وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه های جشنواره هنرهای تجسمی و مد و لباس فجر بازدید کرد

بازار هنرهای تجسمی نیاز به فکر و شتاب عملیات دارد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر دیروز در بازدید از بخش‌های مختلف دبیرخانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بازار هنرهای تجسمی نیاز به فکر، نقشه و شتاب عملیات دارد.
سیدعباس صالحی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این جشنواره سختی‌ها و فرصت‌هایی دارد که جوان بودن این جشنواره از جمله ویژگی‌های آن به‌شمار می‌آید. عنصر جوانی جشنواره برای آن فرصت محسوب می‌شود و باز‌سازی در آن نسبت به جشنواره‌های دیگر که قدمت بیشتری دارند، راحت‌تر است. از طرفی جوان بودن آن می‌تواند از نظر دیده شدن و رسانه‌ای شدن سختی به‌شمار آید. سختی دیگر این حوزه همگرا کردن این خانواده بزرگ است ولی در عین حال قدرت گفت‌و‌گوی درونی هم ایجاد می‌کند که از جمله فرصت‌های این هنر محسوب می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در حوزه هنرهای تجسمی به برخی موضوعات و رویکردها نیاز داریم، ادامه داد: حوزه بازار و اقتصاد هنر یکی از رویکردها است که جشنواره هنرهای تجسمی هم به آن توجه دارد و باید ببینیم چگونه می‌توانیم به این روند سرعت ببخشیم. او افزود: فرصت جشنواره را از نگاه اقتصاد هنر دنبال کنیم و این موضوع را جدی بگیریم تا بعد از پایان آن بتوانیم ایده‌های تازه به اقتصاد هنرهای تجسمی تزریق کنیم.
تقویت خط دیپلماسی فرهنگی هنری با لباس ایرانی
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر افزود: «جشنواره مد و لباس برآیندی از فعالیت‌های کارگروه مد و لباس در طول سال است. خط دیپلماسی فرهنگی و هنری کشور را می‌توان بر مبنای لباس و پوشاک ایرانی تقویت کرد.»
او ادامه داد:«ساختار کارگروه مد و لباس به سمت ترکیب‌سازی است به این معنا که از ظرفیت چند مجموعه در این زمینه می‌خواهد کمک بگیرد که اگر موفق باشد در وظایف خود توفیقات بیشتری به دست می‌آورد.»
صالحی با اشاره به نیاز امروز جامعه به مد، تصریح کرد: «مد یک نیاز انسانی است که هر چقدر تنوع داشته باشد به جذابیت زندگی کمک می‌کند. به این معنا که پوشاک هم با اینکه اصولی دارد ولی تنوع هم دارد که به بقای اصول آن کمک می‌کند.» او به نقش حوزه مد و لباس بر عفاف و حجاب کشور اشاره کرد و افزود: «وقار ایرانی همواره در پوشاک آن نمود داشته است و ما از طریق لباس خود از هویت ایرانی‌مان صیانت می‌کنیم.»
صالحی افزود: «مد و لباس خط ارتباطی ما را با جهان تعریف می‌کند و در ایران تنوع اقوام داریم که ظرفیت‌های هنری بسیاری دارند که قابل توجه است و باید هنر اقوام را پاسداری کرده و آن را ارتقا دهیم. اقوام ایرانی نقطه اتصال و وحدت ایرانی به شمار می‌آید. در عین اینکه زبان رسمی فارسی است ولی باید نمادهای اقوام هم مورد توجه قرار بگیرد تا اقوام مختلف کشور احساس تعلق یابند و بدانند که مورد توجه هستند.»
او  در ادامه با اشاره به اهمیت اقتصاد اقوام گفت:«حوزه مورد توجه دیگر بخش علمی پژوهشی است که باید مورد توجه فعالان مد و لباس قرار بگیرد. دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توانند پژوهش‌هایی با توجه به دارایی‌های کهن و ذائقه‌های جدید داشته باشند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/19/534992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها