عبور پرقدرت شاخص از ابر کانال 900 هزار واحدی

بازار سراسر سبز بورس


سیاوش رضایی
خبرنگار
بورس تهران و درمجموع بازار سهام ایران هر روز، رکوردهای روز قبل را می‌شکند. در حالی که شاخص کل بورس ظرف 5 روز کاری توانسته بود، از ابرکانال 800 هزار واحد عبور کند، حال 4 روزه به ابرکانال 900 هزار واحدی هم دست یافت و اکنون با عبور از مرز 900 هزار واحد در راه فتح ابرکانال یک میلیون واحد و به قول برخی از کارشناسان بازار شاخص 1.2 میلیون واحد در حال حرکت است.
در بازار دیروز رکوردهای بسیاری جابه جا شد. بیشترین رشد روزانه شاخص بورس تهران با بیش از 39 هزار واحد شکسته شد، اتفاقی که با رشد 416 واحدی برای فرابورس ایران نیز تکرار شد. همچنین ارزش بازار بورس تهران نیز به رقم بی‌سابقه 3442 هزار میلیارد تومان رسید. اما مهمتر از این رکوردها در طول روزهای قبل مدام تکرار شده این است که در روز گذشته سهام هیچ نمادی منفی نبود و همه یک دست سبز بودند و تنها در میزان رشد روزانه با هم رقابت داشتند. این درحالی است که رکورد ورود پول حقیقی با بیش از 2 هزار و 518 میلیارد تومان نیز جا‌به‌جا شد.
بازدهی هر روز 3 درصد
دیروز شاخص کل بورس با رشد 39 هزار و 304 واحدی به ارتفاع 917 هزار و 406 واحد رسید که نشان‌دهنده رشد 4.48 درصدی در یک روز است. بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری تاکنون یعنی تنها در 26 روز کاری بازدهی بورس تهران به بیش از 78.8 درصد رسید که تمام بازارهای رقیب را با فاصله بسیار زیادی پشت سرگذاشته است. دراین مدت شاخص کل 404 هزار و 506 واحد رشد کرده که این میزان رشد در تاریخ 50 ساله بازار بی‌سابقه بوده است. بنابراین به طور میانگین بورس تهران از ابتدای سال تا روز گذشته بیش از 3 درصد بازدهی به همراه داشته است.
همچنین دراین روز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی با افزایش 10 هزار و 297 واحد به رقم 243 هزار و 900 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با افزایش 12 هزار و 462 واحد به رقم 298 هزار و 130 واحد رسید. از سوی دیگرشاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 8 هزار و 275 واحد به رقم 197 هزار و 973 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 51 هزار و 471 واحد به رقم یک میلیون و 156 هزار و 105 واحد رسید.
شاخص بازار اول بورس که معاملات خرد انجام می‌شود، با افزایش 27 هزار و 67 واحد به رقم 649 هزار و 921 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده انجام می‌شود با افزایش بی‌‌سابقه 83 هزار و 442 واحد به رقم بی‌سابقه یک میلیون و 940 هزار و 103 واحد رسید. بدین ترتیب در روزگذشته تمام شاخص‌های بازار سهام یک دست به رنگ سبز درآمد.
نمادهایی که شاخص را بالا کشیدند
در بازار دیروز نماد فارس به تنهایی 3 هزار و 113 واحد در رشد 39 هزار واحدی شاخص کل مؤثر بود. پس از آن نماد فولاد با تأثیر 2 هزار و 385 واحدی و فملی با هزار و 637 واحدی رتبه‌های دوم و سوم در اثرگذاری بر شاخص کل را داشتند. همچنین شستا با هزار و 270 واحد، وخارزم با هزار و 86 واحد، فخوز با هزار و 41 واحد و تاپیکو با 992 واحد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
دیروز صنعت شیمیایی برترین شاخص صنعت بورس بود. پس از آن صنعت فلزات اساسی، سرمایه‌‌گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی، خودرو، چند رشته‌ای صنعتی و دستگاه‌های برقی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بودند.
همچنین از میان شاخص‌های صنعت بورس گروه سرمایه گذاری‌ها با رشد 9.7 درصدی در صدر قرار داشت. دستگاه‌های برقی نیز با رشد 9.2 درصدی و فلزات اساسی با رشد 5.4 درصدی از دیگر شاخص‌های پررشد بازار بودند.
بازار تا کجا رشد می‌کند؟
با شرایط فعلی بزودی شاخص ابرکانال تاریخی یک میلیون واحد را نیز فتح خواهد کرد. اما پرسش مهم این است که رشد بی‌وقفه بازار تا کجا ادامه می‌یابد. دراین خصوص کارشناسان و تحلیلگران دو دسته هستند. دسته نخست اعتقاد دارند که بخشی از قیمت سهام در بازار بیش از ارزش ذاتی خود بالا رفته حبابی شده و برهمین اساس باید منتظر ریزش بازار بود. درمقابل برخی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که هرچند برخی از سهم‌های کوچک رشد بالایی را تجربه کرده‌اند اما در مجموع بازار براساس شرایط اقتصاد کشور رشد غیرقابل قبول نداشته است. به اعتقاد این کارشناسان درصورتی که نرخ تورم را از شاخص خارج کنیم میزان رشد سالانه آن منطقی خواهد بود. کمااینکه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از رشد بازار جلوگیری شده بود و اکنون بازار در حال جبران این عقب ماندگی است.
با تمام این تفاسیر نوسان و ریسک جزو ذات بازار سرمایه بوده است. همواره شاخص بعد از هر صعودی به اصلاح نیاز دارد و با ریزش این کار را انجام می‌دهد. اما با افزایش شدید تقاضا برای خرید سهام دراین روزها امکان هیچ اصلاحی برای شاخص به وجود نیامده است.
در روز گذشته در حدود 2 هزار و 518 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد، به‌طوری که در هر دقیقه 10 میلیارد تومان پول وارد بازار می‌شود. بنابراین تا زمانی که همچنان نقدینگی جدید در راه این بازار است باید انتظار داشت که روند صعودی شاخص نیز ادامه می‌یابد.‌

فروش یکجای سهام عدالت در سهامداری مستقیم امکانپذیر نیست‌

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در شیوه سهامداری مستقیم، فروش یکجای سهام عدالت امکانپذیر نیست، بلکه محدودیتی در معاملات وجود دارد.
به‌گزارش ایرنا، علیرضا صالح‌ اظهار کرد: علت این موضوع، امکان بروز مشکلات با ورود یکباره همه افراد برای فروش سهام است، به همین دلیل پس‌از اینکه اوراق سهام عدالت به‌نام افراد شد، مطابق ساز و کاری که شورای عالی بورس تعیین می‌کند عمل خواهد شد. وی بیان داشت: در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب نیز تصریح شده که ساز و کار این مهم از سوی شورای عالی بورس تعیین شود.
برپایه این گزارش، در روش مستقیم سهامداری سهام عدالت، مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار است. مطابق قانون تجارت، افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته از جمله سود و غیره بهره‌مند خواهند شد. اما در شیوه غیر مستقیم سهامداری سهام عدالت، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت سهام دار از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهام‌دار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.‌‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7337/10/542159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها