بر اساس تصمیم شورای عالی سیاستگذاری

اصلاح‌طلبان در استان‌ها مختار به ارائه لیست شدند




گروه سیاسی/ حال و هوای انتخابات چیزی شبیه مجلس نهم است؛ یک طرف چند ده نفر داوطلب به همراه دو لیست قطعی دارد و یک طرف مردد است که اصلاً می‌تواند برای رقابت فهرستی بدهد یا خیر. خیلی وقت است که همه پذیرفته‌اند که مجلس بعدی مجلس اصولگرایان منتقد دولت خواهد بود. این روزها فقط نشانه‌های تقویت این پیش‌بینی یکی یکی ظاهر می‌شوند.
 اصلاح‌طلبان استان‌ها؛ تصمیم‌گیری با دست بسته
روز یکشنبه آخرین امیدهای اصلاح‌طلبان هم برای حضوری جدی در انتخابات رو به خاموشی رفت؛ شورای نگهبان به جز 8 نفر، به سینه بقیه نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس دست رد زد. نمایندگانی که چهره‌های مهم اصلاح‌طلبان میان آنها بودند؛ از علی مطهری و محمود صادقی گرفته تا طیبه سیاوشی و محمدرضا تابش. از میان نامزدهای غیر نماینده اصلاحات هم بررسی مجدد صلاحیت هیچ کس در شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت تا جلسه شامگاه یکشنبه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تقریباً بدون نتیجه‌ای خاص به پایان برسد. جلسه‌ای که تنها تصمیم قطعی گرفته شده در آن واگذاری اختیار معرفی لیست در استان‌ها به شوراهای سیاستگذاری هر استان بود. تصمیمی که باز هم معلوم نیست به کجا برسد. تا اینجا برخی از استان‌ها هم از ناتوانی برای ارائه لیست انتخاباتی سخن گفته‌اند؛ محمدصادق جوادی حصار، رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت: با شرایط موجود اصلاح‌طلبان در مشهد امکان ارائه لیست ندارند. همین حرف را سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان هم به شکل دیگری تکرار کرده. علی ناظم‌زاده به «ایرنا» گفته «پس از مرحله دوم بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مشخص شد که فقط یک اصلاح‌طلب شاخص در این استان تأیید شده است.» این فرد هم ناهید تاج‌الدین، نماینده فعلی مجلس است. به جز این نماینده مجلس، یک نامزد اصلاح‌طلب دیگر در فلاورجان به نام «اصغر هدایت» هم تأیید صلاحیت شده تا به گفته ناظم‌زاده از جمع ۳۷۲ نامزد تأیید شده در استان اصفهان سهم جریان اصلاحات تنها دو نامزد باشد. وضعیتی که سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان می‌گوید مانع لیست دادن اصلاح‌طلبان در این استان خواهد شد.
 لیست اصلاح‌طلبان در تهران همچنان در سایه تردید
بخش مهم دیگری که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هنوز درباره آن به تصمیم نرسیده، دادن یا ندادن لیست در تهران است. موضوعی که قرار است روز چهارشنبه درباره آن تصمیم‌گیری نهایی شود. روایت‌های جلسه شامگاه یکشنبه حکایت از آن دارد که قاطبه اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان موافق عدم ارائه لیست در تهران بودند. این را عماد بهاور، یکی از حاضران در جلسه در حساب شخصی توئیتر خود اطلاع‌رسانی کرده و سعید نورمحمدی، دیگر عضو شورای یاد شده نیز آن را در گفت‌وگو با «تسنیم» تأیید کرده است. بهاور در توئیت خود عارف و موسوی لاری را به عنوان دو مخالف اصلی این پیشنهاد نام برده. نورمحمدی نیز درباره اینکه موکول شدن تصمیم‌گیری‌ برای ارائه یا عدم ارائه لیست در تهران به پیشنهاد «عارف» بوده یا خیر، گفته است: «این موضوع پیشنهاد آقای موسوی لاری بود و آقای عارف تنها این پیشنهاد را به ‌رأی گذاشتند که در نهایت نظر اعضا بر این شد که چند روزی درباره این مسأله تأمل صورت گیرد.» همین اظهار نظرها مؤید این است که اصلاح‌طلبان نه فقط در شهرستان‌ها، بلکه در تهران هم برای دادن فهرست انتخاباتی با مشکلاتی جدی مواجه هستند.
 تکرار موقعیت مجلس نهم برای اصولگرایان
اگر تا اینجای کار اصلاح‌طلبان به دلیل نداشتن نامزد کافی برای دادن لیست انتخاباتی به مشکل خورده‌اند، اصولگرایان به دلیل نداشتن رقیب و البته تعدد نامزد با چالش ائتلاف روبه‌رو شده‌اند. شبیه همان چیزی که در انتخابات مجلس نهم تجربه شد. حالا باز هم جبهه پایداری است که قرار شده از اصولگرایان سنتی انشعاب کند و با لیست خودش وارد انتخابات شود. این را دیروز مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری به شکل رسمی اعلام کرد. او دیروز به خبر آنلاین گفت که «ما سال 90 (انتخابات مجلس نهم) هم دو لیست مختلف را ارائه کردیم و تعدد لیست اتفاقاً می‌تواند شور انتخاباتی کشور را افزایش دهد.» این در حالی است که تنها یک روز قبل از آن هم جبهه پایداری با انتشار اطلاعیه‌ای ۶۰ نفر از نامزدهای خود را برای رسیدن به لیست نهایی در حوزه تهران اعلام کرده بود. این در حالی است که شورای ائتلاف اصولگرایان تاکنون رفتار جبهه پایداری را به رسمیت نشناخته و می‌گوید لیست اصلی مربوط به این تشکل خواهد بود نه پایداری‌ها. این حرفی است که مهدی چمران، روز جمعه مطرح کرد و صراحتاً گفت: «شورای ائتلاف کار خودش را انجام می‌دهد، به دیگرانی که نیامدند کاری ندارد، راه خودش را می‌رود و لیست مدنظر خودش را هم هرچه سریعتر اعلام می‌کند.» شورای ائتلاف هم البته قبل از جبهه پایداری لیستی 159 نفره را منتشر کرده بود که نهایتاً به 90 نفر رسید و قرار است تا آخر هفته از بین آنها 30 نامزد لیست تهران بیرون بیایند. آن هم در شرایطی که لیست پیشنهادی آنها با لیست جبهه پایداری فقط در گزینه‌های معدودی دارای فصل مشترک است.
با این فضا به نظر می‌رسد این سؤال که آیا ترکیب مجلس آینده در اختیار اصولگرایان خواهد بود یا اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، سؤالی نباشد که چندان محلی از اعراب داشته باشد. چرا که سؤال اصلی با توجه به این صحنه رقابت آن است که مجلس آینده مجلسی متشکل از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری خواهد بود یا مجلسی باب میل اصولگرایان سنتی‌تر و شورای ائتلاف؟ در حقیقت رقابت پیش رو نه بین جناح‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی که بین طیف‌های مختلف اصولگرایان خواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/3/534933/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها