لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق برگشت


گروه سیاسی/ رئیس مجلس می‌گوید که نیازی به بازگشت لایحه بودجه به دولت نیست. این را قبلاً مسعود پزشکیان در جلسه روز پنجم اسفند ماه، بعد از رد کلیات لایحه بودجه مطرح کرده بود. پزشکیان گفته بود که با رأی منفی نمایندگان به این لایحه باید دوباره کار بودجه 99 از نقطه صفر در دولت کلید بخورد. دیروز اما علی لاریجانی در نطق پیش از دستور ضمن ختم جلسه علنی مجلس به علت رد کلیات بودجه سال ۹۹ توسط نمایندگان مجلس، گفت: تبصره ۳ ماده ۱۸۹، راه‌حل آیین‌نامه به ما داده است. شقوق بررسی شده توسط این تبصره گویای آن است که اگر هم کمیسیون و هم مجلس شورای اسلامی گزارش بودجه را رد کنند، لایحه بودجه باید به دولت برگردد، حال آن‌که اینگونه نیست. کمیسیون تلفیق کلیات را تأیید و مجلس آن را رد کرده است. به گزارش ایرنا، رئیس مجلس با بیان اینکه «لایحه بودجه ۹۹ باید به کمیسیون تلفیق برگردد» گفت: ما هم‌اکنون مطابق قانون، سکوت پیشه می‌کنیم. لایحه بودجه ۹۹ به کمیسیون تلفیق بازخواهد گشت، اصلاح می‌شود و لایحه اصلاح شده در صحن علنی بررسی خواهد شد؛ لذا ما جلسه علنی امروز (ششم دی ماه) مجلس را ختم می‌کنیم تا کمیسیون تلفیق از دقایق دیگر کار خود را آغاز کند. لاریجانی در پایان اظهار کرد: ما تا پایان سال وقت زیادی نداریم. جلسه بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده 11 اسفند ماه خواهد بود. امیدواریم کمیسیون تلفیق بتواند در این زمان گزارش کامل خود را ارائه کند.
روز پنجم اسفند ماه با رد کلیات لایحه بودجه و سخنان پزشکیان این طور به نظر می‌رسید که دیگر بررسی مجدد این لایحه به عمر مجلس دهم نخواهد رسید و این مجلس بعدی است که باید بودجه 99 را تصویب کند. اتفاقی که می‌توانست باعث شود کشور تا میانه‌های تابستان سال آینده بدون قانون بودجه و بر اساس «علی‌الحساب» اداره شود. با اتفاق دیروز اما دیگر این اتفاق منتفی است و هر چند با قدری تأخیر اما باز هم در همین دوره مجلس قانون بودجه تصویب خواهد شد. دیروز در همین رابطه علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق به «ایرنا» گفت که «قرار است، کمیسیون تلفیق از امروز صبح (ششم دی ماه) لایحه بودجه را براساس پیشنهادات نمایندگان اصلاح و مجدداً به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.» او گفته است که «تلاش اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ این است که طی جلسات فشرده و هر روزه خود تا روز یکشنبه کار بررسی و اصلاح لایحه بودجه را به اتمام رسانده و گزارش آن را هیأت رئیسه مجلس و صحن علنی ارائه کند.» مهرداد لاهوتی، عضو دیگر کمیسیون تلفیق هم به «ایلنا» گفته امکان بررسی بودجه در همین دوره مجلس وجود دارد.
البته مسأله دیگر این است که آیا بررسی بودجه تا پایان سال 98 تمام خواهد شد یا اینکه کار به لایحه چند دوازدهم می‌رسد؟ لاهوتی به «ایلنا» گفته که در همین مدت پیش رو دولت می‌تواند تقاضای لایحه چند دوازدهم بکند.
اما یوسف‌نژاد ظهر دیروز به «ایسنا» گفت که تا یکشنبه آینده گزارش کمیسیون تلفیق به صحن مجلس ارائه می‌شود و این می‌تواند حتی مقدمه بررسی کامل لایحه تا پایان سال 98 باشد. او گفته که کمیسیون تلفیق اصلاحاتی را در بخش معیشت، یارانه‌ها، مالیات و حقوق‌ها در بودجه اعمال می‌کند. اینها همان بخش‌هایی است که مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت. به گفته یوسف‌نژاد، این تغییرات تصمیمی است که کمیسیون تلفیق در جلسه ظهر دیروز گرفته است.
مجلس همچنین دیروز جلسه غیرعلنی نیز در همین رابطه داشت که به گفته اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه در این جلسه تأکید شده که «دولت و کمیسیون تلفیق برای اصلاح لایحه بودجه سال ۹۹ باید راه حل روشن و اجرایی ارائه کنند تا نمایندگان قانع شوند.» به گزارش «ایسنا»، او در جمع خبرنگاران گفته است: برخی نمایندگان معتقد بودند بودجه سال آینده سه دوازدهم تصویب شود و سپس مجلس یازدهم ادامه بودجه را مورد بررسی و تصویب قرار دهد. عباسی تأکید کرده که با توجه به زمان تشکیل مجلس یازدهم چنین امکانی وجود نداشته و به همین دلیل «پیشنهاد شد تا ایرادات کلیات بودجه ۹۹ را که روز یکشنبه در مجلس رد شده بود در کمیسیون تلفیق رفع کنند و سپس از روز یکشنبه آینده، صحن مجلس وارد بررسی کلیات بودجه سال ۹۹ شود.»
عباسی گفت: «بنابراین یکشنبه هفته آینده کلیات بودجه سال ۹۹ با اصلاحیه جدید کمیسیون تلفیق در صحن بررسی خواهد شد و روز دوشنبه نیز صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی بررسی می‌شود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت قادر به اصلاح بودجه است یا خیر، افزوده است: «دولت باید مجلس را قانع کند و نمی‌تواند لایحه‌ای بدهد که پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد. کشور را نمی‌توانیم فقط با اوراق و افزایش مالیات اداره کنیم و باید به‌صورت واقع بینانه شرایط کشور بویژه در خصوص مطالبات پیمانکاران و حقوق‌ها را ببینیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7289/2/537293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها