از فروش آنلاین ماهی تا تکثیر مرجان



گروه اقتصادی
اگر ایده بکر و برنامه هدفمند برای توسعه یک شرکت استارتاپی یا دانش بنیانی دارید، شیلات از ایده‌های شما حمایت می‌کند. باوجود بروکراسی‌های مرسوم، به نتیجه کارتان امیدوار باشید.کاملاً!
ورود جوانان و خلاقیت‌های آنها به حوزه صنعت شیلات با استارتاپ‌ها و همچنین شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است. از سفارش ماهی آنلاین از مشتریان تا تکثیر و تولید مرجان در دانش بنیان‌ها، اکنون با حضور استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان در کشور رونق گرفته است. بیش از 10 شرکت دانش بنیان در این زمینه‌ها با دولت فعالیت می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه فعالیت‌شان هستند.  شرکت‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان، با توجه به اینکه در کشور نوپا و رو به رشد هستند در حوزه شیلات نیز وارد شده‌اند تا کمک کنند این صنعت از شیوه سنتی خود خارج وبه یک صنعت مدرن و پر رونق تبدیل شود. در حال حاضر برخی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه های وارداتی شامل تجهیزات، نیازمندی‌های کلی و تأمین منابع پایه زنده فعالیت دارند و کمک کرده‌اند تا پرورش و تولید آبزیان به‌صورت صنعتی مدرن درآید. برای مثال، برخی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تأمین نیازمندی‌های ماهیان زینتی آب شور فعالیت می‌کنند که موفقیت‌های چشمگیری را به‌دنبال داشته است. تکثیر مرجان در داخل کشور یکی از نتایج این فعالیت است. شرکت دانش بنیان دیگر توانسته مرجان را در داخل تکثیر کند و نیازمندی کشور را با برداشت مرجان طبیعی یا واردات مرجان رفع کند.چون برداشت مرجان امکان پذیر نیست، رفع نیاز باید با واردات مرجان انجام شود. اکنون با فعالیت این شرکت دانش بنیان جلوی واردات مرجان گرفته شده و مرجان در داخل تولید می‌شود. حتی قراردادهای صادراتی با ترکیه و کشورهای دیگر برای صادرات مرجان بسته شده است.
استارتاپ‌ها در حوزه شیلاتی بیشتر در بخش‌های مربوط به بازرگانی و تجارت فعال هستند. راه فعالیت در این حوزه‌ها جذابیت جدید برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده است و فعالیتی نوین محسوب می‌شود. به‌گفته مسئولان شیلاتی کشور، فعالیت‌های استارتاپی در شیلات محدود نیست و درهای آن به روی هر کسی که بتواند پیشنهادی بدهد که به لحاظ فنی قابلیت اجرا داشته باشد باز است.
چندین شرکت استارتاپی در حوزه تجارت  الکترونیک آبزیان کارشان را شروع کردند. فعالان استارتاپی در این حوزه 19 ماه است در حال فعالیت هستند و روند توسعه و کار آن رو به رشد است. استارتاپ‌های عرضه الکترونیکی حوزه آبزیان سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند. فعالیت این شرکت‌ها به این صورت است که ثبت سفارش و عرضه آنلاین آبزیان را انجام می‌دهند. ماهی را در شرایط فرآوری آماده‌سازی و در زمان و مکان مورد نظر مشتری و با شرایط آماده‌سازی که مشتری تعریف می‌کند، تحویل می‌دهند. در حال حاضر 3 شرکت استارتاپی در عرضه آنلاین آبزیان و تجارت الکترونیکی در این زمینه فعالیت می‌کنند.
آنطور که مسئولان شیلاتی می‌گویند فعالان دانش بنیان و استارتاپ در این حوزه هم از طرف معاونت علمی و نوآوری ریاست جمهوری و هم از طرف سازمان شیلات به‌عنوان متولی بخش آبزیان حمایت می‌شوند و تا جایی که مقررات اجازه می‌دهد، تسهیلات حمایتی می‌گیرند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/9/534970/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها