راه‌ها در سیستان و بلوچستان تبدیل به دره شده‌اند




سیل 3800 کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان را تخریب کرده است و میزان تخریب به حدی است که در برخی نقاط راه‌ها محو شده‌اند و جای آن دره پدید آمده است.
ابراهیم جاوشیری، مدیرکل حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» بارش‌ها را درسال گذشته در استان بی‌سابقه دانست و اظهار داشت: در سیلاب‌های یکسال گذشته بیشترین خسارت‌های کشور مربوط به جنوب سیستان و بلوچستان بوده است. سیل دی ماه ۹۸ بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های جاده‌ای در جنوب استان خسارت وارد کرد و هنوز آن خسارت جبران نشده بود که از سیل فروردین ماه نیز ۴۱۴ میلیارد تومان خسارت دیدیم. وی با اشاره به اینکه در جنوب استان 8 هزار و 863 کیلومتر راه روستایی داریم که تنها ۳ هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن آسفالت شده و بقیه خاکی و مال‌رو هستند، افزود: در سیل اخیر ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های منطقه بالای ۶۰درصد تخریب شده و در برخی مناطق شدت تخریب به حدی است که از اول باید زیرسازی انجام و جاده دوباره ساخته شود. وقتی سیل اتفاق می‌افتد به علت خاکی بودن مسیرها، بیشتر جاده‌های ما بسرعت بسته می‌شوند. در حال حاضر مسیر بسیاری از روستاها به‌صورت موقت بازگشایی شده یعنی اگر پلی تخریب شده تنها با ایجاد رمل‌های خاکی سعی کردیم ارتباط را برقرار کنیم اما جاده‌ای در کار نیست. جاوشیری ادامه داد: در اغلب موارد تخریب در حدی است که جاده باید دوباره ساخته شود. از سوی دیگر در جنوب استان 2 هزار و 878 روستای دارای سکنه داریم که با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و پراکندگی بسیار روستاها گاهی برای بازگشایی مسیر یک روستای 50 خانواری باید بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه را بازسازی موقت کنیم که این موضوع کار را سخت تر کرده است.
این مقام مسئول افزود: یکی از مشکلات منطقه عبور راه‌های برخی روستاها از بستر رودخانه‌های محلی است و با هر بارندگی و طغیان رودخانه‌ها راه رسیدن به این روستاها بسته می‌شود. تا زمانی که راه‌های روستایی بویژه بیش از ۵۰ روستای مسیر رودخانه کاجو قصرقند از سد زیردان و پیرسهراب تا پایین دست دهستان چانف محدوده کوه های آهوران استانداردسازی نشود در هر بارندگی شاهد گرفتار شدن بیش از ۲۰ هزار نفر تنها در محدوده رودخانه کاجو خواهیم بود. بسیاری از روستاهای شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، فنوج و دلگان نیازمند راه استاندارد هستند که این موضوع نیاز به تخصیص اعتبارات ملی دارد.
جاوشیری با بیان اینکه شکل سیل در این استان با بقیه نقاط کشور متفاوت است، گفت: ما سال‌ها درگیر خشکسالی بودیم و پوشش گیاهی در اکثر مناطق از بین رفته است به همین خاطر زمانی که آب وارد استان می‌شود همه چیز را شسته و با خود می‌برد. درهمین فروردین ماه ظرف یک ساعت ۷۰ تا ۸۰ میلی متر بارندگی داشته‌ایم که این موضوع در ۱۵۰ سال گذشته کم نظیر بوده است. همین بارندگی‌ها سبب ایجاد چاله‌های زیادی در قسمت‌های مختلف شده و حالا ما علاوه بر کوه‌های مریخی، دره‌های مریخی نیز داریم.
وی افزود  در تمام دنیا برای حفظ و نگهداری راه های ساخته شده بودجه‌ای بین ۳ تا ۶ درصد ارزش راه، برای نگهداری آن اختصاص داده می‌شود اما در سال‌های گذشته به سیستان و بلوچستان 3./.درصد هم پرداخت نشده. در واقع ما هر سال سرمایه ملی  را که با هزینه زیاد ساخته شده از دست می‌دهیم و هزینه‌ای برای نگهداری آن نداریم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7337/11/542163/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها