چگونه گام‌های عملی برای تحقق جهش تولید برداریم؟



حرکت به سمت الگوی مصرف، حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید، نام‌هایی است که با توجه به نگرش حاکمیت سعی بر این بوده که در سال‌های گذشته بتوان کشور را به سمت استقلال در حوزه‌های مختلف اقتصادی رساند و سلسله حلقه‌های مرتبط در زنجیره تولید را از دیدگاه کلان مورد رصد قرار داد.
لازمه اجرای درست و هدفمند این مفاهیم علاوه بر ایجاد بستر و بهبود زیرساخت‌ها متناسب با عملکرد نهادها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، هم‌افزایی تمام ارکان تأثیر‌گذار بر زنجیره تولید را می‌طلبد؛ به‌عبارت بهتر این هم‌افزایی، از ابتدای زنجیره که نیاز، تبدیل به ارائه درخواست شده و در ادامه تبدیل می‌شود به خرید کالای داخلی تا تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تجهیزات، کیفیت محصولات و خدمات تولید شده توسط تولیدکنندگان و همچنین افزایش اشتغال و کارآفرینی در کشور بایستی مورد توجه قرار گیرد.
 با‌وجود تحریم‌های متعدد و همچنین شرایط اقتصادی نامطلوب فعلی، نگاه ویژه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه هر حوزه و‌ نقاط قوت و ضعف آنان و همچنین ارتباط مؤثر میان بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش بنیان و در نهایت همکاری قوای سه گانه، در جهت توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید می‌تواند به منظور تحقق واقعی جهش تولید از موضوعات حائزاهمیت و جریان ساز برای نهادهای اجرایی و نظارتی بالادستی باشد.
جهش تولید عملاً به معنای سرعت بخشیدن به حرکت‌های مثبت قبلی است؛ اما در صورت نبود یک استراتژی توسعه مناسب عملاً امکان حمایت هدفمند مالی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مهیا نخواهد شد. حمایتی که بعضاً اگرچه پرچمدار رفع موانع تولید و مبارزه با فساد اداری است اما تاکنون آنگونه که باید نتوانسته در شاخص‌های جهانی کسب و کار تغییر چندانی ایجاد کند و حتی در برخی شاخص‌ها باعث تنزل رتبه ایران نیز شده است.
جهش تولید موضوعی راهبردی و در حقیقت نقشه راهی است که اثربخشی آن در سایر بخش‌ها از تولید تا صادرات و بویژه تکمیل زنجیره‌ اقتصادی مشهود و نمایان است. اما رسیدن به جهش تولید دارای الزاماتی است که مهم‌ترین فاکتور آن عدم وابستگی به نفت و تلاش برای خودکفایی در تولید است و برای تحقق این هدف لازم است که با سرمایه‌گذاری داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای رسیدن به جهش تولید واقعی گام‌های عملی برداشته شود.
اکنون که تحریم کنندگان، اقتصاد کشورمان را هدف قرار داده‌اند مهم‌ترین فاکتور برای جهش تولید، توسعه کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و صنایع پایین دستی آنها با استفاده از دانش آموختگان این بخش‌ها و بهادادن به شرکت‌های دانش بنیان با حمایت بانکی می‌تواند چشم‌انداز روشنی را فراروی اقتصاد ما ترسیم کند.
خودباوری و اعتماد به نفس در کنار به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین داخلی که خوشبختانه با وجود داشتن دانشمندان ایرانی به منصه ظهور رسیده است راهکار مناسبی برای تحقق جهش تولید است. در این شرایط ضرورت دارد که دولت بیش از پیش میدان را برای بخش خصوصی گسترش دهد، چرا که بخش خصوصی نشان داده که می‌تواند به‌خوبی اقتصاد را مدیریت کند. اقتصاد پویا و شکوفا دور از دسترس نیست به شرطی که همه دست در دست هم با عزم ملی تلاش کرده و باور داشته باشیم که ما می‌توانیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/10/545349/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها