پرونده ثبت جهانی چوگان و کمانچه در ایستگاه پایانی




آذرماه سال‌جاری وضعیت «چوگان ایرانی» و «کمانچه» در فهرست جهانی یونسکو مشخص می‌شود. به گزارش روزنامه ایران، روز پنجشنبه سایت یونسکو با اعلام نام
۲۲ پرونده از کشورهای مختلف عضو، آرای درخواست ثبت جهانی میراث ناملموس کشورهایی مانند هند، آذربایجان، ارمنستان، بنگلادش، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، آلمان، یونان، ایران، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، هلند، پرو، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، سوئیس، ترکمنستان و ویتنام را تأیید کرد. ایران نیز در این فهرست با دو پرونده «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» از مرز بررسی‌های ارزیابان فنی یونسکو گذشت و قرار شد بررسی نهایی از چهارم تا ۹ دسامبر (۱۳ تا ۱۸ آذرماه) در جزیره «ججو» جمهوری کره و در دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو انجام و در صورت تأیید نهایی، جهانی شود. بسیاری از رسانه‌ها، خبررسانی سایت یونسکو را به معنای ثبت نهایی این دو در یونسکو اعلام کردند. اتفاقی که باید تا 18 آذرماه برای تحقق اش، صبر کرد. طالبیان هم می‌گوید: «هیأت ارزیابی یونسکو تصویب کرد تا «چوگان ایرانی» و «کمانچه» برای بررسی نهایی در اجلاس یک ماه آینده میراث ناملموس یونسکو که در کره‌جنوبی برگزار می‌شود، راه پیدا کند.»
پرونده‌های مشترک ایران- جمهوری آذربایجان
 پرونده ثبت جهانی چوگان را کشور جمهوری آذربایجان برای ایرانی‌ها جدی کرد. نامه نگاری «محمدعلی نجفی» رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جلوگیری از ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان هم راه به جایی نبرد و چوگان به نام این کشور ثبت شد. البته آن‌طور که «فرهاد نظری» مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی به خبرنگار ما می گوید:«جمهوری آذربایجان تنها توانسته است چوگان را در منطقه «قره باغ»ثبت کند.» کارشناسان ایرانی ابتدا مخالفت شدیدی با ثبت چوگان به نام جمهوری آذربایجان داشتند. جمهوری آذربایجان با استناد به شعرهای شاعران ایرانی توانسته بود کارشناسان یونسکو را مجاب کند. از نگاه کارشناسان ایرانی همین نکته یکی از نقطه ضعف‌های این پرونده بود اما در نهایت کفه ترازو در این سازمان بین‌المللی به نام جمهوری آذربایجان سنگین شد تا دو طرف به سمت پرونده مشترک بروند! ثبت جهانی کمانچه هم ابتدا از سوی جمهوری آذربایجان اعلام شد. «طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی پیشتر درگفت‌و‌گو با روزنامه ایران و درپاسخ به اعتراض‌ها نسبت به چرایی این اتفاق‌ها گفته بود:«تعداد پرونده‌هایی که باید ثبت جهانی شود آنقدر زیاد است که وقوع چنین اتفاقاتی طبیعی است.» در این میان ایران تنها توانست یونسکو را مجاب کند که بدون حضور ایران جنگل‌های هیرکانی که نزدیک به 99 درصد آنها در ایران است را ثبت جهانی نکند. بحث مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به سفره غذایی و گردشگری غذا هم رسیده است. این کشور قصد دارد که «دلمه» را در فهرست جهانی یونسکو ثبت کند. به گفته طالبیان ایران می‌تواند بعد از آن به این پرونده اضافه شود.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6640/4/445954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها