پاناما به سبب کثرت نفرات غایبش حریف تدارکاتی مناسبی نبود

پیروزی یوزها با گل‌های دژاگه و قدوس




وصال روحانـی

تیم ملی فوتبال ایران پنجشنبه شب در نخستین مسابقه تدارکاتی خود طی اردوی جدید اروپایی‌اش، تیم پاناما را در ورزشگاه شهر گراتس اتریش با نتیجه 1-2 شکست داد. در مسابقه‌ای که هر سه گل آن در نیمه اول به دست آمد، اشکان دژاگه در دقیقه 14 از نقطه پنالتی و سامان قدوس در دقیقه 19، دو گل ایران را به ثمر رساندند و گابریل تورس در دقیقه 38 از نقطه پنالتی تک گل پاناما را زد. این دیدار به فصول مختلفی تقسیم شد و شروع عالی ایران بعداً با پرسینگ و دوندگی شدید پانامایی‌ها به برتری موقتی آنها و زدن تک گل‌شان منجر شد. نیمه دوم قدری پایاپای ولی شانس‌های گلزنی ایران اندک نبود و پانامایی‌ها نیز در چند مورد خطرساز شدند اما به نظر می‌رسید هر دو تیم بیشتر به سنجیدن مهره‌های مورد نظر خود مشغولند. دفاع تیم ملی ایران که معمولاً کم اشتباه و از نقاط قوت اصلی کار تیم ما است، این بار لغزش‌هایی آشکار در امر پوشش داشت و اصرار بر استفاده از روزبه چشمی در پست مدافع وسط که توسط کارلوس کی‌روش شروع شد و به استمرار آن توسط مربیان استقلال منجر گشته است، سهم اصلی را در خلق تک گل حریف داشت زیرا خطای منجر به پنالتی توسط همین بازیکن بلندبالا که شهرت اصلی و اولیه‌اش از بازی در پست هافبک وسط می‌آید، سر زد و در نیمه دوم نیز که سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران درصدد اصلاح امور برآمد، سید جلال حسینی را نه جایگزین چشمی بلکه جانشین مرتضی پورعلی‌گنجی کرد.
تیم اول یا دوم پاناما؟!
سنجش جوان‌ترهایی مثل آقایی و عبدالله‌زاده در این مسابقه، اقدام خوبی بود و یکی از همین تازه واردها (سامان قدوس) بود که گل دوم ما را روی پاسی از کریم انصاری فرد به ثمر رساند اما تأکید روی نتیجه و مهم شمردن مفرط آن سودی به حال فوتبال ایران ندارد زیرا نفرات اصلی پرتعدادی در ترکیب پاناما غایب بودند که اکثر قریب به اتفاق آنها لژیونرهایی هستند که به هر دلیلی دیر به اردوی ملی کشورشان ملحق شده‌اند و فقط در دیدار بعدی پاناما (سه‌شنبه مقابل ولز) از آنها استفاده خواهد شد. غیبت حدود 8 چهره اصلی پاناما به گونه و حدی بود که به نظر می‌رسید یوزهای فوتبال ایران با تیم «ب» (دوم) پاناما طرف هستند و نه تیم اصلی این کشور که چندی پیش با رساندن پاناما به مرحله نهایی جام جهانی 2018 برای نخستین بار این کشور را به افتخار حضور در این مرحله نائل ساختند.
ذوالفقارنسب: در متن قرارداد بیاورید
بیژن ذوالفقارنسب، مربی سابق تیم ملی به همین خاطر دیروز پیشنهاد کرد رقبای بهتر و قوی‌تری برای تیم ملی تعیین شوند و اگر هم امثال پاناما انتخاب می‌شوند در قرارداد ذکر شود که با تعداد مشخصی از نفرات ثابت‌شان به میدان آیند تا فرصت‌های تدارکاتی مناسب از دست ایران نرود.
قدوس: پاداش تلاش‌هایم را گرفتم
حقیقت امر هر چه بوده باشد، سامان قدوس مهاجم ایرانی‌الاصل باشگاه اوسترسوند سوئد دیروز گفت با گلزنی برابر پاناما پاداش تلاش‌های اخیر خود را گرفته است. وی افزود: بابت این پیروزی بسیار شادمان هستم و کلاً بازی در ترکیب تیم ملی ایران برایم آسان و با احساس راحتی همراه است. برای من محل استقرارم در زمین فرقی ندارد و هر جا که باشم، کارم را انجام می‌دهم ولی در گوش چپ قدری راحت‌ترم. قدوس اضافه کرد: بازی کردن برابر رقبایی مثل پاناما که مثل ما مجوز شرکت در جام جهانی را گرفته‌اند، بسیار مفید است زیرا ما را با کیفیت کار آنها آشنا‌تر می‌کند. از حضور و حمایت ایرانی‌ها در گراتس اتریش هم تشکر می‌کنم.
حلقه اتحاد پانامایی‌ها بعد از شکست
گفتنی است در طول مسابقه پنجشنبه جایگاه‌های محل استقرار هواداران دو تیم روی سکوها کاملاً به هم نزدیک بود اما هیچ مشکلی پیش نیامد. کی‌روش از فرصت ساده گلزنی که در ابتدای نیمه دوم برای حریف به دست آمد و پانامایی‌ها آن را هدر دادند، بسیار عصبانی شد و آن را آشکارا بروز داد اما نفرات حریف بدون توجه به شکست‌شان، در پایان دیدار روی چمن زانو زدند و حلقه اتحاد تشکیل دادند و دعا کردند. شاید هم این نتیجه برای تیم دوم کشور پاناما نتیجه بدی نبوده باشد!
  ترکیب ایران: بیرانوند، غفوری (رضاییان 59)، چشمی، پورعلی گنجی (حسینی 68)، آقایی، عبدالله‌زاده،  عزت‌اللهی (کریمی 59)، قدوس (امیری 78)، دژاگه (جهانبخش 68)، طارمی (آزمون 59) و انصاری فرد.

برش
بازتاب پیروزی ایران در رسانه‌های خارجی
پیروزی پریشب ایران برابر پاناما در مسابقه‌ای تدارکاتی در خاک اتریش در برخی رسانه‌های جهانی بازتاب داشت. سایت اینترنتی AFC نوشت ایران با این برد، تعداد مسابقات متوالی بدون شکستش را بعد از باخت 0-1 اسفندماه 95 مقابل عراق در تهران، به عدد 9 افزایش داد و خبرگزاری EEE اسپانیا متذکر شد ایران در نیمه اول برتر اما پاناما در نیمه دوم کوشنده‌تر بود. نشریه AS اسپانیا هم ایران را در نیمه اول پرانگیزه و پیروزی مردان کی‌روش را محصول برتری در همین مقطع از بازی خواند.




 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6640/23/445888/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها