نخستین نشست خبری سرمربی تیم ملی فوتبال برگزار شد

اسکوچیچ: من مربی «بیش فعالی» هستم





حامد جیرودی
خبرنگار
پس از انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال، سؤالات زیادی در اذهان اهالی فوتبال شکل گرفت. سؤال‌ها و ابهاماتی نظیر اینکه او چطور و از چه طریقی با فدراسیون به توافق رسید؟ مگر بیماری دلیل جدایی‌اش از صنعت نفت آبادان نبود؟ برای هدایت تیم ملی در راه صعود به جام جهانی چه برنامه‌هایی دارد؟ با بازیکنان بزرگ تیم ملی چطور کنار می‌آید؟ پس از گذشت 9 روز از انتخاب اسکوچیچ، دیروز اولین نشست خبری سرمربی کروات تیم ملی برگزار شد و او در سالن آمفی تئاتر هتل آکادمی ملی فوتبال به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. تعداد زیادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه خود را به محل برگزاری نشست رسانده بودند تا سؤال‌های خود را از اسکوچیچ بپرسند. درخصوص فضای نشست خبری و صحبت‌های این مربی 51 ساله، می‌توان به نکاتی اشاره کرد. سؤالات تعدادی از خبرنگاران مربوط به گذشته تیم ملی خصوصاً مقطع فعالیت کارلوس کی‌روش بود و سعی می شد که مقایسه‌ای با این مربی پرتغالی شکل بگیرد اما تلاش کرد منطقی و با لبخند پاسخ سؤالات را بدهد. گرچه درخصوص یکی دو سؤال، این وضعیت تغییر کرد. اسکوچیچ در لابه لای بسیاری از پاسخ‌های خود یادآوری کرد که اهل تعامل است و می‌خواهد برنامه‌های تیم ملی را با همکاری و دوستی پیش ببرد. سرمربی تیم ملی حتی سؤال‌های ابهام برانگیز و در مواردی جنجالی را هم با لبخند پاسخ داد و به قول خودش سعی کرد رفتار و گفتاری صادقانه داشته باشد.

دلیل انتخاب اسکوچیچ از نظر خود او
انتقادات به نحوه انتخاب اسکوچیچ و نقش افراد غیرفوتبالی در حضور او روی نیمکت تیم ملی یکی از موضوعات پر ابهامی بوده که پاسخ صریحی هم به آن داده نشده و این مربی کروات هم چنین پاسخی درباره آن داد: «من درباره موضوعات پشت صحنه صحبت نمی‌کنم اما درباره دانش و شناختم از فوتبال ایران است که الان در خدمت شما هستم. شناخت من از فوتبال ایران نکته مهمی بود که فدراسیون فوتبال بر آن تکیه داشت.» سرمربی تیم ملی فوتبال درباره اینکه آیا آمدنش به تیم ملی به خاطر ارتباط با یکی از آقازاده‌های ورزش بوده است؟ گفت: «چیزی که من می‌دانم این است که فدراسیون فوتبال من را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. من با آقای بهاروند به توافق رسیدم. اگر شما چیزی می‌دانید که من نمی‌دانم، بگویید.»
این سؤال که چه تضمینی است که ایجنت‌های اطراف اسکوچیچ در تیم ملی دخالت نکنند و دنبال منافع خود نباشند؟ با غافلگیری سرمربی تیم ملی مواجه شد و این طور از خود دفاع کرد: «انتظار این سؤال را نداشتم. من در دو دانشگاه و یک آکادمی فعالیت می‌کنم. در کرواسی و اسلوونی 4 جام را کسب کردم. مجموعه النصر عربستان و فولاد ایران را در لیگ قهرمانان آسیا هدایت کردم اما اینجنت‌ها و کارگزاران فوتبال ایران خیلی بد هستند. روشن‌تر بگویم. اگر قرار باشد کارگزاران و ایجنت‌ها من را به شمال و جنوب ایران و باشگاه‌های مختلف ببرند و در نهایت من را به تیم ملی برسانند، باید بگویم کارشان را بد انجام دادند. من اگر در یک پارک راه بروم، پایم را روی یک گل نمی‌گذارم که مسیرم را راحت‌تر کنم. من انسان صادقی هستم و درگیر این بازی‌ها نمی‌شوم و فوتبال را با عشق، علاقه، تجربه و آگاهی خودم بازی می‌کنم.»
اسکوچیچ درباره مدت زمان قراردادش با تیم ملی ایران گفت: «قراردادم می‌تواند تا ۲۰۵۰ باشد. می‌دانید در فوتبال وضعیت چطور است. اگر خوب باشم قراردادم تمدید می‌شود و اگر بد نتیجه بگیرم، قطعاً نفر بهتری جایگزین می‌شود.»

لژیونرهای آماده دعوت می‌‌شوند
یکی از نکاتی که در زمان مارک ویلموتس وجود داشت، این بود که او از لژیونرهایی که آماده بودند استفاده می‌کرد و به عنوان مثال علیرضا جهانبخش و سعید عزت اللهی را که از شرایط خوب خود دور بودند، دعوت نمی‌کرد. اسکوچیچ درباره برنامه‌اش برای لژیونرها چنین پاسخ داد:«یکی از فواید حضور من در تیم ملی این است که با فوتبال ایران آشنا هستم. ما باشگاه‌های بازیکنان ایرانی را زیرنظر داشتیم و نقاط مثبت و منفی نمایش‌های تیم ملی در بازی‌های قبلی را استخراج کردیم و الان زمان شروع کارهای ما روی عملکرد بازیکنان لژیونر است که در باشگاه‌های بین‌المللی بازی می‌کنند. از همین جا پیامی به تمام بازیکنان تیم ملی می‌دهم که همه بازیکنان از شانس مساوی برای حضور در تیم ملی برخوردار هستند و حضور در تیم ملی بستگی به سطح آمادگی آنها دارد. طی 5 روز آینده برنامه ما به این شکل است که تمرکز ما روی بازیکنان لژیونر خواهد بود. با توجه به پراکندگی لیگ‌هایی که ایرانی‌ها حضور دارند، برای من میسر نیست که در این زمان کوتاه همه بازی‌ها را بررسی کنم اما تا جایی که بتوانم با بازیکنان دیدار خواهم کرد و با هر بازیکنی که نتوانم، تماس تصویری خواهم داشت. در یک بازه زمانی کوتاه مدت با توجه به بازی‌هایی که تیم ملی دارد نمی‌توانیم انتظار تغییر بزرگی داشته باشیم و در ادامه تزریق افکار و شخصیت من را در تیم ملی خواهید دید. در ادامه مدل بازی تیم ملی را انتخاب خواهیم کرد و ساماندهی تیم ملی را انجام می‌دهیم و سپس یک تیم ملی قدرتمند و توانا را خواهیم دید.»
سرمربی تیم ملی درباره دعوت نشدن جهانبخش و عزت‌اللهی به تیم ملی در دوران ویلموتس به علت نیمکت نشینی در تیم باشگاهی‌شان گفت: «البته که مهم است بازیکن در تیم باشگاهی‌اش بازی کند ولی اگر بازیکنی به علت مصدومیت یا دلایل دیگر بازی نکند و برای ما مهم باشد و در برنامه ما جای داشته باشد، دعوت می‌شود.»

مقایسه شدن با کی‌روش و ویلموتس
مقایسه شدن با مربیانی مانند کی‌روش و ویلموتس و اینکه اسکوچیچ مربی سطح پایین‌تری نسبت به آنهاست، یکی از موضوعات مورد بحث از زمان آمدن این مربی بوده است. اسکوچیچ به اینکه این تیم ملی است که به شخصیت او وزن می‌دهد تا اینکه او به تیم ملی شخصیت بدهد، چنین واکنشی داشت: «این موضوع صحت دارد که من قبلاً سرمربی تیم ملی دیگری نبودم. باید بگویم که تحصیلات من مرتبط با کاری است که انجام می‌دهم. در مسابقات و لیگ‌های اروپایی شرکت داشتم. در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتم و دانش و تجربه مربیگری من در سال‌های اخیر به اهدافم کمک می‌کند و در 4 کشور مختلف به 5 فینال رسیده‌ام. درباره تجربه‌ام در ایران باید بگویم که مربی تیم‌هایی در ایران بودم که آن‌طور که من می‌خواستم بازیکن صاحبنام نداشتند و بیشتر بازیکنان جوان بودند اما الان می‌توانم تمام مدلی که در فوتبال می‌بینم را در زمین پیاده کنم. در باشگاه‌ها و تیم ملی یک فوتبال انجام می‌شود و من برای این ورزش سال‌ها کار کردم. من خودم را با سایر مربیان مقایسه نمی‌کنم. خودم را با گذشته، حال و آینده خودم مقایسه می‌کنم. می‌گویم اسکوچیچ قبلاً در کجا بوده و الان در کجاست و باید به کجا برسد. همان طور که قبلاً گفتم در هر زمانی با آغوش باز پذیرای پیشنهادات و نظرات مربیان حاضر در لیگ برتر هستم. اجازه بدهید بگویم اگر کشور ما، ایران در جام جهانی موفق شود افتخارش برای همه بخصوص اسکوچیچ است. من الان یک ایرانی هستم.
اسکوچیچ درباره اینکه کی‌روش حواشی تیم ملی را جمع کرد اما ویلموتس از پس آن برنیامد و آیا او توانایی این کار را دارد یا خیر گفت: «باید شخصیت من را در این 5 سال شناخته باشید. سعی می‌کنم همه چیز را از طریق تعامل دو جانبه حل کنم و البته مطمئنم این کار را انجام خواهم داد و دراین موضوع به خودم اطمینان دارم.»

تیم من فوتبالی پویا خواهد داشت
سبک بازی تیم ملی چگونه خواهد بود؟ قرار است ایران هجومی بازی کند یا تدافعی؟ اسکوچیچ پاسخ داد: «تیم من فوتبالی پویا و برنامه‌های روشن و واضح برای حمله ارائه خواهد داد. در این چند وقت که تیم ملی را تجزیه و تحلیل کردم دیدم در سازماندهی تیم مشکلاتی وجود دارد. این اشتباه بزرگ را مرتکب نمی‌شوم که تغییر بزرگی را در مسابقات پیش‌رو انجام دهم. البته مربی بیش‌فعالی هستم و دوست دارم تیمم هجومی بازی کند. اگر مسابقات ایجاب کند سیستم‌ها و برنامه‌های مختلفی برای خط دفاعی هم خواهم داشت.»

قول اسکوچیچ به مسئولان صنعت نفت چه بود؟
اسکوچیچ درباره نحوه جدایی‌اش از صنعت نفت آبادان و طرح این مسائل که به علت بیماری قصد کار کردن در ایران ندارد ولی درادامه سرمربی تیم ملی شد و حالا مسئولان نفت ادعا کرده‌اند از او به فیفا شکایت می‌کنند، چنین توضیح داد:«من در خیلی از رسانه‌ها می‌خوانم که مشکل بیماری قلبی دارم. البته باید بگویم که من مشکل آلرژی هوا داشتم و این مشکل در آبادان برای من بیش‌تر بود که خدا را شکر درمان و معالجه شد. وقتی من نفت را ترک کردم هیچ اطلاعی از حضور در تیم ملی نداشتم. حتی این بحث از طرف مدیرعامل نفت آبادان مطرح شد که حالا که قراردادم با صنعت نفت به پایان رسید، با فدراسیون فوتبال کار کنم اما آن زمان پیشنهادی از طرف فدراسیون فوتبال مطرح نبود. زمانی که ۵، ۶ باشگاه مهم و صاحبنام ایرانی برای مربیگری تماس گرفتند، طبق تعهد اخلاقی که به نفت داده بودم قول دادم که در ایران با هیچ باشگاهی ادامه فعالیت ندهم و الان هم از آن صحبت تخطی نشده اما تیم ملی ایران قطعاً یک موضوع متفاوت است. فدراسیون باید بداند که با یک مربی صادق مواجه است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/18/536185/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها