دادستان بوشهر: شلیک عربستان به صیادان ایرانی خلاف مقررات بین‌المللی است







دادستان عمومی و انقلاب بوشهر اقدام به تیراندازی عوامل مرزبانی عربستان به سمت قایق صیادان ایرانی را خلاف عرف، مقررات بین المللی و حسن همجواری دو کشور دانست و گفت: پیش از این در مواردی متعدد شاهد حضور سهوی یا غیرارادی لنج‌های صیادی عربستانی به محدوده آب‌های ایران بوده ایم، اما اینکه به سمت این لنج‌ها و صیادان آنها تیراندازی کنیم، سابقه نداشته است.
علی حسن‌پور با اعلام ادامه پیگیری پرونده تیراندازی منجر به فوت گارد ساحلی عربستان به روی صیادان ایرانی تأکید کرد: با توجه به اینکه احتمال دستگیری سرنشین قایق‌های دیگری متعلق به کشورمان توسط عربستان وجود دارد موضوع جهت پیگیری به نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر اعلام شده است.
دادستان عمومی و انقلاب بوشهر در تشریح چگونگی وقوع حادثه گفت: حسب گزارش واصله و محتویات پرونده، دو صیاد ایرانی که پدر و پسر بوده‌اند ساعت 15:30 دقیقه تاریخ 26 خرداد از حوالی اسکله جفره بوشهر به قصد انجام صید خارج شده‌اند و در حوالی چاه‌های فروزان (متعلق به ایران) موتور قایق آنان با مشکل مواجه می‌شود. به گفته دادستان بوشهر، پس از خاموش شدن قایق، جریان آب صیادان را به سمت آب‌های عربستان کشانده که پس از برطرف کردن مشکل و روشن شدن مجدد قایق به هنگام مراجعت به سمت سکوی فروزان حدود ساعت 24 شب، متأسفانه با تیراندازی سرنشینان قایق متعلق به مرزبانی عربستان که در تعقیب دو قایق دیگر بوده مواجه می‌شوند که منجر به فوت یکی از صیادان شده است. براساس این گزارش، پرونده‌ای در این ارتباط در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل شد و تحقیقات در حال انجام است.
ادعای عربستان
درباره شلیک به قایق‌ ایرانی
شبکه العربیه به نقل از یک مقام مسئول سعودی گزارش داد که گارد ساحلی عربستان به سوی سه قایق در حال نزدیک شدن به سکوهای نفتی مرجان تیراندازی کرده است و مدعی شد که یکی از قایق‌های توقیف شده، حامل سلاح بوده است.
به گزارش ایسنا، روز جمعه گارد ساحلی عربستان سعودی به سوی دو قایق ماهیگیری که متعلق به چند ایرانی اهل بوشهر بوده و در مرز آب‌های ایران و عربستان قرار داشتند شلیک کرد و در این حادثه یک ایرانی نیز کشته شد. بنابر گزارش شبکه العربیه، این مقام مسئول در ادعایی بی‌اساس گفته است: ساعت 20:28 جمعه شب گذشته، نیروی دریایی عربستان متوجه حضور سه قایق دارای پرچم‌هایی با دو رنگ قرمز و سفید بودند که به سرعت در حال نزدیک شدن به سکوهای میدان نفتی «مرجان» بودند.
این منبع سعودی گفته است که نیروی دریایی عربستان فوراً وارد عمل شد و به سوی این قایق‌ها تیراندازی کرده است. یکی از قایق‌ها توقیف شد که پس از بازرسی، مشخص شد که حامل سلاح بوده و اهداف تخریبی داشته است اما دو قایق دیگر فرار کرده‌اند.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/3/416305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها