پیام عربستان برای گفت و گو با ایران




ادامـــــه از صفحه 2
ظریف با بیان اینکه ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست، گفت: «شما یک اسب را دو بار نمی‌خرید.» وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال گفت‌وگو با امریکا، گفت بحث گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن مطرح نیست، بلکه بحث این است که امریکا باید به میز مذاکرات 1+5 که از پیش هم وجود داشته و امریکا آن را ترک کرده، بازگردد. وی با بیان اینکه امریکا به مشاوره‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهوری فرانسه و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن گوش نداده، گفت امریکا همچنان سیاست تغییر نظام در ایران را دنبال می‌کند، در حالی که این سیاست در طول ۴۱ سال گذشته شکست خورده و واشنگتن باید شکست این سیاست را بپذیرد.
 ظریف در ادامه ترور سردار «قاسم سلیمانی» را اقدامی «بزدلانه» توصیف کرد و گفت واشنگتن در حالی سردار سلیمانی را هدف قرار داد که وی در یک خودروی غیرنظامی در حال حرکت بود و در مأموریتی برای پیشبرد صلح به عراق رفته بود. وی پاسخ موشکی جمهوری اسلامی به این ترور را اقدامی مبتنی بر حق مشروع تهران و مبتنی بر بند ۵۱ منشور ملل متحد خواند و در پاسخ به این سؤال که آیا «انتقام» جمهوری اسلامی به پایان رسیده است؟ ظریف گفت: «خیر». او سپس توضیح داد که ایران در «پاسخ به یک اقدام نظامی، یک اقدام نظامی» انجام داده است. اما ترور فرماندهان عراقی تبعاتی از سوی مردم همان کشور خواهد داشت، چراکه مردم عراق مردم عزتمندی هستند.
پیام عربستان به ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی
وزیر خارجه ایران همچنین در گفت‌وگویی در حاشیه کنفرانس برلین درباره طرح منطقه‌ای ایران و پیام سعودی‌ها به کشورمان گفت: «بعد از شهادت سردار سلیمانی پیامی از سوی عربستان مبنی بر تمایل آنها برای گفت‌وگو با ایران دریافت کردیم.» او افزود: «ما به پیام آنها پاسخ مثبت دادیم و گفتیم برای گفت‌وگو آماده‌ایم، اما دیگر پاسخی از جانب عربستان دریافت نکردیم.» ظریف درخصوص امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس، به ابتکار صلح هرمز که در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل از سوی «حسن روحانی»  رئیس جمهوری اسلامی ایران ارائه شد، اشاره کرد و گفت: «طرح ابتکار هرمز یک طرح از طرف رئیس جمهوری ایران است. کویت، قطر و عراق به ما پاسخ داده‌اند. ما به پادشاه عربستان و عمان پیام فرستادیم و پیشنهادمان را ارائه دادیم. حالا آنها می‌خواهند پیشنهادمان را قبول کنند یا می‌خواهند نکنند.»
ظریف در ادامه سخنانش با اشاره به امکان مذاکره با عربستان سعودی اظهار کرد: «ما برای مذاکره آماده‌ایم. نخست وزیر پاکستان از ما خواست تا با عربستان مذاکره کنیم. من و سردار شهید قاسم سلیمانی توافق کردیم که به عربستان پیغام بفرستیم تا درباره کشورهای همسایه همچون عراق، یمن و... مذاکره کنیم. اما الفیصل، شاهزاده عرب به ما پاسخ داد که جنگ‌های کشورهای عربی به شما ارتباطی ندارد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/3/536207/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها