تلاش تازه ترامپ برای لاپوشانی حقایق



وصال روحانی/ دولت ترامپ روز پنجشنبه در واکنش به برخی مقامات دیوان لاهه که اقدامات نظامیان امریکایی و اسرائیلی در افغانستان و فلسطین را جرایم جنگی برآورد کرده بودند، اعضای شاخص این نهاد را تحریم و محدودیت‌های مسافرتی و مجازات‌های اقتصادی علیه آنان مقرر کرد.
به گزارش سایت «فارن افرز»، نحوه برخورد امریکا با این دادگاه به‌گونه‌ای است که پیش‌تر فقط در مورد ناقضان حقوق بشر و امثال آن رؤیت شده و حالا سایر کشورها و نهادهای طرف کار و قرارداد با «دادگاه بین‌المللی لاهه» از خود می‌پرسند اگر به‌همکاری با این نهاد ادامه بدهند، مجازات‌های تعیین شده توسط امریکا شامل حال‌شان خواهد شد یا خیر. راب برچینسکی که در دوران زمامداری باراک اوباما جایی در تشکیلات وزارت خارجه امریکا داشت، می‌گوید: «خطر اول برخاسته از فرمان جدید ترامپ شامل حال افرادی می‌شود که غیرامریکایی و در زمینه‌های حقوق بشر فعال هستند. کافی است کاخ سفید به این نتیجه برسد که این افراد گزارش‌ها و اسنادی را درباره مشارکت امریکا در جنایت‌های جنگی در افغانستان به دادگاه بین‌المللی لاهه داده‌اند و آن ‌وقت تحریم و برخورد با آنها شروع خواهد شد.»
دیوان لاهه پس‌ از دریافت گزارش‌هایی درباره تعدی سربازان امریکایی به زنان افغانی و برخوردهای غیرانسانی بازجوهای امریکا با اسرای افغانی در پایگاه‌های نظامی‌شان در کابل و هرات اقدام به تحقیق رسمی و جمع‌آوری یک گزارش در این زمینه کرده اما رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا روز پنجشنبه در نشستی خبری ادعا کرد، کار قضات لاهه به مثابه زیر پا گذاشتن عدالت و ناموجه شمردن اقدامات قانونی امریکا در خاک افغانستان و به تبع آن به مسخره گرفتن اصول انسانی و آداب حکومتی است. در این نشست مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا و ویلیام بار دادستان کل این کشور نیز حضور داشتند و آنها هم به نوبه خود موضع‌گیری لاهه را محکوم و فضاسازی علیه امریکا توصیف کردند. «بار» تا آنجا پیش رفت که حتی مدعی شد روس‌ها در تحریک لاهه برای وارد کردن اتهامات قضایی و جنگی به امریکا نقش داشته‌اند و می‌خواهند از این طریق امریکا را ظالم‌تر جلوه بدهند و منزوی‌تر سازند. این در حالی است که پس از اعلام خبر تحریم و مجازات لاهه توسط امریکا، اسرائیل مثل معمول با این کشور اعلام همراهی و از تنبیه شدن این نهاد قضایی قدیمی که سال‌ها در بیانیه‌هایش تندروی‌های رژیم غاصب صهیونیست را محکوم کرده، ابراز رضایت کرده است. طرفداران حقوق بشر دیروز (جمعه) گفتند چگونه است که امریکا حاضر به تحقیق ساده نهادهای نظارتی بر عملکرد افراطی سربازانش در افغانستان و نظایر آن نیست و بلافاصله قصد سرکوب این تحقیق را دارد اما وقتی مسلمانان روهینگیایی در کشور شرق آسیایی میانمار دائماً توسط نیروهای سفاک ارتش این کشور سرکوب می‌شوند، لام‌ تا کام هیچ نمی‌گویند. دیوید کی، استاد رشته حقوق قضایی در دانشگاه کالیفرنیا هم می‌گوید: «امریکا حق پیگرد قضایی نمایندگان و محققان یک نهاد نظارتی بین‌الملل را فقط به اتهام تحقیق پیرامون عملکرد نظامیان خود در یک کشور ثانوی ندارد، زیرا آنها تنها کاری که انجام داده‌اند، اجرای تصمیم‌های نهاد خود و حرکت در مسیر زدودن خدشه‌های سیاسی و اجتماعی موجود در جهان از جمله در امریکا بوده که این به‌خودی خود جرم نیست.»
مارک اسپر مدعی است، دولت امریکا و بخصوص وزارت دفاع این کشور همیشه عملکرد نیروهای نظامی خود را در مأموریت‌های برون مرزی تحت نظارت و بررسی داشته و اگر خلافی دیده‌اند شخصاً آن را محکوم و خاطیان را مجازات کرده‌اند. اما مأموران حقیقت‌یاب لاهه چیزی خلاف این را می‌گویند و معتقدند سیا طراح شکنجه افسران افغانی طی سال‌های اخیر بوده و حقوق بشر را پایمال کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/4/545323/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها