بسته جامع آزمون‌ها تدوین می‌شود


هدی هاشمی
خبرنگار
بیش از یک میلیون داوطلب کنکور سراسری دانشگاه‌ها در سردرگمی به‌سر می‌برند. این تعداد همچنان در انتظار اعلام زمان نهایی پنجاهمین آزمون سراسری سال ٩٩ دانشگاه‌ها هستند. تاریخی که هنوز از سوی ستاد ملی کرونا قطعی نشده و حالا موجب بلاتکلیفی بسیاری از داوطلبان و معلمان شده است. این روزها یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که خانواده‌ها از مسئولان آموزشی دارند این است که کنکور چه زمانی برگزار می‌شود؟ امتحان نهایی را که معدلش در کنکور تأثیر مستقیم دارد چگونه برگزار می‌کنند؟ چه میزان از محتوای کتاب درسی پایه دوازدهم در کنکور لحاظ می‌شود؟ برای دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند و نمی‌توانند آموزش مجازی دریافت کنند فکری شده است؟ این دغدغه داوطلبان کنکور البته بی‌پاسخ هم نمانده است. وزیر بهداشت در حساب کاربری توئیترش در این باره نوشت: «هر چند برگزاری بموقع آزمون‌های سراسری برایمان مهم است اما سلامتی فرزندانمان قطعاً مهم‌تر است. لذا تلاش می‌کنیم با رعایت اصول و به دور از غوغاسالاری سودجویان بهترین تاریخ ممکن از لحاظ رعایت سطح ایمنی برای حفاظت از داوطلبان را اعلام کنیم.» این توئیت وزیر بهداشت البته از سطح نگرانی داوطلبان  کم نکرد. برخی از خانواده‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفتند: مشخص نشدن تاریخ کنکور موجب شده تا استرس دانش‌آموزان بیشتر از قبل شود. برخی‌ دیگر هم به سلامت فرزندانشان و چگونگی اعمال سوابق تحصیلی اشاره کردند.یکی از داوطلبان کنکور به امتحانات نهایی مدرسه اشاره می‌کند و به «ایران» می‌گوید: «کنکور تحت تأثیر امتحانات پایان ترم سال دوازدهم است چرا که نمرات پایان ترم دانش‌آموزان در کنکور سراسری و قبولی آنها دردانشگاه تأثیر دارد. این درحالی است که هنوز مدرسه برنامه امتحان نهایی را به ما نداده است ما برنامه مشخصی نداریم. از طرفی معلم‌ها گفتند که ممکن است سؤالات کنکور از بخش آخر کتاب نباشد، هنوز نمی‌دانیم که دقیقاً چه سؤالاتی از کتاب‌ها می‌آید.» مادر دانش‌آموز دیگر البته نگرانی متفاوت تری دارد: «پسرم در زمان باز بودن مدرسه استرس کمتر و انگیزه بیشتری برای قبولی در کنکور داشت اما حالا سردرگم است. نمی‌دانم چطور آموزشش را پیش ببرم. آموزش‌ها مجازی است و این مدل تدریس برای دانش‌آموزانی که امتحان نهایی و کنکور دارند مناسب نیست. از مسئولان خواهش می‌کنم با توجه به این شرایط اجازه دهند که مدارس باز شود و یک ماهی این بچه‌ها از کلاس درس استفاده کنند و بعد کنکور برگزار شود.»
تدوین تقویم جامع امتحانات
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان قطعی برگزاری کنکور می‌گوید: زمان کنکورسراسری دانشگاه بستگی به پایان امتحانات نهایی دارد. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که از ١٧ خرداد ماه امتحانات نهایی را برگزار می‌کند. این آزمون تا ١٤ تیرماه ادامه دارد و البته وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده سازمان سنجش می‌تواند هفته اول مرداد کنکور را برگزارکند. برای اعلام این تاریخ باید ستاد ملی تصمیم‌گیری کند و ما هم به ستاد گفتیم که در همان هفته ٢ آزمون مهم کاردانی به کارشناسی و کنکور فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. او ادامه می‌دهد: ستاد ملی کرونا از ما خواسته است تا تقویم جامع آزمون‌ها را تا آخر سال تهیه کنیم و در اختیار کمیته قرار دهیم تا آنها بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. بنابراین هنوز معلوم نیست که ما بتوانیم هفته اول مرداد کنکور را برگزار کنیم و این صحبت‌هایی که درباره زمان کنکور می‌شود قطعی نیست. البته ما از مسئولان خواستیم که درباره کنکور مرجع اعلام خبرسازمان سنجش باشد تا دانش‌آموزان درگیر استرس و اضطراب نشوند. خدایی درباره سؤالات کنکور هم می‌گوید: آزمون کنکور از سه سال دوره متوسطه دوم است. بخشی از سؤالات از پایه دوازدهم طرح می‌شود. داوطلبان نگران نباشند. هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش درباره محتوای کتاب‌های درسی خواهیم داشت وامتحانی که گرفته می‌شود از مطالبی است که دانش‌آموزان خوانده باشند.
درخواست داوطلبان برای تغییر زمان ارشد و دکترا
برخی از داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترای سال ۹۹در نامه‌ای به وزیر علوم و وزیر بهداشت خواستار تعویق برگزاری این دو کنکور شدند آنها خواستند تا کنکور در زمان ایمن‌تری برگزار شود. درباره این موضوع هم رئیس سازمان سنجش اعلام می‌کند: کنکور دکترا در تاریخ ٩خرداد ماه و آزمون کارشناسی ارشد هم در تاریخ ٢٣ و ٢٤ خرداد ماه برگزار می‌شود. ما به جهت سلامت حال داوطلبان زمان کنکور ارشد و دکترا را دو بار تغییر دادیم. هم‌اکنون کمیته ملی کرونا تصمیم گرفت تا این آزمون در خرداد ماه باشد و تا زمانی که ستاد مصوبه جدیدی برای تغییر این آزمون نداده ما نمی‌توانیم تغییری در برگزاری کنکور ارشد و دکترا داشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7337/5/542139/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها