رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»:

پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان تمام می‌شود




مریم سادات گوشه
خبرنگار
مدتی است که فراخوانی از سوی انجمن هنرمندان نقاش ایران با نام پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان منتشر شده است تا در این شرایط بحران کرونا و قرنطینه خانگی به هنرمندانی که از طریق دولت تأمین مالی نمی‌شوند و تاکنون صرفاً با فروش آثارشان درآمدزایی می‌کرده‌اند، به نحو شایسته‌ای کمک شود. گفت‌و‌گوی حاضر با امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره ساز و کار برگزاری این پویش است.
در ابتدا بفرمایید پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان چگونه ایجاد شد و شکل گرفت؟
در سال‌های گذشته در انجمن هنرمندان نقاش ایران بارها تصمیم گرفته شده بود که یک صندوق رفاهی ایجاد شود. پیشتر در ساختار انجمن هنرمندان نقاش ایران یک کمیته رفاه داشتیم که در دوره جدید هیأت مدیره این کمیته در سایر کارگروه‌هایی که تعریف شده است، ادغام شد. بنابر این اندیشه‌ای برای ایجاد یک صندوق وجود داشت که اتفاق نیفتاده بود و این ماجرا به انتهای سال گذشته و آغاز بیماری همه گیر کرونا ختم شد و خیلی زود صدمات خود را در حوزه فرهنگ و هنر نشان داد. وقتی شرایط اقتصادی به هم می‌خورد متأسفانه اولین قشری که دچار آسیب می‌شوند فعالان حوزه فرهنگ و هنر هستند. بخصوص هنرمندان هنرهای تجسمی. خیلی زود خبردار شدیم که اعضای انجمن و خیلی از هنرمندان دچار مشکلات مالی شدید شده‌اند. به‌همین دلیل هم در اوایل فروردین ماه جلساتمان را به‌صورت آنلاین شروع کردیم و تصمیم گرفته شد که صندوقی بنا شود. در جلسات‌مان فکر کردیم که باید بسرعت کمکی به اعضای انجمن بکنیم. به همین دلیل تعدادی از افراد را شناسایی کردیم و هدیه‌های مادی که در‌ شأن هنرمندان هم باشد تقدیم‌شان کردیم. شهرداری تهران هم به‌عنوان اسپانسر به ما کمک کرد. هدایایی برای برخی فرستاده شد و بعضی از هنرمندان هم به‌صورت نقدی هدیه دریافت کردند. این اتفاقات در روزهای اول عید امسال افتاد.
پیشنهاد پروژه فروش کتاب به نفع هنرمندان چگونه به دست انجمن رسید؟
بعد از این ماجرا بود که خانم شرف‌جهان پیشنهاد یک پروژه را به ما دادند که نهایتاً ختم شد به پروژه فروش کتاب به نفع هنرمندان و ایده این بود که از ناشران و تمام فعالان حوزه فرهنگ وهنر کتاب‌هایی هدیه گرفته شود و به نفع هنرمندان به فروش برسد.
در مورد صندوق صحبت کردید. به چه نحوی می‌خواهید از طریق صندوق به هنرمندان کمک کنید؟
ما چون فکر صندوق هم بودیم آن را بنا کردیم و برای صندوق هم یک فرمی را در نظر گرفتیم. صندوق را جزئی از انجمن قرار دادیم و ساختاری برایش تهیه کردیم و شکل حقوقی‌اش را مشخص کردیم. این صندوق که نامش پایا است صندوقی است که برای حمایت از هنر و هنرمندان است. به این معنی که پروژه‌های هنری کلان انجمن مثل «بی‌ینال» و نمایشگاه‌های بزرگ را تأمین مالی خواهد کرد و همچنین هنرمندان را هم در مواقع و شرایط اضطراری و مورد نیاز کمک خواهد کرد. به این شکل اهداف صندوق مشخص شد. و شکل جمع‌آوری منابع مالی این صندوق هم به دو صورت در نظر گرفته شد. یکی به شکل مستقیم که فرم آنلاینی در وب سایت انجمن برایش طراحی شد که از آن طریق کمک‌شان را به‌صورت مستقیم به صندوق واریز کنند. و تعریف پروژه‌های مشترک تا نفع آنها به صندوق واریز شود. پروژه‌هایی که گالری طراحان آزاد پیشنهاد کردند که در زیر مجموعه صندوق پایا برای بخش دوم شکل تأمین مالی پروژه‌ها را در نظر گرفتیم.
بعد از شروع کارتان چقدر و از سوی چه کسانی حمایت شدید؟
این کار آغاز شد و تعداد بسیار زیادی از ناشران معتبر، هنرمندان و نویسندگان و مترجمان حتی نهادهای دولتی آمدند و شروع به کمک کردند. بیش از 500 عنوان کتاب به دست ما رسید و کار آغاز شد. کمی پیش از اعلام رسمی ما عده‌ای کتاب‌ها را خریداری کردند و بعد در یکم اردیبهشت ماه به‌صورت رسمی اعلام کردیم. به هر حال پروژه موفقی بوده است.
از چه طریقی افراد را شناسایی می‌کنید تا همه هنرمندانی که نیاز به کمک و هدیه دارند مشکلات‌شان مرتفع شود؟
بخش اعظم شناسایی هنرمندان به‌صورت خوداظهاری است. از 15 اردیبهشت ماه فرم خود اظهاری در سایت قرار می‌گیرد و افرادی که نیاز دارند باید خودشان اعلام کنند. چون تعداد اعضای انجمن بسیار زیاد است و شناسایی افراد از طریق آشنایی بسیار سخت است و ممکن است حقوق برخی افراد تضییع شود و ما می‌توانیم به اهدافمان برسیم. گرچه در چنین مواردی حتی امکان خطا هم هست اما تلاش می‌کنیم کمتر خطا شود. طریق دیگر شناسایی از طریق معرفی و شناختی است که افراد دارند که از طریق هیأت مدیره انتخاب خواهند شد و کمک‌ها به‌صورت هدیه و وام قرض‌الحسنه و شکل‌های دیگر به دست آنها خواهد رسید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7337/15/542188/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها