نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل:

اتهامات ضد ایرانی سعودی ها، مخرب و تحریک آمیز است




ایران با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل با اعتراض به اظهارات تحریک آمیز مقامات سعودی، خواستار فشار جامعه بین‌المللی به عربستان برای رعایت حقوق بین‌الملل و خودداری از تهدید به زور علیه دیگران شد.در این نامه که از سوی غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ارائه شده است، دولت جمهوری اسلامی ایران قویاً ادعاها و اتهامات بی اساس و بی پایه مقامات سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و آن را اظهاراتی مخرب، تحریک آمیز و در تناقض آشکار با بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور دانسته است.
ظریف: طرح صلح ایران برای یمن همچنان معتبر است
 روز چهارشنبه نیز رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به جز خیرخواهی نیت دیگری برای ملت‌های منطقه نداشته و هیچ گاه نخواهد داشت، گفت: در طول تاریخ روابط دوستانه و برادرانه‌ای بین ملت ایران و ملت عربستان وجود داشته است. روحانی با این حال یادآور شد: «شما قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را به خوبی می‌شناسید و بزرگتر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند. امریکا و اذنابش تمام امکانات و قدرت خود را بسیج کردند، اما نتوانستند کاری بکنند.» همزمان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در توئیتی با یادآوری طرح صلح 4 ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن، آن را معتبر خواند. ظریف نوشت: «در سال ۲۰۱۵، با فاصله کمی از شروع حملات ائتلاف سعودی علیه یمن، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد یک طرح صلح  ۴ ماده‌ای ارائه کردم: آتش‌بس؛ کمک‌های انسان‌دوستانه؛ گفت‌وگوی یمنی- یمنی؛ دولت فراگیر. امروز،‌ پس از دو سال و نیم و تعداد زیادی قربانی، هنوز هم آن طرح معتبر است.» ظریف در توئیت دیگری با اشاره به تحولات منطقه نوشت: «به هر میزانی که ما به پایان دادن کابوس سوریه از طریق گفت‌وگو نزدیک می‌شویم باید همین کار را برای یمن نیز انجام دهیم.» وی با تأکید بر اینکه نباید بحران‌های تازه‌ای به وسیله بمبگذاری، تهدید و استعفا ایجاد کنیم، تأکید کرد: ما یک بار ثابت کردیم که هیچ بحرانی وجود ندارد که دیپلماسی نتواند آن را حل کند. هدف ایران، ایجاد امنیت و صلحی است که هیچ کس محروم نشود. همزمان در دیدار مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان با «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان طرفین ضمن اشاره بر اهمیت استمرار همکاری‌ها و هماهنگی‌های سیاسی میان دو کشور بر ضرورت حل بحران‌های منطقه‌ای از طرق مسالمت آمیز تأکید کردند.
اگر چه مسئولان کشورمان به صورت رسمی هرگونه دخالت در عملیات نظامی یمنی‌ها علیه ریاض را رد کرده و حتی فرمانده سپاه تأکید کرده که اساساً امکان انتقال موشک به یمن را نداریم، اما دولت ریاض بر ادعای خود اصرار دارد. بعد از بن سلمان ولیعهد عربستان که در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه انگلیس ایران را متهم کرد، عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور هم ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض گفت که امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم. به گزارش ایسنا، الجبیر در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در رابطه با موشکی که انصارالله یمن به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پرتاب کرده‌اند، مدعی شد: موشک ساخت ایران بود و شبیه به موشکی بود که در 22 جولای به سمت شهر ینبع پرتاب شد. موشک به واسطه کارشناسانی از سپاه و حزب‌الله به یمن قاچاق شد و این کارشناسان بودند که هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند و این امر می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد.
عربستان؛ وکیل امریکا در منطقه!
از سویی دیگر نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی دست داشتن ایران در حمله موشکی انصارالله یمن به عربستان سعودی شد. سعودی‌ها تلاش دارند در مسیر تنش‌زایی جدید در منطقه مقامات کارخ سفید را نیز با خود همراه کنند. بعد از ترامپ، نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل هم مدعی شد که ایران موشک‌های بالستیکی را که در اختیار حوثی‌های یمن قرار دادند، فراهم می‌کند. وی ادعا کرد:  موشکی که اخیراً به فرودگاه ریاض اصابت کرده است نیز ممکن است ساخت ایران باشد. با این حال «هیتر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اذعان کرد «هنوز ارزیابی دقیقی در مورد مسئول اصلی حمله موشکی به فرودگاه ریاض نداریم و تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده‌ایم.»
برخی تحلیلگران نسبت به سیاست‌های ترامپ و بن سلمان برای منطقه هشدار داده‌اند. شبکه الجزیره در همین باره با اشاره به شباهت‌های این دو نوشته است: «گذشته از نداشتن خبرگی و کارآزمودگی سیاسی که شخصیت ترامپ و بن سلمان را به یکدیگر پیوند می‌دهد، ویژگی مشترک هر دو برانگیختن معرکه‌های سیاسی به شکلی بی سابقه است؛ مسأله‌ای که اداره مملکت برای هر یک از این دو شخص را طاقت‌فرسا کرده است.» به گزارش انتخاب، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که بن سلمان برای فرار از پرونده‌هایی که حل آنها برای وی غیرممکن شده است- از جمله پرونده جنگ یمن و مشکلات اقتصادی- مشکلات و پرونده‌های تازه‌ای را ایجاد می‌کند؛ پرونده‌هایی همچون محاصره قطر، تشدید لحن سیاسی علیه ایران، بحرانی کردن وضعیت در لبنان، به راه انداختن موج بازداشت‌ها در داخل و گشودن پرونده فساد علیه مخالفان خود. به نوشته الجزیره، ولیعهد سعودی در واقع تلاش می‌کند وکیل امریکا در دو سطح سیاسی و نظامی در منطقه باشد و حتی در سطح داخلی، اوراق «عربستان جدید» را با دیدگاهی امریکایی مرتب می‌کند! به گفته تحلیلگران، «استراتژی بن سلمان و ترامپ در قبال ایران، مبتنی بر نابودی دست‌های (عناصر) این کشور در منطقه، پیش از ضربه زدن به مرکز (ایران) است؛ از این رو تلاش می‌کنند با نفوذ ایران در منطقه مقابله کنند؛ در همین راستا، جنگی علیه حوثی‌های یمن و طرفداران ایران در سوریه به راه انداختند و با اعلام استعفای حریری در ریاض، در حال مهیا شدن برای جنگی علیه حزب‌الله در لبنان نیز هستند.»
ریاض در این میان علاوه بر امریکا به حمایت کشورهای عربی هم چشم دوخته است. اما به نظر نمی‌رسد دولت‌های عربی و بخصوص ملت‌های مسلمان با سیاست‌های بن سلمان همراه شوند. چنانکه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، روز چهارشنبه گفته است که با اقدام نظامی علیه ایران یا حزب الله لبنان مخالفت است چرا که منطقه خاورمیانه به اندازه کافی با
بی ثباتی و تنش روبه‌رو است. او اگر چه بر حمایت مصر از عربستان در مقابل ایران تأکید کرد اما همزمان اعلام کرد: «ما مخالف جنگ هستیم. ما جنگ را تجربه کرده‌ایم.»

نیم نگاه
رئیس جمهوری فرانسه:  نظر عربستان درباره ایران با نظر ما همسان نیست
«امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد که مواضع سعودی درباره ایران بسیار تند است و با نظر ما همسان نیست. به گزارش تابناک به نقل از شبکه خبری فرانس 24، مکرون عصر پنجشنبه در پایان سفر 24 ساعته خود به امارات و پیش از شروع سفر از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش به عربستان، در کنفرانسی خبری گفت: مواضع بشدت تند سعودی‌ها در باره ایران را شنیدم که با نظر ما همسان نیست اما به نظرم کار با عربستان برای حفظ ثبات منطقه امری اساسی است. وی درباره علت سفر از پیش برنامه‌ریزی نشده‌اش به عربستان و ملاقات با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی خاطرنشان کرد: این تصمیم صبح پنجشنبه گرفته شده و اما مهم این است که با همه گفت‌وگو کنیم. مکرون گفت که «فرانسه در تلاش برای حفظ صلح در منطقه است.»
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6640/3/445949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها