منافع ملی با برداشت شخصی!؟


ابراهیم بهشتی

دادستانی تهران بر اساس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اقدام روزنامه کیهان برخلاف سیاست‌های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی ایران در مسائل و امنیت منطقه‌ای، این روزنامه را برای ٢ روز (شنبه و یکشنبه) توقیف کرد.
کیهان در اوج تحولات اخیر منطقه و همزمانی استعفای نخست وزیر لبنان و شلیک موشکی از یمن به فرودگاهی در شهر ریاض، تیتر زد: «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» این روزنامه 16 آبان هم با اصرار بر رویه خود دوباره در تیتر یک نوشت: «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج‌های دوبی.»
انتخاب این تیترها در شرایطی بود که مخالفان ایران در حال جمع‌آوری اسناد و شواهدی برای اثبات ادعاهای همیشگی خود مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه بودند. بیراه نبود که از ترامپ، رئیس جمهوری امریکا گرفته تا مقامات عربستان و امارات و برخی رسانه‌های خارجی در مواضعی همسان و در راستای تقویت رویکرد «ایران هراسی» دست‌های ایران را در پشت پرده حمله موشکی یمنی‌ها به فرودگاه ریاض دانستند و همزمان استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان را نیز با آنچه خود زیاده خواهی و دخالت تهران در لبنان می‌خوانند، ارتباط دادند.
با این حال گذشته از تحلیل‌ها و گمانه‌های مختلفی که درباره توقیف
دو روزه کیهان منتشر شده، اقدام مدیر مسئول این روزنامه در دفاع از کار خود قابل تأمل‌تر است. حسین شریعتمداری در واکنش به این تصمیم، مجموعه شورای عالی امنیت ملی و دادستانی را متهم به ناآگاهی نسبت به مصالح و منافع ملی خواند و گفت: «بسیار بعید می‌دانم که شورای ‌عالی ‌امنیت ‌ملی حمایت از جنایتکاران کودک‌کش آل ‌سعود و اماراتی‌ها را بر حمایت از مردم مظلوم یمن ترجیح بدهد و از دادستانی هم انتظار نمی‌رود که کیهان را به خاطر دفاع از مسلمانان مظلوم یمن توقیف کند.» آقای شریعتمداری اگر چه حق دارد از برداشت خود در این باره دفاع کند، اما اینکه شورای عالی امنیت ملی و دادستانی را متهم به حمایت از آل سعود و امارات کند، قابل دفاع نیست. بخصوص که در چند روز گذشته هیچ رسانه دیگری رویکرد کیهان را در پیش نگرفته است. بر اساس منطق روزنامه کیهان، هیچ رسانه و نهاد و مقام مسئول دیگری در جمهوری اسلامی مدافع مردم یمن نیستند و همه در خط حمایت از آل سعود هستند! بدون تردید ممکن است برداشت‌ها و راه‌های متفاوتی درباره کیفیت حمایت از مردم مظلوم یمن وجود داشته باشد. اما اعلام مواضع رسمی یک کشور اقتضائات خاص خودش را دارد و آنچه در مورد روزنامه کیهان نیز بحث برانگیز شده، اتفاقاً این گمانه [درست یا نادرست] است که در خارج از مرزها این روزنامه را همسو با مواضع و سیاست‌های نظام قلمداد می‌کنند. بنابراین شایسته‌تر آن است که مدیران این روزنامه هم در اعلام مواضع خود برداشت‌های شخصی از منافع ملی را بر مکانیسم‌های تعریف شده و مواضع رسمی موجود ترجیح ندهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6640/2/445942/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها