سازگاری با کرونا؛ مرحله سوم مدیریت کووید 19






جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی تشکیل شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این جلسه با بیان اینکه امروز در برخی از مناطق کشور وارد مرحله سوم مدیریت مقابله با کرونا شده‌ایم، گفت: ‌مرحله اول با ایجاد محدودیت‌های وسیع در تعطیلی بسیاری از کسب و کارها اجرا شده و مرحله دوم نیز با فاصله گذاری هوشمند اجتماعی که منجر به بازگشایی کسب و کارها و تقسیم‌بندی شهرها به سه سطح قرمز، زرد و سفید همراه بود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه مرحله سوم مدیریت مقابله با کرونا سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌ها است، افزود: این مرحله در حالی شروع می شود که هم متخصصان داخلی و هم سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند فعلاً هیچ پایانی را نمی‌توان برای کرونا مشخص کرد و باید با استفاده از تجربه فاصله‌گذاری هوشمند وارد مرحله تأمین سلامت مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روال فعالیت‌های لازم اقتصادی-اجتماعی بشویم.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای مرحله سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌ها ضروری است که این سازگاری بر اساس تعریف متخصصین تغییر در شیوه‌ها و سبک زندگی و نحوه فعالیت است.
رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم تلاش مسئولان برای آموزش و اطلاع‌رسانی همگانی به مردم با همکاری صدا و سیما در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: تولید و توزیع ماسک به عنوان وسیله لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری به مرحله نسبتاً مطلوبی رسیده و باید وزارت صمت تولید ماسک ارزان را در دستور کار فوری قرار دهد. روحانی گزارش‌های ارائه شده در مرحله بازگشایی و شروع به کار  مراکز پر رفت و آمد در سطوح طبقه‌بندی شده سفید، ‌زرد و قرمز بویژه در مراکز مذهبی وبرخی بقاع متبرکه را مطلوب خواند و با قدردانی از مسئولان این مراکز ابراز امیدواری کرد دیگر مراکز پر رفت و آمد و پر جمعیت نیز به سطح مطلوب برسند. وی تأکید کرد: مسئولان کمیته‌های مرتبط موظفند برای مراکزی که در سطح نگران کننده قرار دارند از جمله متولیان اصناف و کسب و کارها جلسات توجیهی برگزار کرده و آنان را ملزم به رعایت و نظارت بر اجرای دقیق دستورالعمل‌ها کنند و در صورت نیاز با مراکز متخلف برخورد قانونی صورت گیرد. رئیس جمهوری گفت: مردم شریف باید بدانند دولت و مسئولان تلاش می کنند با سیاست‌ها و برنامه‌های مدون کشور را وارد مرحله مقابله با عوارض اقتصادی کنند؛ اگرچه در حال حاضر با همت تولید کنندگان، کارگران، کارمندان، کشاورزان ودیگر دست اندرکاران بخش ضروری صنعت،‌ کشاورزی و خدمات چرخه اقتصادی کشور هرگز متوقف نشده است .
روحانی تأکید کرد:عوارض کرونا بر اقتصاد کشور پدیده غیر قابل انکار جهانی است و ما نیاز داریم قدم به قدم وارد مرحله جبران خسارت‌های اقتصادی کرونا شویم که این مرحله نیز نیازمند داشتن اطمینان از سلامتی مردم و رعایت مطلوب مقررات بهداشتی از سوی مردم است. نحوه و زمان بازگشایی فعالیت مشاغلی که رابطه مستقیمی با اجتماعات دارند، نظیر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، کتابخانه‌ها، تالارهای پذیرایی و قهوه خانه‌ها و همچنین زمان و چگونگی سفر گردشگران خارجی به کشور از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد ضوابط بازگشایی این مراکز پس از بررسی در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شود.
دستورات روحانی به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر بهداشت
همچنین رئیس‌جمهوری دستورات
لازم برای پیگیری مطالبات بانک مرکزی از کره‌جنوبی از طریق سیاسی دوجانبه و نیز مسیر حقوقی و نهادها و مجامع بین‌المللی و نیز ارائه طرح تأمین مالی غیرتورمی پروژه‌های مهم نفتی را صادر کرد. رئیس‌جمهوری روز جمعه درگفت‌و‌گوی تلفنی با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدود‌سازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره‌جنوبی که با تبعیت از سیاست‌های ضد انسانی دولت امریکا و درچارچوب فشار حداکثری آنها به ملت ایران انجام شده است، به‌رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهادهای مالی و مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد. وی افزود: ممانعت کره‌جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و اقلام انساندوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره‌جنوبی هرچه سریعتر این محدودیت را برطرف کند. رئیس کل بانک مرکزی نیز در این گفت‌و‌گو گزارشی از روند مثبت تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و سایر کالاهای ضروری و مواد اولیه واحدهای تولیدی را به اطلاع رئیس جمهوری رساند واعلام کرد با مهلتی که به صادرکنندگان برای برگشت ارز تا پایان تیرماه داده شده، روند برگشت سرعت گرفته است و طی چند هفته آینده شرایط تأمین ارز بسیار بهتر خواهد شد. همتی همچنین محورهای اصلی پیشنهاد بانک مرکزی برای نحوه تأمین مالی غیر تورمی پروژه‌های مهم وزارت نفت را به رئیس جمهوری ارائه کرد که در این راستا دکتر روحانی دستور داد طرح پیشنهادی بانک مرکزی در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت درهفته آینده مطرح شود.
رئیس جمهوری همچنین روز جمعه در گفت‌و‌گو با سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کووید19 تحت عنوان «سازگاری با کرونا» نیز با رعایت کامل تمامی دستورالعمل‌ها و ارائه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی لازم وکافی، به بهترین شکل در کشور اجرا شود تا زندگی، معیشت و سلامت مردم توأمان با هم حفظ شود. روحانی با اشاره به افزایش نسبی آمار ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها و شهرها، خاطرنشان کرد: باید با همکاری کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست‌های آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی تقویت شده و صدا‌وسیما، رسانه‌ها و فضای مجازی همانند روزهای اولیه شیوع این بیماری در راستای رعایت دستورالعمل‌ها فعالیت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/2/545314/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها