذیت می‌کنند و من با این گونه افراد کنار نمی‌آیم. پس از 6 سال جنگیدن برای منافع تیم ملی به نقطه‌ای رسیده‌ام که امکان ادامه این روال وجود ندارد. این دفتر خاص را باید در جایی بست.
آن جلسه‌‌ها بی حاصل بود
وی اضافه کرد: در اوایل حضورم در ایران جلساتی با سران باشگاه‌ها در مورد برنامه‌های تیم ملی داشتیم اما به قول و قرارهای فیمابین عمل نشد. دیدم خودم باید کارها را روبراه کنم. در نتیجه برای جام جهانی 2018 برنامه‌مان را به طور کامل به فدراسیون داده‌ام.
در دعوا با برانکو تنها ماندم
در دعوای زمستان گذشته‌ام با برانکو ایوانکوویچ عملاً کسی طرف مرا نگرفت. به وضوح می‌گویم که در صورت تکرار آن جدل‌ها، کارهای خود را به همان «فیفادی»ها منحصر خواهم کرد اما با این برنامه‌ها در مرحله نهایی جام جهانی دست‌مان به جایی بند نخواهد شد. اگر می‌خواهیم از گروه‌مان در جام جهانی بالا برویم، باید اردوهای متعدد و طولانی مدت داشته باشیم و از ما حمایت‌های مالی لازم بشود.
برخی سران فدراسیون باید برکنار شوند
کی‌روش با باز توصیف کردن درهای تیم ملی به روی هر فرد شایسته‌ای، هم به طور باز و روشن و هم سربسته خواستار تغییر دبیرکل فدراسیون فوتبال (علیرضا اسدی) شد! برخی در داخل فدراسیون خواهان بهترین‌ها برای تیم ملی نبوده‌اند و وقتش رسیده است که دیگر از آنها استفاده نشود و این کار را مدیران ورزش ایران باید انجام بدهند. این افراد همانی هستند که به فدراسیون آمدند تا دبیر قبلی فدراسیون و همین طور مربی تیم ملی اخراج شود. در نقطه مقابل آنها افرادی در فدراسیون داریم که برای بهروزی تیم ملی هر کاری را انجام داده‌اند و شایسته تقدیرند. آنها در شرایطی در اکثر زیرشاخه‌های فوتبال مثل فوتسال و فوتبال ساحلی موفق بوده‌اند که فدراسیون از کمبود بودجه هم رنج می‌برد.
هر چیزی جز صعود، یک ناکامی است
کی‌روش موفقیت‌های عمومی فوتبال ایران را ستود و گفت: حالا زمان این است که بگوییم ما برای کشور چه کنیم. هواداران توقعات زیادی از تیم ملی دارند و خود من نیز هر چیزی بجز صعود از گروه‌مان در مرحله نهایی جام جهانی را یک ناکامی می‌دانم. مردم فکر می‌کنند صعود ما به مرحله نهایی جام جهانی آسان بوده اما این طور نبوده و کار بزرگ و شدیدی صورت گرفت تا به این نقطه برسیم.
تیم‌های ملی جزیره‌ای نخواهند بود
کی‌روش درباره نظارتش بر سایر تیم‌های ملی کشور هم گفت: با آقای مهدی تاج در این ارتباط صحبت کردیم و قرار شد این تیم‌ها از صورت و حالت فعلی‌شان که جزیره‌ای اداره می‌شوند، خارج گردند و همه در یک پیکر کلی مورد تربیت قرار بگیرند. در مورد گروه مربیان تیم ملی نیز باید بگویم که به بافت و شکل فعلی آن راضی‌ام و در نتیجه از تمامی کسانی که پیش‌تر در این چارچوب به ما کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنم. بدون کار 15 ساعته مربیان در هر روز امکان نداشت به این موفقیت‌ها برسیم.
این بازیکنان کم‌نظیرند
کی‌روش از شاگردانش نیز تقدیر کرد و گفت طی 34 سال کار مربیگری‌اش کمتر بازیکنانی را به تعهد ایرانی‌ها دیده است و آنها را سراپا انگیزه و شوق دیده است. وی افزود: توقع آنها هم زیاد نیست. کار کردن با من سهل و آسان نیست اما این بازیکنان و مربیان برایم جانفشانی کرده‌اند. حاصل آن شور و شعف فراوان مردم بابت صعود اخیرمان است. این کار و دستاوردی است که باید ادامه یابد و متوقف نشود زیرا فقط با شاد بودن مردم است که می‌توانیم به آرامش برسیم.
این ساختمان میراث من برای فوتبال ایران است
کی‌روش درباره ساختمان «PEC» نیز گفت: این میراثی از سوی ما برای آینده فوتبال ایران است و در آن خط مشی تیم‌های ملی تنظیم و ترسیم خواهد شد. این مرکز به واقع مغز متفکر فوتبال ملی ایران خواهد بود و مثل یک لابراتوار مدرن باعث پیشرفت هر چه بیشتر ملی‌پوشان خواهد شد. ما به امکانات عالی نیاز داریم و ساختمان جدید بخشی از آن است. امیدوارم تا قبل از مرگم شاهد ارتقای هر چه بیشتر آن باشم.
نمی‌دانم می‌مانم یا خیر
کی‌روش در مصاحبه با اکسپرسو ضمن پرده‌برداری از رازهای منچستریونایتدی‌اش و اینکه سرمربی شدن در تیم ملی کشورش در سال 2008 سبب شد امکان هدایت منچستریونایتد و گرفتن جای الکس فرگوسن در این باشگاه معروف انگلیسی را از دست بدهد، گفت هنوز نمی‌داند بعد از جام جهانی 2018 هم در ایران می‌ماند یا خیر. مهدی تاج گفته است که کی‌روش را حداقل تا پایان جام‌ ملت‌های آسیا 2019 در ایران حفظ خواهد کرد اما سرمربی سابق رئال مادرید گفت با اینکه ایران کشوری بسیار جذاب و زیبا است، اما آینده درازمدتش را هنوز ترسیم نکرده است.
فوتبال عشق ایرانی‌ها است
او افزود: در ایران همه به فوتبال عشق می‌ورزند و پرسپولیس به تنهایی 25 میلیون هوادار دارد. بله، فوتبال در ایران ورزش اول، دوم و سوم است. او همچنین گفت اگر فرگوسن او را به عنوان دستیار اولش تعیین کرده بود، به این سبب بود که وی بهتر می‌توانست با خارجی‌های حاضر در باشگاه یونایتد ارتباط کلامی و کاری برقرار کند و او بود که کریس رونالدو را بعد از دعوای سال 2006 وی با وین رونی در منچستر ماندنی کرد.


 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/23/416223/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها