شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

هشتـگ
#کانال_سوئیس

ورود 180 هزار بسته داروی ویژه پیوند عضو به ایران بواسطه سوئیس از یکشنبه عصر که فیلمی از سفیر سوئیس هنگام انتقال بسته‌ها منتشر شد مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت. فیلمی که سفیر سوئیس را لبخندزنان در حال جابه جایی بسته‌ها نشان می‌داد بارها بازنشر شد اما پس از آن موضع‌گیری وزارت امور خارجه ایران مورد توجه قرار گرفت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: «کانال مالی ایران-سوئیس به‌هیچ وجه نشانه حسن نیت امریکا نیست. این کانال کمتر از اجرای دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است که به امریکا دستور داد که حق ندارد از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت کنند. سیاست امریکا کماکان سیاست فشار به مردم ایران است.» از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه هم گفت: «چیزی به‌عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. شرکت سوئیسی که این کار را انجام داده، مزدش را می‌گیرد. این داروها با پول این ملت وارد شده و چیز جدیدی نیست.»
خیلی‌ها این موضع‌گیری را تحلیل می‌کردند و خیلی‌ها هم از لبخندهای سفیر سوئیس گله می‌کردند و آن را تحقیرآمیز می‌دانستند: «کانال سوئیس خطرناک، فاقد منطق کارکردی، حاوی حفره‌های واضح و از همه بالاتر به طرز خردکننده‌ای تحقیر‌آمیز است.»، «به‌خاطر کانال دارویی سوئیس تحقیر شدید؟»، «تا دیروز از بیخ و بن تحریم دارو رو انکار می‌کردند حالا مراسم افتتاح کانال جدید برای انتقال آن می‌گیرند و ابراز نگرانی از نحوه استفاده از آن. ولی خوب متأسفانه بخشی از ملت یاد گرفته سعادتش رو در آبی بیکران چشم‌هایتان جست‌و‌جو کند.»، «داروهایی که رسماً توسط ایران خریداری شده و پولش پرداخت شده بود اما امریکایی‌ها مجوز صادرات آن به ایران را نمی‌دادند امروز از طریق یک کانال ویژه سوئیس واردکشور شد، سفیر سوئیس یک شو تحقیرآمیز راه انداخته انگار که کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ توسط ایشون به ایران داده شده»، «واکنش سخنگوی وزارت‌خارجه به راه‌اندازی (مثلاً) کانال مالی سوئیس مدبرانه و اصولی است. پ‌ ن: مطلقاً نباید به این حرکات خطرناک و غیرقانونی رسمیت داد یا از آنها تقدیر کرد.»
 
ماجـــرا
دزدی مجسمه در اصفهان

دیروز ایمان حجتی مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در توئیتر از دزدیده شدن بخشی از مجسمه پرویز تناولی خبر داد. او نوشت: «شوربختانه، بخش میانی اثر گرانقدر استاد پرویز تناولی، که در میدان امام حسین(ع) اصفهان روبه‌روی شهرداری اصفهان جای دارد، دیشب به دست تبرخورده‌ای سرقت شد. موضوع را در دست پیگیری دارم و گزارش‌های تکمیلی را اعلام خواهم کرد.» چند ساعت بعد او توئیتش را تکمیل کرد و نوشت: «بخش میانی سرقت شده تندیس تقدیس استاد پرویز تناولی با تلاش همه همکارانم در بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان و اقدام سریع و مناسب عوامل انتظامی، پیدا شده و سارقین بازداشت شدند.»
اصفهانی‌هـــا دربــاره این خبــر زیـــاد نوشتند و خیلـــــی هایشــــــــــــان عکس‌هایی از مجسمه را قبـل و بعــد از دزدی منتشر کردند. سرعت عمــــل در دســـــتگیری سـارقان و پیـــدا کـــردن مجســــمه مســـــــأله‌ای بود که خیلی‌ها به آن اشاره کردند: «سرعت در پیگیری، اعلام شفاف نتایج، رسیدگی به تقصیر یا قصور احتمالی و بازنگری در نحوه حفاظت از چنین داشته‌های ارزشمند هنری، ضروری و موضوع مطالبه است.»، «دست‌شون هم درد نکنه؛ امّا فقط یه سؤال. این عزیزان که اینقدر سرعت و مهارت دارن چرا بعد از پنج سال و اندی هنوز اسیدپاش اصفهان رو پیدا نکردن؟!»، «پلیس گفته به نظر مى‌آید صرفاً فلز به‌کار رفته در این اثر هنری براى سارقان جذابیت داشته. این اثر هنرى پس‌ از ترمیم به محلی امن‌تر منتقل مى شود»، «دیشب دقیقاً روبه‌روی شهرداری اصفهان بخشی از اثر برجسته‌ پرویز تناولی را دزدیده و برده‌اند. داستانی تمثیلی از این‌روزهای ما؛ به‌تاراج رفتن داشته‌هایمان.»، «خب تندیس پرویز تناولی رو از دم شهرداری دزدید»، «دقیقاً از میدان اصلی شهر اصفهان. دیوار شهرداری مرکزی.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7271/20/535017/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها