سیر تحول دوره‌های زندگی یک هنرمند مستقل




رزیتا شرف جهان
مجسمه‌ساز، نقاش و ویدئو آرتیست
نمایشگاه انفرادی خودنگاره‌های منوچهر معتبر روز جمعه 11 بهمن ماه در گالری طراحان آزاد افتتاح شد. این نمایشگاه تا 21 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 پذیرای علاقه مندان هنرهای تجسمی است.

نمایشگاه استاد منوچهر معتبر در واقع شامل دو بخش است. در وهله اول لازم است بگویم که یک کتاب چاپ دستی به‌صورت محدود در 50 نسخه به چاپ رسیده است که شامل 20 اثر است. که تمامش خودنگاره‌هایی هستند که ایشان طی سال‌ها کار کرده‌اند. این کتاب در این نمایشگاه رونمایی شد و تمام تصاویر به‌صورت نسخه اصلی روی دیوار گالری برای نمایش گذاشته شده است. قسمت دوم نمایشگاه هم تعدادی از کارهای ایشان به‌صورت چاپ دستی است که برای فروش گذاشته شده است و این آثار هم به‌صورت کتاب در 10 نسخه به چاپ رسیده است.
کارهای اورژینال فقط برای دیدن مخاطبان در نظر گرفته شده است تا با کارهای کتاب استاد معتبر مقایسه شود و مخاطبان بتوانند ارتباط بهتری با آثار برقرار کنند. منوچهر معتبر از جمله هنرمندانی است که به موضوع خودنگاره خیلی توجه داشته‌اند. خودنگاره‌های استاد از دوران جوانی ایشان شروع شده است و تقریباً شامل همه دوره‌های زندگی ایشان است. جالب است بدانید که این آثار در شرایط اجتماعی مختلف انجام شده و سیر تحولش برای مخاطب بسیار جالب است.بیش از 30 سال است که این خودنگاره‌ها انجام شده است.
جایگاه ایشان به‌عنوان معلم خیلی شاخص است و تأثیرات آموزششان برای من ماندگار است. همچنین برای دیگرهنرمندان. استاد معتبر از جمله هنرمندان پرکاری هستند که به طور مداوم نمایشگاه داشته‌اند و روشی که دارند مبتنی بر طراحی است. تقریباً در ایران هیچ هنرمندی از این منظر یعنی از نظر اصالت به طراحی همتای منوچهر معتبر نیست. کسی که توانست در این راه جریانی به‌وجود بیاورد. ایشان یک هنرمند متفکر است از ابتدا به ادبیات و علوم اجتماعی علاقه داشتند. در نتیجه آموزش ایشان همراه با جنبه‌های تفکر در هنر است. او از نظر اخلاقی هم جایگاه ویژه‌ای دارد و هنرمند مستقلی هستند و به هیچ جریانی وابسته نیستند و از خیلی امکانات چشم پوشی کردند تا همواره مستقل بمانند و این ارزش‌ها را در آموزش به ما هم منتقل کردند. ایشان در این سال‌ها به طور مستمر در گالری اثر کار کردند و اکنون این فرصت ویژه برای ما بوده است که به‌صورت یک پروژه جداگانه در گالری طراحان آزاد این آثار به نمایش گذاشته شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/20/535015/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها