توافق بغداد- واشنگتن برای کاهش نظامیان امریکایی در عراق



 زهره صفاری/ نخستین دور مذاکرات استراتژیک بغداد-واشنگتن پس از دو ساعت نشست آنلاین، مطابق انتظارات با اولویت محورهای بحران اقتصادی عراق و آینده نظامیان امریکا در این کشور، پس از تنش‌های چند ماه اخیر روابط دو جانبه آنها را وارد مرحله تازه‌ای کرد. بیانیه‌ای که در پایان این نشست صادر شد، حاکی از توافق طرفین برای خروج نیروهای امریکایی از عراق طی ماه‌های آینده بود.
به گزارش «آسوشیتدپرس»، در پی لغو سفر هیأت اعزامی امریکا به بغداد به دلیل شیوع کرونا، مذاکرات طرفین روی خط آنلاین به بیانیه‌ای مشترک منجر شد که براساس آن، امریکا متعهد به کاهش نظامیان خود در ماه‌های آینده، حمایت عراق در مبارزه با داعش، معاملات نفتی و ارتباط با سازمان‌های پولی مالی جهانی شد و همچنین دو طرف توافق کردند که از این پس امریکا هیچ مقر و نیروی ثابتی در عراق نداشته باشد. بغداد نیز در مقابل قول داد امنیت امریکایی‌ها در این کشور را تأمین کند. در نشست
دو ساعته بغداد و واشنگتن که با حضور نمایندگان وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا و دیپلمات‌های ارشد عراقی برگزار شد، با وجودی که بر سر کاهش شمار نظامیان امریکایی بحث و بررسی انجام گرفت اما ضرب‌الاجلی برای این امر تعیین نشد تا به باور برخی ناظران دست امریکا در تصمیم گیری‌های آینده باز بماند. امریکایی‌ها که پس از انتخاب الکاظمی به نخست‌وزیری، با فرصتی 120 روزه برای آغاز تحریم‌ها، امکان مبادلات تجاری با ایران را برای عراقی‌ها فراهم کردند، در این نشست نیز قول همکاری را در این زمینه دادند. امریکایی‌ها همچنین خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات از سوی الکاظمی و اجرای عدالت علیه عاملان سرکوب معترضان عراقی شدند. در این نشست نمایندگان دولت ترامپ بر حفاظت از آثار تاریخی عراق و تسهیل شرایط بورس تحصیلی دانشجویان عراقی نیز تأکید کردند.
دست دوستی امریکا به سوی الکاظمی
نخست‌وزیر منتخب عراق در حالی گام اول در مذاکرات راهبردی با امریکا را پشت سر گذاشت که خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات سیاسی عراق از دعوت الکاظمی به کاخ سفید در ماه‌های آتی خبر داده است. اتفاقی که به گفته ناظران عراقی به دلیل روشن نبودن مواضع سیاسی نخست‌وزیر پیشین عراق رخ نداد. به گزارش «نیویورک تایمز»، «سجاد جیاد»، تحلیلگر عراق و خاورمیانه گفت: «بدون شک نشست اول که تنها بر مسائل ضروری تکیه دارد مقدمه‌ای است بر مذاکرات طولانی دو کشور که پایان آن انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری امریکا خواهد بود. اکثریت عراق خواستار روشن شدن چگونگی همکاری امریکا در این دوران سخت هستند و امریکا نیز به دنبال افزایش امنیت نیروهای خود در عراق است.» «رناد منصور»از مقامات ارشد «چتم هاوس» نیز گفت: «آنچه مسلم است یکی از دغدغه‌های اصلی امریکا برای این نشست، آینده روابط عراق و ایران است که حتی اگر به آن اشاره مستقیم نشود اما شامل توافقات خواهد بود.» امریکا پس از ترور فرماندهان ارشد نظامی ایران و عراق و مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیانش از این کشور، پایگاه‌های خود را به سه مقر کاهش داده و بیش از نیمی از نیروهای غیرامریکایی نیز در شرایط کرونا از این کشور خارج شده‌اند. اما تهدید بالقوه داعش دستاویزی است که طرف امریکایی همچنان برای ماندن در عراق به آن چنگ می‌زند.
نشست مجازی پنجشنبه در حالی برگزار شد که به نوشته «المانیتور» احزاب داخلی عراق مواضع متفاوتی در قبال این مذاکرات داشتند. اهل تسنن و کردها از همکاری با امریکا ابراز رضایت کامل کردند اما در میان احزاب شیعه اختلاف نظرهایی وجود داشت. برخی از گروه‌ها مانند حزب فتح، حزب نوری مالکی و حزب سائرون وابسته به مقتدی صدر با اصرار بر خروج نظامیان امریکایی از عراق، هر گونه مذاکرات راهبردی با امریکا خارج از این محور را محکوم کردند اما جنبش حکمت(عمر حکیم) و نصر(حیدر العبادی) همسو با الکاظمی خواستار گسترش همکاری با ایالات متحده بودند. نخست‌وزیر عراق نیز در این فضای چند قطبی اعلام کرد که مجوز این مذاکرات را از آیت‌الله سیستانی و پارلمان عراق گرفته چراکه مرجع عالی شیعیان عراق با خروج نظامیان امریکایی پیش از انجام انتخابات مخالف است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/4/545325/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها