واکنش‌های مجازی به حمله واقعی




دقایقی پس از اعلام حمله موشکی ایران به مقر داعش در دیرالزور، سه گونه واکنش در فضای مجازی شکل گرفت. طیفی که گستردگی آن نمود بیشتری داشت، از واکنش موشکی ایران به حملات تروریستی داعش در تهران، به عنوان حق ایران یاد کرده و درعین حال آن را دارای پیام‌هایی مهم به رقیبان منطقه‌ای و دشمنان بین‌المللی دانستند. درمقابل، دلواپسان تلاش کردند همچون رویکرد گذشته خود، تصمیمات و کنش‌های ملی را مصادره به مطلوب کرده و از آن نتیجه‌ای جناحی بگیرند. عده کمتری کاربران هم این اقدام ایران را نپسندیدند.
صفحه رسمی اینستاگرام سرلشکر قاسم سلیمانی  فرمانده سپاه قدس این آیه قرآن را نوشت:«  سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ.»
عزت‌الله ضرغامی هم حمله موشکی را ستایش کرد: «شلیک مرگبار موشک‌های سپاه به تجمع داعش قلب همه ایرانیان، به ویژه خانواده شهدای حادثه تروریستی ۱۷ خرداد را شاد کرد.» عطاء‌الله مهاجرانی نوشت: «حمله موشکى به مقر داعش در دیرالزور، فراتر از حمله به داعش و انتقام شهیدان عملیات ترور در تهران است، پیامى روشن، مقتدرانه و به‌هنگام به همه.» مسعود بهنود هم را این اقدام پیامی فراتر از انتقام از داعش دید: «از دید من، خطاست مماشات و هر نوع نمایش ضعفی در برابر ترامپ در این وضعیت. مماشات پای میزمذاکره است. در این مرحله دنیا زبان غرور را بهتر می‌فهمد.» علی علیزاده، تحلیلگر بی‌بی فارسی نیز این طور واکنش نشان داد: «شلیک موشک به داخل خاک کشور دوست و متحد و با هماهنگی دولت مستقرش مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است. جنگ طلبی، زیرسؤال بردن حق دفاع ماست.» همراستا با این رویکرد،، طیف گسترده‌ای از کاربران «توئیتر» نیز حمله موشکی به دیرالزور را عملی دفاعی و واکنشی، قلمداد کردند. کاربری نوشت: «اشتباه نکنید؛ کسی از آغاز جنگ خوشحال نیست، شادی ما از ادامه دفاع است.» شهروند دیگری نوشت: «همه‌ خبرگزاری‌های دنیا اعم از اسرائیلی و امریکایی دارن میگن اقدامات ایران تلافی‌جویانه بوده، اونوقت کارشناسان توئیتر می‌گن جنگ‌طلبانه است.» و در نهایت کاربر دیگری این طور این اقدام را ارزیابی کرد: «با جنگ موافق نیستم، اما نمایش قدرت نظامی ایران در منطقه‌ای که بوی جنگ می‌دهد، خوشحالم می‌کند.» این اظهارنظرها، ضمن حمایت از اقدام ایران، واکنشی به مخالفان توئیتری این اقدام نیز بود، مخالفانی چون کاربری که نوشت: «همه منتقدین حمله موشکی امریکا به سوریه حالا طرفدار حمله موشکی نظام به سوریه شدند.»
آنچه جالب توجه می‌نمود، بهره‌برداری سیاسی و جناحی برخی از این اقدام ملی بود. مهدی محمدی، عضو جمنا که سابقاً عضو گروه مذاکره کننده هسته‌ای نیز بوده است، به طعنه نوشت: «یک وقت رو موشکا چیزی ننوشته باشن به بعضیا بربخوره!» هم او در متنی دیگر این اقدام ملی را این طور به بحث‌های جناحی گره زد: «سپاه امشب دو جا را هدف گرفت: اول تجمع فرماندهان داعش در دیرالزور و دوم، قلب پروژه برجامیزه کردن برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/21/416298/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها