موزه بزرگ ابوظبی با حضور رئیس جمهوری فرانسه افتتاح شد

پرداخت 400 میلیون دلار برای مجوز استفاده از نام <لوور>






شعبه موزه معروف لوور فرانسه پس از پنج سال تأخیر در کشور امارات و با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد دلار روز چهارشنبه با حضور «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه افتتاح شد. استفاده امارات از عنوان «لوور» مشروط به پرداخت رقمی در حد 400 میلیون دلار به فرانسه مجاز شد.
این موزه از امروز شنبه (۱۱ نوامبر) برای دیدار عموم مردم گشایش می یابد و امیدوار است با نمایش صدها اثر هنری و ارزشمند، گردشگرانی از سراسر جهان جذب کند.
موزه لوور ابوظبی که از سه طرف محصور به آب است، میزبان نمایش ۶۰۰ اثر هنری است که ۳۰۰ قطعه از آن از ۱۳ مؤسسه مهم هنری در فرانسه به امانت گرفته شده و در ۲۳ گالری دائمی این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.
«محمد المبروک» رئیس دپارتمان فرهنگ و گردشگری امارات گفت این مکان چیزی بیش از یک موزه است و مرکزی برای صلح، پذیرش، تحمل و آموزش نیز است.
آثاری از «پل گوگن»، «ونسان ونگوگ» و «پابلو پیکاسو» از جمله مهم‌ترین نقاشی‌هایی است که در این موزه در معرض نمایش  قرار می‌گیرد و از جمله چیدمان‌های دائمی موزه لوور ابوظبی نیز می‌توان به مجسمه‌ای اثر «آگوست رودن»، درختی عظیم از جنس برنز با برگ‌های آینه‌ای اثر «جوزژه پنونه» هنرمند ایتالیایی و سه حکاکی روی سنگ از «جنی هولمز» از امریکا اشاره کرد. یک مجسمه ابولهول که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد می‌رسد، ۱۳ قطعه از کتیبه‌ای با سوره «حشر» قرآن کریم و یک مجسمه نیم‌تنه مرمرین از اسکندر مقدونی، نقاشی «تصویری از یک زن ناشناخته» اثر «لئوناردو داوینچی»، نیز آثار بسیار ارزشمند این موزه به شمار می‌روند.
موزه لوور ابوظبی توسط معمار فرانسوی ژان نوول (Jean Nouvel) طراحی شده است و هدف آن تبدیل کردن ابوظبی به مرکز فرهنگی منطقه است. مرکزی که مسافران را به خود خوانده و شهر را از یک محل گذر به یک «مقصد» تبدیل خواهد کرد.
کلیت این ساختار در الگوی پیچیده‌ای قرار دارد که نور را به شکلی از خود عبور می‌دهد و سایه‌ روشن‌هایی ایجاد ‌می‌کند که یادآور نور خورشیدی‌ست که از میان برگ‌های درخت نخل می‌تابد. در لوور ابوظبی آثار هنری نه براساس منطقه جغرافیایی که بر اساس زمان خلق‌شان دسته‌بندی شده و به نمایش در می آیند، به عنوان مثال اشیای باستانی تمدن‌های اولیه آسیای مرکزی، مصر و اروپا در کنار هم دیده خواهند شد، چنین رویکردی به بیننده کمک خواهد کرد تا شاید تصویری کلی از فرهنگ و تاریخ بشر در نقاط مختلف دنیا به صورت همزمان به دست آورد.
آثار به نمایش در آمده در این موزه از موزه‌های مختلفی در دنیا امانت گرفته شده‌ است، در این مجموعه کارهای هنرمندانی چون داوینچی، ون‌گوگ، رودن و جیاکومتی دیده می‌شود. خود موزه  تقریباً ۶۰۰ اثر دارد که نخستین خریدهای آن به شمار می‌روند، از جمله یک کار از پیت موندریان که پیشتر متعلق به ایو سنت لوران و پیر برژه بوده و موزه آن را در حراج کریستیز ۲۰۰۹ به قیمت ۲۱ میلیون یورو خریده است. لوور ابوظبی امروز شنبه ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ افتتاح می شود و کار خود را از ۲۱ دسامبر و با نمایشگاه «From One Louvre to Another» آغاز خواهد کرد.هزینه ورودی این موزه ۱۶.۳۰ دلار است و از پیش ۵ هزار بلیت برای روز افتتاحیه به فروش رفته است.
این در حالی است که نهادهای حقوق بشری به دلیل وضعیت نامناسب کارگران دوبی و تبعیض علیه آنها اختصاص مبالغ هنگفت برای افتتاح این موزه را مورد انتقاد قرار دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6640/22/445968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها