در پی نشست فوق‌العاده در جده

سازمان همکاری اسلامی معامله قرن را محکوم کرد




گروه جهان / وزرای خارجه 57عضو سازمان همکاری اسلامی دیروز دوشنبه به درخواست رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نشست فوق‌العاده‌ای را در جده عربستان سعودی با دستور کار طرح صلح رئیس جمهوری امریکا برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن برگزار کرده و همگی این طرح را بشدت محکوم و رد کردند. حاضران در این نشست در بیانیه پایانی تأکید کردند که «هیچ یک از اعضای سازمان همکاری اسلامی در این طرح مشارکت نمی‌کنند و برای اجرای آن به دولت امریکا کمک نخواهند کرد.»
به‌گزارش الجزیره، روز یکشنبه سازمان همکاری اسلامی در توئیتر اعلام کرد، قصد دارد روز دوشنبه (دیروز) یک جلسه فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو برگزار کند و در این نشست درباره موضع یکپارچه این سازمان در قبال طرح صلح دولت ایالات متحده بحث و تبادل نظر شود. این نشست فوق‌العاده دیروز در جده برگزار شد اما از آنجا که از حضور ایران جلوگیری شده بود، نماینده‌ای از ایران در نشست حضور نداشت. حاضران در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی معامله قرن را بشدت محکوم و رد کردند. دو روز قبل از این اقدام سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب نشست فوق‌العاده با همین دستور کار برگزار کرده و در بیانیه پایانی خود آورده بود: «در این طرح [معامله قرن] به حداقل حقوق مردم فلسطین توجه نشده است.» البته 22 عضو اتحادیه عرب به‌طور همزمان عضو سازمان همکاری اسلامی هم هستند. ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست گفت، طرح امریکا تدابیر الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل و لغو قدس به‌عنوان پایتخت فلسطین را مشروعیت می‌بخشد و مانع از تمامیت ارضی فلسطین به بهانه امنیت می‌شود. این طرح به اشغالگری اصلاً اشاره نمی‌کند بلکه آن را به نوعی ترویج می‌کند، این معامله قدس را پایتخت یکپارچه اسرائیل قرار می‌دهد و مسجد الاقصی را به‌لحاظ دینی و مکانی تقسیم می‌کند. ما از هر کسی که از تلاش‌ها در برابر تحمیل راه‌ حل‌های غیرعادلانه بر فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، تقدیر می‌کنیم.
یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز بر حمایت از هر تلاش بین‌المللی تا تحقق صلح فراگیر، تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۶۷ به پایتختی قدس شرقی و پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی تأکید کرد. پیش از نشست، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و ریاض مالکی‌، همتای فلسطینی او در شهر جده با هم ملاقات کردند.
سازمان همکاری اسلامی با داشتن اعضایی از 4 قاره جهان که جمعیت‌شان به بیش از 1.8 میلیارد نفر می‌رسد، پس از سازمان ملل بزرگترین سازمان بین‌المللی جهان به شمار می‌رود. اکثریت اعضای این سازمان کشورهای مسلمان نشین هستند و کشورهایی که مسلمان نشین نیستند اما عضو این سازمان هستند از جمله کشورهای آفریقایی و امریکای جنوبی هم دارای جمعیت قابل توجهی مسلمان در خاک خود هستند.
تشکیل «کمیته ملی مقابله با معامله قرن» در غزه
همزمان با نشست‌های فوق‌العاده بین‌المللی، احزاب و جریان‌های اصلی فلسطین هم یکشنبه شب در غزه یک نشست برگزار کرده و در پایان نشست از تشکیل کمیته عالی «مقابله با معامله قرن» در غزه خبر دادند. مقرر شده در این کمیته تمامی احزاب سیاسی، ملی و مردمی در داخل و خارج از فلسطین حضور یابند. به‌گزارش ایسنا به‌نقل از خبرگزاری آناتولی، «محمد البیرم»، سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی در نوار غزه در پایان این نشست گفت: کمیته عالی ملی برنامه‌ای را برای مقابله با طرح معامله قرن که مخالف با تمامی معیارها و ارزش‌های انسانی، اخلاقی و حقوقی است، تهیه خواهد کرد. وی بر وحدت ملت و احزاب فلسطینی برای مقابله با معامله قرن و اتخاذ راهبردی واحد در این زمینه تأکید کرد و خواستار تهیه یک «منشور افتخاری» شد که در آن تمام افراد همکاری‌کننده با معامله قرن، مجرم شناخته شوند. البیرم همچنین خواستار سرعت بخشیدن به اقدامات رسانه‌ای، دیپلماتیک، حقوقی و مردمی عربی و فلسطینی برای ناکام گذاشتن معامله قرن شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/4/534944/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها