رقابت داغ اصولگرایان در انتشار فهرست‌های متفاوت

لیست احزاب اصلاح‌طلب در تهران منتشر شد




گروه سیاسی/ شنبه روز رونمایی از لیست ائتلافی 8 حزب اصلاح‌طلب بود؛ تا اینجای کار دو جناح با 4 لیست اصلی در میدان دوم اسفند حاضر خواهند بود. اصولگرایان در مرکز میدان و اصلاح‌طلبان قدری در حاشیه. لیست‌های فرعی را هم اگر به حساب و کتاب رقابت انتخاباتی اضافه کنیم تا اینجا بیش از ده لیست بزرگ و کوچک پیش روی رأی دهندگان است.
رقابت اما همچنان در میان اصولگرایان جریان دارد؛ لیست جبهه پایداری در برابر لیست شورای ائتلاف. رقابتی که دوم اسفند تازه آغاز آن خواهد بود و پرده‌برداری از صحنه بعدی‌اش موکول به رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس خواهد شد.
6 لیست برای اقلیتی محدود
هفته قبل در میان اصلاح‌طلبان حرف از ائتلاف احتمالی 12 حزب برای رسیدن به لیست واحد بود و آنها حتی در پی مذاکره با کارگزاران سازندگی بودند تا این حزب هم تبدیل به عضو سیزدهم ائتلافشان شود. حالا اما لیستی که بیرون آمده امضای هشت حزب را پای خود دارد؛ حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان. روز جمعه حزب کارگزاران لیست مستقل خود را برای انتخابات دوم اسفند منتشر کرده بود.
حالا لیستی که 8 حزب دیگر اصلاح‌طلب پیشنهاد داده‌اند در 12 مورد از نامزدها با فهرست کارگزاران تفاوت دارد، یعنی در 40 درصد نامزدها. اما این لیست نقطه پایان لیست‌های اصلاح‌طلبانه برای دوم اسفند نیست.  همان‌طور که پیشتر نیز اعلام شده بود احزابی همچون ندای ایرانیان، حزب همبستگی و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هرکدام قرار است فهرست‌های جداگانه‌ای برای انتخابات ارائه کنند که البته در همه آنها مجید انصاری سرلیست خواهد بود. این یعنی 5 لیست به‌ نام اصلاحات. روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران هم در شماره دیروز خود خبر داده که یک لیست ششم هم برای اصلاح‌طلبان در راه است و آن را محمدرضا عارف شخصاً منتشر خواهد کرد. لیستی شامل تمام نمایندگان تأیید صلاحیت شده فراکسیون امید برای انتخابات دوم اسفند.
با این وضع اصلاح‌طلبان در حالی در تهران رقابتی پر لیست را تجربه خواهند کرد که در شهرستان‌های دیگر اوضاعی صددرصد متفاوت دارند، هنوز از میان 30 استان دیگر کشور حتی شورای هماهنگی اصلاحات یک استان هم لیستی را به‌نام اصلاح‌طلبان منتشر نکرده است. در چنین شرایطی است که نتیجه این رقابت از همین الان برای خود اصلاح‌طلبان هم روشن است. چنانچه عبدالواحد موسوی لاری، قائم مقام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم در پیش‌بینی خود از نتیجه‌ای که این جریان احتمالاً در انتخابات کسب می‌کند به «ایسنا» گفته است: «اصلاح‌طلبان اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.»
اصولگرایان؛ تخت گاز به سمت رقابت داخلی
در اردوگاه اصولگرایان اما همه خوب می‌دانند که رقابت اصلی انتخابات بین دو لیست جبهه پایداری و شورای ائتلاف خواهد بود. همین هم باعث شده که دو سوی این جریان از هویدا شدن اختلافاتشان بیمی نداشته باشند، چرا که دیگر رقیب مشترک جدی در میدان نیست تا آنها را متحد کند.
از جمله ساعاتی پس از انتشار لیست شورای ائتلاف، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در توئیتر خود خطاب به حدادعادل اینگونه نوشت: «مگر در گفت‌و‌گوی تلفنی پریشب اسامی ۱۳ نفر از ۲۴ نامزد مشترک را نخواندید و فرمودید این مشترکات را تا آنجا که می‌توانید استفاده کنید؟ چه شد که از همان وقت تاکنون همه ظرفیت ائتلاف به جای حرکت سمت وحدت، برای حذف نامزدهای مشترک با تهدید و ارعاب صرف شده؟» لیست شورای ائتلاف در حالی روز جمعه منتشر شد که تنها سه نامزد مشترک با جبهه پایداری در آن به چشم می‌خورد. تا اینجای کار دست کم 6 لیست قطعی اصولگرا وجود دارد شامل شورای ائتلاف، پایداری، احمدی نژادی‌ها، مصباحی مقدم، لیست ائتلاف «جوانان انقلابی ایران» و لیست متخصصین مرکز پژوهش‌های مجلس با هدایت جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف.
چند لیست بالقوه هم وجود دارد که جدی‌ترین آنها لیست قالیباف، لیست عدالتخواهان، لیست مداحان و... است که حتی می‌تواند تعداد لیست‌های اصولگرا را دورقمی کند.
اختلاف اصولگرایانه در مشهد
اما بر عکس اصلاح‌طلبان همه چیز در این جریان صرفاً معطوف به تهران نیست. خبر اختلافات اصولگرایانه از شهرهای دیگر هم کم کم به گوش می‌رسد. مهم‌ترینشان اختلاف در خراسان رضوی است. فهرست نهایی شورای ائتلاف در خراسان رضوی طی روزهای گذشته محل انتقادات زیادی بوده. لیستی که شامل 4 نماینده فعلی مشهد یعنی کریمی قدوسی، پژمانفر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و بحرینی به اضافه فاطمه رحمانی، نماینده دور پنجم مجلس می‌شود.  انتشار لیست ائتلاف «جریان مردم» درمشهد از جمله واکنش به لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه مشهد، انتشار لیستی با نام «ائتلاف بزرگ جریان مردم» با شعار «نه به مجلس تکراری» است.
این ائتلاف پنجشنبه شب با برگزاری مراسمی در گلشهر فهرستی را منتشر کرد که در فضای مجازی با نام «اولین لیست رسمی در مقابل شورای ائتلاف» منتشر شد.
شورای تشکل‌های فرهنگی اجتماعی در نقد لیست ائتلاف شورای تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی مشهدالرضا(ع) نیز با انتشار بیانیه‌ای، دلایل خود را در مخالفت با لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات مطرح کرده است. در مشهد جامعه جوانان متحد اسلامی خراسان نیز عصر جمعه لیست مستقل خود را برای کل استان منتشر کرده است و با این ترتیب در مشهد هم اصولگرایان تا اینجا حداقل
 4 فهرست انتخاباتی دارند.

بـــــرش
اسامی فهرست احزاب اصلاح طلب در تهران

«مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز، «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم سالاری، «علیرضا محجوب» دبیر کل خانه کارگر، «داود محمدی» دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، «محمدحسین مقیمی»، «محمدرضا راه چمنی» دبیرکل حزب وحدت و همکاری اسلامی، «محمدرضا نجفی» نماینده مجلس، «علی داستانی» عضو حزب همبستگی، «سهیلا جلودارزاده» عضو خانه کارگر، «امیر عسگری» عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، «محسن علیجانی» نماینده مجلس، «افشین علا» فعال فرهنگی، «پروانه مافی» عضو حزب کارگزاران، «اعظم صمصامی» عضو مجمع فرهنگیان، «سعید باقری» عضو کانون وکلا، «محمدرضا بادامچی» از حزب اسلامی کار، «محمدهادی انتشاری» فعال اصلاح‌طلب، «فریده اولاد قباد» نماینده مجلس، «فخرالدین صابری» از نمایندگان ادوار، «محمدرضا شریفی» اقتصاددان، «زهرا ساعی» عضو خانه کارگر، «محمدعلی وکیلی» نماینده مجلس، «سیدفرید موسوی» نماینده مجلس، «محمدحسین شیخ محمدی» از حزب ندای ایرانیان، «وحید توتونچی» فعال اصلاح‌طلب، «حسن انصاری» از حزب آزادی، «علی حسین رضائیان» عضو انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، «ابوالفضل سروش» نماینده مجلس، «حبیب سهرابی» از سازمان نظام مهندسی و «مهدی شیخ» نماینده مجلس.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/2/536191/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها