«بوریس جانسون» به درخواست امریکا درباره «هوآوی» جواب رد داد

تندباد <هوآوی> در دو سوی آتلانتیک




زهره صفاری
خبرنگار
پافشاری «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس بر تداوم ارتباط با شرکت چینی «هوآوی»، روابط او با «دونالد ترامپ» را شکرآب کرده و سبب شده‎است، برای چندمین بار سفرش به واشنگتن را لغو کند.
به گزارش «بیزینس اینسایدر»، دیدار ماه آینده جانسون و ترامپ در حالی لغو شد که یک منبع آگاه در «خانه شماره 10 داونینگ استریت» (مقر نخست‎وزیری انگلیس)، علت لغو این سفر را نگرانی از افزایش تنش‌ها میان نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهوری امریکا و تأثیر منفی آن بر روابط دو کشور عنوان کرد.
«اسپوتنیک» نوشت؛ «جانسون» که یکی از مقامات خارجی مورد علاقه «ترامپ» بوده و بارها مورد تعریف و تمجید رئیس جمهوری امریکا قرار گرفته بود، در حالی ماه گذشته با امضای قرارداد همکاری با شرکت «هوآوی»، چندین زیرساخت الکترونیکی غیرحساس مانند شبکه رادیویی و آنتن‌های ماهواره‌ای را در اختیار این شرکت قرار داد تا شبکه ارتباطی نسل 5 را در انگلیس راه‌اندازی کند که از جنگ سخت «ترامپ» برای به انزوا کشاندن غول چینی خبر داشت و در این باره نیز بارها از امریکا اخطار گرفته بود. گرچه شرکت چینی بارها فعالیت جاسوسی برای کشورش را رد کرده و تعهد به فعالیتی پاک داده است. اما مقامات امریکایی مدعی شده‌اند مدارک کافی برای اثبات اتهام جاسوسی این شرکت در اختیار داشته و آنها را در اختیار انگلیس و آلمان نیز قرار داده‌اند؛ ادعایی که هرگز علنی نشده است.
همان طور که «بیزینس اینسایدر» نوشته است، این نخستین درگیری جدی «ترامپ» و «جانسون» از آغاز دوره جدید نخست‌وزیری انگلیس نیست. پیش‌تر نیز اختلاف نظرها درباره موضوعات ایران و استرداد همسر دیپلمات امریکایی به انگلیس تبدیل به موضوعات داغ دو طرف شده‎بود، طوری که به گفته مقامات رسمی مطلع دو کشور این نارضایتی سبب شده است ترامپ یک بار مکالمه با جانسون را ناتمام گذاشته و تلفن را روی او قطع کند.
قاطعیت انگلیسی، تلاش امریکایی
امریکا نگران آن است که نفوذ و گسترش تکنولوژی هوآوی در شبکه‌های ارتباطی به نوعی حیاط خلوت امنی برای دولت چین ایجاد کند تا براحتی بتواند با جمع‌آوری داده‌های لازم، در مواقع ضروری دست به اقدامات ضد امریکایی بزند. اما همان طور که «رویترز» در گزارشی نوشته، به‌نظر می‌رسد این تهدیدات پی‌در‌پی دولت امریکا و شخص ترامپ، باعث آزار مقامات انگلیسی شده چراکه آنها حتی نتوانسته‌اند جایگزینی برای هوآوی معرفی کنند. در این شرایط با اینکه «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری امریکا از ناامیدی کشورش نسبت به مواضع انگلیسی‌ها صحبت می‌کند اما به‌نظر نمی‌رسد امریکا قصد عقب نشینی داشته باشد.
فرصت طلبی انگلیس
به‌نظر می‌رسد انگلیس که با حمایت امریکا در پروسه برگزیت به خواسته خود رسیده بود، از این تمایل امریکایی به نفع خود بهره گرفته و در حالی که «خانه شماره 10 داونینگ استریت» از تداوم ارتباط با امریکا می‌گوید، نخست‌وزیری از لغو همه دیدارها با رئیس جمهوری امریکا تا نشست ماه ژوئن G7 خبر داده و چهارشنبه گذشته نیز از تصمیم اش برای بازنگری در روابط با امریکا پرده برداشته است. یکی از مقامات نخست‎وزیری انگلیس که نامش را فاش نکرده است به «سان» گفت: «ارتباط با هوآوی سبب قطع ارتباط دفتر نخست‌وزیری با امریکا نخواهد شد و رابطه مقامات دو کشور همچنان ادامه دارد. اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر تمرکز نخست‌وزیر بر سر و سامان دادن بر اوضاع داخلی انگلیس و تسهیل شرایط مردم کشور است. اما بدون شک رابطه ما با امریکا در سطح عالی ادامه خواهد داشت. دو کشور مواضع شفافی برای برقراری روابط تجاری آزاد دارند و ظرف یکی دو هفته آینده مقدمات آن را فراهم می‌کنیم.»
گرچه همچنان نمی‌توان دیدگاه روشنی درباره سیاست دو کشور برای آینده روابطشان ارائه کرد اما شاید بتوان این کشمکش مقامات سیاسی انگلیس و امریکا را فصل جدید روابط دو کشور عنوان کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/4/536150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها