عزم مسئولان شهری قزوین برای تبدیل این شهر به پایتخت دوچرخه سواری ایران

گذر از دیابت و فشار خون با دوچرخه در قزوین




کوروس سلیمانی -خبرنگار/در چند سال گذشته در برخی از شهرها تلاش زیادی شده تا با ایجاد و گسترش مسیرها و خطوط مخصوص دوچرخه در خیابان‌ها، شهروندان را تشویق و ترغیب به استفاده از دوچرخه کنند. در این راه رقابت نزدیکی بین چند شهر وجود دارد که خود را به‌عنوان پایتخت دوچرخه ایران معرفی کنند. یکی از این شهرها که تلاش زیادی در این زمینه کرده شهر قزوین است. هم‌اکنون در قزوین شاهد این هستیم که در بیشتر خیابان‌ها مسیرهای ویژه‌ای را برای دوچرخه سواران جدا کرده و روز به روز بر طول این مسیرها اضافه می‌شود.
شیما زرآبادی‌پور، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین درباره چگونگی مسیرهای ساخته شده دوچرخه سواری در شهر قزوین می‌گوید: «احداث مسیرهای دوچرخه سواری بر اساس طرح جامع ترافیک شهر قزوین در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین قراردارد و تاکنون 50 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری درسطح معابر شهر قزوین با صرف اعتباری حدود 5 میلیارد تومان احداث شده. طی سال‌های آینده نیز این طرح اجرا خواهد شد تا شاهد احداث مسیر دوچرخه سواری در تمام معابر اصلی شهر باشیم.»
استعدادهای قزوین برای گسترش دوچرخه سواری
زرآبادی‌پور قزوین را از نظر توپوگرافی یکی از مساعد‌ترین شهرها در این ارتباط می‌داند و می‌گوید: «قزوین به‌دلیل وسعت کم در مقایسه با کلانشهرها و کوتاه بودن مسیرها، داشتن شرایط مساعد طبیعی از جمله آب و هوا و شیب ملایم زمین از پتانسیل بالایی برای استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل و نقلی برخوردار است. همچنین بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط وزارت کشور، شهر قزوین به لحاظ شبکه معابر و شیب طولی خیابان‌ها برای دوچرخه سواری مناسب است. ضمن اینکه این شهر به‌عنوان یکی از چهار شهر برتر کشور برای توسعه دوچرخه سواری از سوی سازمان مدیریت مصرف سوخت تعیین شده است.»
دوچرخه سواری از دیرباز بخشی از فرهنگ کهن مردم قزوین بوده و مردم این شهر از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل ونقل استفاده می‌کردند. اولین گواهینامه دوچرخه نیز در این شهر در سال1343 صادر شده است اما امروزه به‌دنبال تغییر سبک زندگی و شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه، این رویکرد و کم تحرکی دستخوش تغییرات و گاه کم رنگ شده است.
زرآبادی‌پور می‌گوید: «توسعه فعالیت‌های فرهنگی از طریق برگزاری همایش‌های دوچرخه سواری بر اساس تقویم سالانه و برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های تخصصی در سطح منطقه‌ای و ملی، راه‌اندازی پارک آموزش ترافیک با هدف آموزش استفاده صحیح و ایمن از دوچرخه برای کودکان، راه‌اندازی «پلیس دوچرخه سوار»، تبلیغات گسترده فرهنگی و انتشار اطلاعات و پیام‌های تبلیغی با بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغاتی شهری نظیر بیلبوردها، تیربردها، برگزاری تور گردشگری بافت تاریخی قزوین با دوچرخه، حمایت از سمن‌های اجتماعی فعال در حوزه دوچرخه سواری و اجرای برنامه‌های «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با همکاری آنها، تقدیر از دانش‌آموزان دوچرخه سوار، بیمه نمودن دوچرخه سواران و اعطای تسهیلات خرید دوچرخه به کارمندان شهرداری از دیگر اقدامات مدیریت شهری قزوین در بخش نرم افزاری برای ترغیب شهروندان به استفاده از این وسیله سالم و کم خطر است. »
او با اشاره به برخی مشکلات دوچرخه سواران می‌گوید: «قیمت بالای دوچرخه، نگرانی سرقت این وسیله در معابر شهر، عدم رعایت قانون از سوی رانندگان وسایل نقلیه موتوری و عابران پیاده و اشغال مسیرهای ویژه تردد دوچرخه توسط آنها بخشی از مشکلاتی است که باعث شده تا دوچرخه سواران نتوانند براحتی و با ایمنی در مسیرهای مذکور تردد کنند. به همین دلیل انتظار می‌رود شهروندان این موضوع را رعایت کنند و پلیس نیز نظارت جدی‌تر بر این تخلفات داشته باشد و متخلفان، اعمال قانون شوند.»
رتبه بالای قزوینی ها در فشار خون و دیابت
«مهدیه سادات قافله باشی» رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و ورزشی شورای شهر قزوین هم با اشاره به اینکه باید رویکرد‌مان را از خودرومحوری به سمت انسان‌محوری تغییر دهیم، به «ایران» می‌گوید: «مردم از ایجاد این مسیرها راضی هستند و کم کم شاهد حضور آنها با دوچرخه در سطح شهر هستیم. البته در مسیرهایی که بیشتر به منظور ورزش و تفریح هستند استقبال بیشتری شده است اما امیدواریم دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل جایگاه خود را به دست آورد و در مسیرهای درون شهری هم شاهد حضور بیشتر دوچرخه سواران باشیم.»
او می‌گوید: «شهروندان قزوینی از نظر دیابت و فشار خون رتبه بالایی در کشور دارند و میزان چاقی و افسردگی آنها هم بالاست. بنابراین گسترش دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل پاک می‌تواند موجب سلامتی، شادی و نشاط اجتماعی در بین شهروندان شود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/11/545352/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها