پس‌از ادامه درخشش «پسران بد» و نمایش ضعیف «گره‌تل و هنسل»

دنیای سینما در انتظار ظهور یک دشمن دیگر بتمن





وصال روحانی
خبرنگار
«پسران بد مادام‌العمر» که سومین فیلم در فرانچیز «پسران بد» به شمار می‌آید، مانند کارهای قبلی‌ او یک کار جنایی و اکشن اما مفرح است که برای سومین هفته متوالی صدرنشین جدول پرفروش‌ها در سینماهای امریکای شمالی شد و در 35 کشور دیگر دنیاهم در میان یکی از پنج فیلم پولساز قرار گرفت.
صدرنشینی مجدد «پسران بد3» درهفته‌ای شکل گرفت که کل بازار اقتصادی سینما و وضعیت گیشه‌ها تحت‌الشعاع مسابقه ورزشی معروف «سوپربول» (فینال لیگ «فوتبال امریکایی») قرارداشت، این مسابقه‌ای است که هر ساله در زمان برگزاری‌اش توجه فراوانی را جلب کرده و بر آمار فروش سایر شئون اجتماعی در امریکا اثرمنفی می‌گذارد. مسأله دیگری که سبب شد «پسران بد مادام‌العمر» چندان متضرر نشود ، عملکرد ضعیف دو فیلم تازه اکران شده «گره‌تل و هنسل» محصول کمپانی یونایتد آرتیستز و The Rhythm section»» ساخته استودیوی پارامونت بود که اولی به‌رغم چهارم شدن در جداول فروش امریکای شمالی از رقم نازل شش میلیون دلار فراتر نرفت و دومی به رقم تأسف آور 2.8 میلیون دلار اکتفا کرد و فقط به رتبه دهم رسید و کم مانده بود که به کلی از Top Ten دور بماند.
«1917» توقف‌ناپذیر است
اختصاص یافتن جوایز متعدد هنری به «1917» اپیک جدید جنگی سم مندز بریتانیایی طی هفته‌های اخیر و کاندیدایی آن برای 10 جایزه اسکار(که تکلیف آن هفته بعد مشخص می‌شود) سبب شد این فیلم که اصولاً یک کار گیشه‌ای نیست و مضمون‌گرا به حساب می‌آید، رتبه دوم خود را در جدول درآمد سازان سینمای امریکا و کانادا حفظ کند. عایدی 9.6 میلیون دلاری «1917» در سه روز پایانی این هفته درکشور‌های فوق، مجموع پولسازی آن در امریکای شمالی را طی 41 روز اکران به رقم 121 میلیون دلار رساند و این هفته نیز این فیلم که محصول یونیورسال است، توانست در 63 کشور واقع در قاره‌های اروپا، آسیای شرقی، امریکای لاتین، شمال آفریقا و اقیانوسیه 22 میلیون دلار کسب کند تا رقم درآمدسازی آن در قاره‌های فوق به 132 میلیون دلار برسد. این آمار به‌لطف شروع اکرانی بالنسبه قوی برای «1917» در کشورهای روسیه، تایوان، سوئد، تایلند و دانمارک طی هفته سپری شده به ثبت رسید و حالا مشخص است که صید جوایز بافتا و اسکار طی روزهای پیش‌رو گیشه «1917» را که متمرکز بر رویدادهای جنگ جهانی اول است، از این هم غنی‌تر و بیشتر خواهد کرد.
خسته شدن مردم از فیلم‌های ترسناک
دراین هفته‌ همچنین ورسیون تازه «دکتر دولیتل» (با اسم مخفف «دولیتل») به‌رغم سوم شدن در امریکا بیشتراز 7.7 میلیون دلار نفروخت و در ازای بودجه ساخت 175 میلیون دلاری‌اش، در امریکا بیشتر از 57 میلیون دلار فروش نداشته است.«گره‌تل و هنسل» نیز با اکتفا به گیشه‌ای 6 میلیون دلاری همه حامیان خود را دلسرد کرد، شاید هم نباید از این فرآیند متعجب شد، زیرا این چهارمین فیلم از ژانرهای وحشت و دلهره آور است که طی پنج‌هفته نخست سال 2020 درامریکای شمالی اکران می‌شود و تا اطلاع ثانوی ظرفیت پولسازی اینگونه آثار به اتمام رسیده است. طبق اعلام سایت‌ سینمایی روتن توماتوز، این فیلم درجه‌ای بالاتر از «C» دریافت نکرد و بررسی‌ها نشان داده که از بینندگان هفته نخست آن 53درصد زن بوده و 73‌درصد کمتر از 35 سال سن داشته‌اند. سازندگان «گره‌تل و هنسل» حتی این دفاعیه را نداشتند که فیلم‌شان در سالن‌های کم شماری اکران شده باشد، زیرا 3007 سالن در سطح امریکا و کانادا در اختیارشان بوده و چنین دفاعیه‌ای برای خالقان فیلم «The Rhythm Section» هم صدق نمی‌کند چرا که این کار تازه خود را در بیشتر از 3040 تالار عرضه کردند و با وجود این شکست بدی خوردند و معدل پولسازی‌شان درهر یک از سالن‌های محل اکران فیلم از 918 دلار فراتر نرفت که رقم اسف‌باری است. این فیلم هم از سایت ارزش‌گذاری «سینما اسکور» درجه‌ای بالاتر از «C» نگرفت و از تماشاگران اندک هفته نخست آن 75‌درصد حداقل 25 سال سن داشتند.
حالا مارگوت رابی می‌آید
در پایان هفته‌ای که سه فیلم جــدیـــد «مخـــــلوق‌هــای بـــرابر»، «خائن» و «خوزه» با اکران شدن در سالن‌هایی بسیار کم شمار در چند شهر امریکا فقط اعلام حضور کردند تا در هفته آینده اکرانی وسیع و واقعی داشته باشند، توجه‌ها به‌سمت پرسروصداترین فیلم هفته بعد رفته که از پنجشنبه درامریکای شمالی، اروپای غربی و آسیای شرقی به‌نمایش درمی‌آید و آن فیلم، کاری کمیک استریپی و مشتق شده از داستان‌های مصور دی.سی.کمیکز به‌نام «Birds of prey» با مرکزیت کاراکتر هارلی کویین است که ایفای این نقش برعهده مارگوت رابی است. باید متذکر شد که هارلی کویین از دشمنان قدیمی و ماندگار بت‌من در سری داستان‌های مرد خفاشی بوده است و این فیلم با پخش شدن در 4100 سالن در امریکا و کانادا و اکران شدن در پنج قاره، از حالا عنوان پولسازترین فیلم هفته آینده امریکاو شاید 30‌کشور دیگر دنیا را برای خود تضمین و بیمه کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/19/534991/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها