سمت و سوی تأمین مالی صنعت نفت داخلی می‌شود؟

آمادگی بازار سهام برای تأمین مالی صنعت نفت




یکی از موانعی که صنعت نفت با بازگشت تحریم‌ها با آن مواجه شد، مسأله تأمین مالی بود. چرا که تحریم‌ها مانند سدی بر سر راه جذب سرمایه‌های خارجی ظاهر شد و اجازه همکاری‌های بیشتر با سرمایه‌گذاران بین‌المللی را نداد. اما تأمین مالی مستقیم از خارج تنها گزینه نیست و راه‌های متعددی در صنعت برای تأمین مالی پروژه‌ها وجود دارد؛ از جمله استفاده از صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، ابزارهای بازار سرمایه و اوراق مشارکت و انواع اوراق مالی اسلامی یا فروش بخشی از سهام شرکتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید.
روز گذشته به‌همین بهانه نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت با رویکرد کاربردی و به‌منظور معرفی ابزارهای نوین تأمین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلتفرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه برای شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت برگزار شد.
رئیس سازمان بورس در این کنفرانس خبر داد: بازار سرمایه می‌تواند تا نیمی از نیاز صنعت نفت را تأمین مالی کند. به‌گزارش ایرنا، شاپور محمدی با اشاره به اینکه فروش فرآورده‌ها در بورس انرژی با کمک وزارت نفت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، ادامه داد: برای عرضه نفت خام نیز اقداماتی انجام شده اما معاملات نفت خام به‌دلیل بزرگ بودن محموله‌ها، با مشتریان محدودی رو‌به‌رو است. وی افزود: اکنون پیش‌فروش فرآورده از طریق سلف موازی دنبال می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه امسال ارزش معاملات بورس انرژی، ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده، گفت: ارزش معاملات بورس از ابتدای سال تاکنون ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: بازار سرمایه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ میلیارد دلار اوراق منتشر کرده است.
 وی با بیان اینکه ابزارهای بازار سرمایه معرفی شده و مردم می‌شناسند، تأکید کرد: در کشورهای دیگر به سپرده سود پایین می‌دهند و تورم نیز متناسب با آن است اما در ایران تورم در مواردی زیر ۱۰ درصد بود گاهی بالاتر اما در مجموع تورم و نرخ سپرده چند درصد تفاوت داشتند.
فرصت ۴۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری
وزیر نفت نیز در این کنفرانس با اشاره به‌وجود راه‌های متعدد تأمین مالی در صنعت نفت بیان کرد: در شرایطی هستیم که باید سعی کنیم جریان کار و زندگی را در کشور فعال نگه داریم و در این چرخه، کار بعضی از صنایع مانند صنعت نفت بسیار تعیین‌کننده است.
به‌گزارش شانا، بیژن زنگنه به اهمیت موضوع تأمین مالی در این صنعت اشاره و اظهار کرد: به‌تازگی بحث شرکت هپکو در دولت مطرح بود، آنجا گفتم مشکل این شرکت در اراک حل نمی‌شود، مشکل این شرکت در عسلویه و بندرامام حل می‌شود، اگر پروژه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود، برای این شرکت هم کار ایجاد خواهد شد. وی  افزود: با توجه به اینکه به‌طور طبیعی سالانه در صنعت نفت باید بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم. زنگنه با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار طرح در پتروشیمی نهایی شده است که هنوز آغاز نشده‌اند، گفت: مانند طرح‌های میانی و پایین‌دستی پتروشیمی یا طرح‌هایی در زنجیره الفین که هر طرح تا ۵ میلیارد دلار هزینه دارد و الفین‌هایی با خوراک ترکیبی هستند که بسیار برای ما مؤثرند و در مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار هستند.

برش
آخرین وضع تخصیص سهمیه بنزین نوروزی

وزیر نفت آخرین وضع تخصیص سهمیه برای بنزین نوروزی را توضیح داد و گفت: این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. بیژن زنگنه درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد. زنگنه ادامه داد: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص یابد، یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/8/536169/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها