پای صحبت‌های هنرمندان حاضر در روزهای سوم و چهارم جشنواره موسیقی فجر

طنین فجر




هوشنگ امیریان
سرپرست گروه موسیقی تنبور دالاهور
استان: کرمانشاه
نوع: موسیقی نواحی
تاریخ اجرا: یکشنبه 27 بهمن ساعت 18:30- سالن سوره
از سال 67 و درچهارمین جشنواره موسیقی فجر تجربه حضور در جشنوار را داشته‌ام البته آن زمان با گروه تنبورمولوی اجرای برنامه بود. اما در همراهی با گروه موسیقی دالاهور دومین بار است و پیش از آن سال 75 شرکت کرده‌ایم. گروه موسیقی دالاهور سال 69 تشکیل شده و تا به امروز فعالیت‌های بسیارخوبی داشته و بهتر است بگویم بعد از گروه شمس آقای کیخسرو‌پور ناظری، این گروه شناخته شده‌ای در تنبور است. جشنواره موسیقی فجر بهترین فرصت برای حضور گروه‌های موسیقی بویژه موسیقی نواحی است. هیچ تبلیغاتی برای موسیقی ما نیست، صداوسیما هم هیچ کاری انجام نمی‌دهد این در حالی است که باید به جوانان فرصت بیشتری بدهند. فعالیت ما در بخش موسیقی مقامی است و قرار است در جشنواره که اعضا آن 5 نفراست با تک نوازی و تک خوانی مقامات تنبور را روی صحنه ببریم و در یک بخش هم شاهنامه فردوسی را به زبان کردی اجرا می‌کنیم.

 
 مهدیس ابراهیمیان
برگزیده بخش موسیقی نواحی و دستگاهی جشنواره موسیقی جوان
استان: تربت جام
نوع: موسیقی نواحی
تاریخ اجرا: دوشنبه 28 بهمن ساعت 21:30 سالن سوره
سه سال است که برگزیده جشنواره موسیقی جوان هستم و سال گذشته به همراه مبین درپور برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردیم و امسال هم برای بار دوم توفیق این شرکت را داشته‌ام. من 14 سال سن دارم و براین نظرم جشنواره موسیقی فجر تأثیر بسیاری در دیده شدن ما جوانان دارد و نکته مهم این است که می‌توانیم با اجرای گروه‌های مختلف هم آشنا شویم. اما مسأله مهمی که وجود دارد این است که در اغلب شهرهای اطراف محل زندگی‌ام اجرای من را لغو می‌کنند آن هم به این دلیل که خانم‌ها نباید روی صحنه بروند من بیش از صد مقام موسیقی را می‌نوازم اما این محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها باعث شده تصمیم بگیرم موسیقی را خارج از ایران بگذرانم. اگر نواختن ساز مسئله  است چرا در دانشگاه‌های ما رشته موسیقی تدریس می‌شود؟! اما در اجرای پیش رو قرار است قطعاتی را به یاد و احترام سردار شهید قاسم سلیمانی و همچنین سانحه هواپیمای اوکراینی اجرا کنیم و دیگر اجراها نیز ابراز همدردی با مردم سیستان و بلوچستان و هدیه به این عزیزان است.

 
غفور امانیان
سرپرست گروه موسیقی مُقام چیلر
استان: گلستان
نوع موسیقی نواحی
تاریخ اجرا: یکشنبه 27 بهمن ساعت 18:30 سالن سوره
 گروه موسیقی مقام چیلربرای ششمین بار درجشنواره موسیقی فجرشرکت می‌کند و بسیار خوشحالیم باردیگر فرصتی به وجود آمد و توانستیم در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برویم. به‌نظر من  جشنواره موسیقی فجر طی این سال‌ها در معرفی گروه‌های موسیقی نواحی و گروه‌هایی که از شهرهای دور به پایتخت می‌آیند بسیار خوب عمل کرده است و چه خوب است طی سال هم توجه به موسیقی اقوام وجود داشته باشد. برنامه ما در جشنواره اجرای 4 قطعه است که با سه خواننده اجرا می‌شود به همراه سازهایی چون دوتار و کمانچه.


تورج امیر نظامی
سرپرست گروه ترانه
نوع: موسیقی تلفیقی
استان: مشهد
تاریخ اجرا: یکشنبه 28 بهمن ساعت 21:30 برج آزادی
برای اولین باراست که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنیم و قراراست قطعاتی را در ژانرهای مختلف عاشقانه و حماسی اجرا کنیم که همراه با موسیقی با کلام و اشعار فاخر و سازهایی چون گیتار، درامز، پرکاشن، فلوت و... است. گروه ترانه سال 81 به ثبت رسیده و در دوران رئیس جمهور اصلاحات در مشهد اجازه اجرای برنامه داشتیم و بعد ازآن مجوز کنسرت پاپ در مشهد صادر نشد. اما گروه حاضر از سال گذشته فعالیت‌های خود را از سرگرفته و آبان ماه اجرایی را در انجمن موسیقی خراسان داشتیم. شرایط موسیقی در شهرمشهد بسیارمشکل است و بیشتر به موضوع آموزش توجه می‌شود تا اجرای موسیقی. شرکت درجشنواره موسیقی فجر خیلی حائزاهمیت است بویژه برای گروه‌های شهرستانی که کارهایشان در خارج از تهران دیده نمی‌شود. خوشحالم که امسال فقط 6 گروه از شهر مشهد اجرای برنامه دارد و چه خوب است که همه ژانرها در جشنواره پوشش داده می‌شود.

 
نسترن هاشمی
سرپرست گروه بانگ نو
نوع: موسیقی دستگاهی
استان: تهران
تاریخ اجرا: شنبه 25 بهمن ساعت 18:30 سالن خلیج فارس نیاوران
برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنیم و شاید از بداقبالی ما بوده است. این برنامه در دوپارت آواز اصفهان و دشتی برگزار می‌شود. گروه بانگ نو سال 95 تشکیل شده و متشکل از 10 نفر است که آهنگساز و تنظیم‌کننده کار خودم هستم و خوانندگی آن برعهده مهیار شادروان است. جشنواره موسیقی فجر فرصت خوبی برای دیده شدن گروه‌های موسیقی است. من سالیان سال است که تجربه اجرای موسیقی با گروه‌های مختلف را داشته‌ام و گروه بانگ نو نیز تجربه اجراهای متفاوتی را داشته است. این جشنواره‌ها زمانی تأثیرگذارخواهد بود که حضور گروه‌های مختلف تنها برای یک بار نباشد و یک شب اجرا به تنهایی تأثیر مثبتی ندارد و اتفاق مهمی رقم نمی‌خورد. در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی و گروه‌هایی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند شرایط اجرای موسیقی بسیار سخت است این در حالی است که نوازنده‌های بسیار خوبی در نسل جوان داریم و برای دیده شدن این نوازنده‌ها و گروه‌ها تبلیغات اثر بسیاری دارد. گروه ما همیشه با بازخورد از سوی مخاطبان روبه‌رو شده منتهی در حد سالن‌های 300-400 نفره و طی دوشب.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/15/536110/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها