مظفری در نشست خبری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد

پاشنه آشیل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بازار هنر است



مریم سادات گوشه
 خبرنگار
دیروز صبح در نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی از تغییر رویکرد این جشنواره 12 ساله سخن گفته شد تا شاید این جشنواره هم آرام آرام رونق جشنواره‌هایی چون سینما و تئاتر را بگیرد. مهمترین کاری که مسئولان این جشنواره امسال انجام داده‌اند تمرکز تمام بخش‌های جشنواره در یک مرکز است. هادی مظفری مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در این نشست که در تالار وحدت برگزار شد، خبر داد که امسال مرکز صبا با تمام امکانات و ظرفیت خود محل برگزاری جشنواره تجسمی فجر خواهد بود.
ضمن آنکه طبقه سوم این مجموعه که در اختیار موزه یکی از بانک‌ها بود، در اختیار جشنواره تجسمی قرار گرفته است.چرا که تفرق بخش‌های جشنواره در سال های گذشته سبب شده بود تا برخی مخاطبان فقط از برخی از آثار که در مجموعه‌های جداگانه به نمایش گذاشته شده بودند، دیدن کنند.
سال گذشته چندین مجموعه ازجمله مرکز صبا، باغ‌موزه قصر، خانه هنرمندان، فرهنگسرای نیاوران و... محل‌های برگزاری جشنواره فجر بودند.
در این نشست مظفری با اشاره به بازگشت دو سوم داوران و دبیرانی که این جشنواره را ترک کرده‌بودند، گفت: «به درخواست شورای هنری اسامی آنها را اعلام نکرده‌ایم. در این میان قصد داریم این جشنواره را به بازار هنر نزدیک کنیم.»
او ادامه داد: «طی سال‌های گذشته جشنواره تجسمی فجر و جشنواره هنرهای تجسمی جوان با یک رویکرد برگزار می‌شدند و تقریباً در یک مسیر حرکت می‌کردند از این رو نیاز بود تا تغییری در این خصوص انجام شود. جشنواره هنرهای تجسمی جوان به دنبال استعدادیابی است؛ این در حالی است که پاشنه آشیل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بازار هنر است.»
مظفری با اشاره به اینکه هنرمندان شرکت‌کننده در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌توانند در بخش رقابتی نیز قیمت آثار خود را ارائه دهند، گفت: «این قیمت‌ها بعد از انجام کارشناسی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت ضمن آنکه ۹۰۰ اثر در این جشنواره حضور دارند و با ۱۵ درصد رشد در کمیت آثار شرکت‌کننده در تمام بخش‌های جشنواره روبه‌رو هستیم.»
ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در خصوص بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: «در بخش‌های دهگانه طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر حضور خواهند داشت. همچنین در بخش چارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر و در بخش چارخونه که به استان ها اختصاص دارد ۱۱۵ اثر به نمایش درخواهد آمد که بیشترین آثار در بخش عکاسی، چیدمان و فاین‌آرت است.»
حقیقی همچنین تجلیل از ۹ نفر از مفاخر هنرهای تجسمی در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: «اسامی این مفاخر بزودی اعلام خواهد شد و در روز اختتامیه که ۹ اسفند است، این مراسم برگزار می‌شود.»
مظفری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص اعلام داوران مبنی بر عدم شرکت در جشنواره و حاشیه‌های به وجود آمده در این باره گفت: «روزها و هفته‌های سخت و دردناکی به عنوان یک ایرانی در کشور شاهد بودیم. در آن ایام توجه به رویدادی که نام جشن را به همراه داشته باشد برای برخی دوستان این تلقی را ایجاد کرده بود که یا باید جشنواره تجسمی فجر برگزار نشود و یا به تعویق بیفتد. اما به این توافق رسیدیم که جشنواره تجسمی فجر را بعد از مراسم سوگواری برگزار کنیم. در این میان هزینه مراسم افتتاحیه را به سیلزدگان سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم و بخشی از این هزینه را برایشان روز قبل فرستادیم.»
او ادامه داد: «بسیاری از دبیران و داوران به جشنواره بازگشتند اما در این میان سیستم داوری را به شورای هنری تغییر دادیم و داوران در انتهای برگزاری جشنواره بیانیه‌های خود را اعلام خواهند کرد.»
به گفته مظفری، ستاد داوران و دبیران جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۵۵ نفر بودند که بسیاری از این افراد بعد از اعلام عدم حضور خود در بخش‌های داوری، مجدداً بازگشتند. با این وجود مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی از اعلام اسامی داوران و دبیرانی که بعد از استعفای خود به این جشنواره بازگشتند امتناع کرد و گفت: «بنابر درخواست آنها، اسامی‌شان اعلام نشده تا بار اضافی به جشنواره وارد نشود. حتی اینکه گفته می‌شود برخی از داوران دستمزد خود را گرفتند و بعد استعفا دادند را تکذیب می‌کنم. در این میان تعدادی از آنها دستمزدهای خود را به سیلزدگان سیستان و بلوچستان اهدا کردند. سعی ما بر آن بود تا از دوقطبی شدن هنرهای تجسمی جلوگیری کنیم.»
او در خصوص بودجه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند سایر جشنواره‌های فجر ردیف بودجه مشخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و امسال بین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/19/536132/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها