خبر روز



انتشار مسترکلاس‌های بزرگان سینما برای اولین بار
از کیارستمی تا اسپایک لی

ویدئو مسترکلاس‌هایی که با حضور چهره‌های مطرح سینما از عباس کیارستمی تا انیس واردا، اسپایک لی و بونگ جون هو برگزار شده بود، برای اولین‌بار در دسترس عموم قرار گرفت. فیلم‌استیج گزارش داده که «مرکز هنری واکر» واقع در مینیاپولیس که میزبان برگزاری مسترکلاس‌هایی با حضور بزرگان سینما از سال ۱۹۹۰ بوده حالا با شیوع ویروس کرونا سراغ آرشیوهایش رفته تا این گنجینه را در اختیار عموم علاقه‌مندان به سینما قرار دهد. آرشیو این مسترکلاس‌ها که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند، شامل کلاس‌هایی با حضور عباس کیارستمی، انیس واردا فیلمساز فقید فرانسوی، اسپایک لی کارگردان امریکایی، ورنر هرتسوگ با حضور راجر ایبرت منتقد فقید سینما، جین کمپیون، جیم جارموش و... است. گفت‌وگوی تازه‌ای با بونگ جون‌هو کارگردان کره‌ای تنها چند روز پس از آنکه با فیلم «انگل» در اسکار تاریخ‌ساز شد و نیز گفت‌وگوهایی با لئوس کاراکس، آپیتاچپونگ ویراستاکول، استن برکج و چهره‌های برجسته دیگر نیز در این مجموعه موجود است. این مجموعه برای آنهایی که به‌دنبال بهترین آموزش فیلمسازی از سوی شماری از برترین فیلمسازان معاصر هستند، بهترین مرجع به‌شمار می‌رود. فایل صوتی مربوط به عباس کیارستمی شامل گفت‌وگوی او با ریچارد پنا در مستر کلاس است. مدت زمان این مستر کلاس یک ساعت و ۲۷ دقیقه است. کیارستمی ابتدا به زبان انگلیسی صحبت کرده و گفته است ترجیح می‌دهد فارسی صحبت کند و سخنان او به انگلیسی ترجمه شود. او گفت‌وگویش را با یادی از نخستین تجربه سینمایی خود شروع کرده و گفته است نخستین فیلمی که وی دید از متروگلدوین مایر بود و نخستین تصویر که شیری بود که غرش می‌کرد (تصویر لوگوی کمپانی) وقتی ۱۰ سال داشت باعث شد او بترسد و دست خواهرش را در دست بگیرد. کیارستمی در پاسخ به سؤال‌های پنا درباره نسل‌های مختلف فیلمسازی در ایران صحبت کرده و به نسل چهارم که آن را نسل خودش نامیده رسیده است و درباره ساخت فیلم‌های مختلفش از جمله «خانه دوست کجاست» صحبت کرده است. علاقه‌مندان به سینما می‌توانند این گفت‌وگو را در سایت یوتیوب ببینند.

سرایت کرونا به دنیای موسیقی

بعد از تأیید ابتلای سلبریتی‌هایی مثل تام هنکس، جی‌کی رولینگ نویسنده «هری پاتر» و ادریس البا به کووید 19، حالا مدونا هم خبر داده که به این بیماری مبتلا شده است. خواننده ۶۱ ساله امریکایی گفته: «دیروز آزمایش دادم. و معلوم شد که در بدنم آنتی‌بادی هست. پس از فردا با ماشین بیرون می‌روم و شیشه را پایین می‌دهم و هوای کرونایی را نفس می‌کشم.» بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در امریکا، آزمایش آنتی‌بادی مشخص می‌کند که شما پیش از این به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اید یا نه. البته بر اساس اطلاعات همین مرکز مدونا نباید زیاد بی‌گدار به آب بزند چرا که هنوز مشخص نیست که وجود آنتی‌بادی تضمینی برای مبتلا نشدن به بیماری باشد، پس باید احتیاط کرد.

انتشار کتاب زرین‌کوب به زبان ایتالیایی

کتاب «بامداد اسلام» ـ نوشته عبدالحسین زرین‌کوب ـ به زبان ایتالیایی منتشر شد. به نقل از روابط‌ عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این کتاب در قالب طرح حمایت از ترجمه آثار فارسی به دیگر زبان‌ها، توسط سمیه عویشاوی (صدیقی) از زبان فارسی به ایتالیایی ترجمه و در ۱۶۰ صفحه و شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات «ایل چرکیو» ماه مه سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) با قیمت ۲۸ یورو منتشر شده است و از هفته آینده روانه بازار نشر ایتالیایی زبان می‌شود. در کتاب «بامداد اسلام» شرایط مکه و شبه جزیره عربستان، قبل و مقارن تولد پیامبر اسلام(ص) تشریح و تاریخ اسلام پس از وفات پیامبر(ص) تا فروپاشی دولت اموی، روایت و تحلیل شده است.
مترجم این کتاب مسلمان، متولد ایتالیا، و تابع ج.ا.ایران و ایتالیا است که در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات اسلامی(ایتالیایی زبان) جامعه المصطفی العالمیه(شعبه ایتالیا) تحصیل کرده؛ و علاوه بر تألیف مقالاتی چند در حوزه تخصصی خود به واسطه تسلط به زبان‌های فارسی، انگلیسی، و فرانسه و آشنایی با زبان عربی علاوه بر زبان مادری(ایتالیایی) به عنوان مدیر یا مسؤل صفحه ایتالیایی با چند پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی و به عنوان مترجم با
جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه ادیان و مذاهب قم همکاری دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7336/15/542080/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها