برای آنهایی که نگران یا مخالف برگزاری لیگ برتر هستند

تضمینی وجود ندارد اما زندگی در جریان است




حامد جیرودی
خبرنگار
رقابت‌های لیگ برتر نوزدهم در حالی قرار است بعد‌از وقفه‌ای حدود 4 ماه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند که نوع برگزاری آن با ابهاماتی مواجه است. مسابقاتی که قرار بود با دیدار معوقه فولاد و استقلال در 29 خرداد و بازی‌های هفته بیست و دوم از دوم تیر آغاز شود ولی به‌دلیل آن چه افزایش زمان آماده‌سازی باشگاه‌ها وهمچنین بهبود شرایط جسمانی بازیکنان عنوان شد، یک هفته به تأخیر افتاد و حالا قرار است بازی عقب افتاده 4 تیر و بازی‌های هفتگی هم طی روزهای هشتم و نهم تیر برگزار شود که در همین رابطه برنامه‌های هفته‌های بیست و سوم و بیست و چهارم نیز اعلام شد. این نشان دهنده آن است که تصمیم مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر نظر وزارت بهداشت و همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا جدی است و قرار است فوتبال هم مانند بسیاری از اتفاق‌های جامعه روال عادی خود را دنبال کند. هر چند که هنوز هم نگرانی‌هایی بابت انتقال ویروس کرونا وجود دارد که طبیعی است و باید سعی کرد تا با رعایت هر چه بیشتر موارد بهداشتی، از شیوع بیماری جلوگیری کرد.
با این حال، هنوز هم واکنش‌ها و خبرهایی مبنی بر اینکه لیگ برگزار نشود وجود دارد. مانند اینکه اگر قرار باشد مسئولان سازمان لیگ بر تصمیم خود استوار بمانند، باشگاه تراکتور از حضور در ادامه رقابت‌ها انصراف خواهد داد. در این میان، صحبت‌های چند روز پیش رضا گل‌محمدی رئیس اداره ورزش و جوانان استان تهران قابل توجه است:‌«تهران به‌لحاظ شیوع کرونا در وضعیت زرد است. با رعایت پروتکل‌ها امکان برگزاری مسابقات را الان دارد اما این فقط در زمین مسابقات نیست. باید تمام موارد اعم از ترانسپورت، هتل، حضور ورزشکاران و تماشاگران و... را در نظر بگیریم. از نظر من اولویت جان ورزشکار است و همچنین تا زمانی که زیرساخت‌های کار فراهم نشود برگزاری مسابقات شاید شبیه خودکشی باشد.»
این گروه از منتقدان برگزاری لیگ در پاسخ به اینکه آلمان هم رقابت‌های بوندسلیگا را از سر گرفته و چند هفته‌ای از برگزاری آن می‌گذرد و به‌همین ترتیب دیگر کشورهای اروپایی نیز در آستانه شروع مسابقات خود هستند، به این موضوع اشاره دارند که در ایران زیرساخت‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و برای اثبات این مهم اینکه تیم‌ها ورزشگاه، اتوبوس یا هواپیمای اختصاصی ندارند را مثال می‌زنند. برخی دیگر نیز معتقدند ادامه لیگ تنها برای پرسپولیس که مدعی اصلی قهرمانی است و با 10 امتیاز اختلاف در صدر جدول است اهمیت دارد و برای دیگر تیم‌ها ادامه رقابت‌ها مهم نیست. این ادعا از این جهت درست به‌نظر می‌رسد که با توجه به فاصله‌ای که پرسپولیس در جدول ایجاد کرده، قهرمان نشدن این تیم سخت به‌نظر می‌رسد. برای تیم‌های میانه جدولی هم رفتن به یکی دو پله بالاتر یا پایین‌تر اهمیتی ندارد و تنها تکلیف تیم‌های کاندیدای سقوط مشخص نشده است که اگر بنا به ادامه مسابقات طبق روال فعلی باشد، برای آنها بسیار مهم است. با این حال، اگر طبق لیگ نیمه تمام فرانسه باشد که در آن پاری سن ژرمن قهرمان اعلام شد و تیم‌های سقوط‌کننده هم مشخص شدند، پرسپولیس قهرمان معرفی و تیم‌های سقوط‌کننده هم مشخص شوند، باز هم این موضوع برای آنها بسیار اهمیت دارد و به احتمال زیاد، در صورت رخ دادن حاشیه‌های بسیار زیادی را به‌وجود خواهد آورد. در این بین، نکته‌ای که وجود دارد، هزینه‌های چند میلیاردی است که تیم‌های خواهان عدم برگزاری لیگ در 9 هفته پایانی متحمل نمی‌شوند و با توجه به فشاری که از لحاظ مالی و اقتصادی روی تیم‌های ایرانی وجود دارد، طبیعی است که آنها بخواهند با هزینه کمتری لیگ را به‌پایان برسانند.
اما اگر دغدغه رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی مانند آلمان است، این سؤال به‌وجود می‌آید که چه تضمینی وجود دارد که در صورت نیمه کاره ماندن این فصل، این موارد بهداشتی در فصل آینده رعایت شود؟ آیا تا آن موقع می‌توان به شرایط تیم‌های آلمانی نزدیک شد و هواپیما یا اتوبوس اختصاصی داشت؟ این در شرایطی است که طبق پیش‌بینی کارشناسان، ممکن است که موج بعدی شیوع کرونا در فصل پاییز آغاز شود. این یعنی همان زمان شروع لیگ بیستم که منتقدان برگزاری حال حاضر لیگ، مخالفتی با آن ندارند و حتی برخی معتقدند این 9 هفته به شروع لیگ بعد متصل شود. در این شرایط، این سؤال را باید پرسید که آیا واقعاً می‌توان مطمئن بود که فصل آینده مشکلی از لحاظ کرونا وجود نداشته باشد؟ مسلماً پاسخ منفی است. پس خودمان را گول نزنیم و به همه مردم و علاقه مندان به فوتبال و رسانه‌ها احترام بگذاریم. هوادارانی که بی‌صبرانه مشتاق شروع مسابقات هستند. حتی اگر در شرایط فعلی و به‌صورت موقت نتوانند راهی به ورزشگاه‌ها پیدا کنند. چرا که فوتبال خود زندگی است و باید با کرونا هم مانند دیگر شرایط زندگی کنار آمد و درصدد کم شدن یا از بین بردن آن بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/18/545371/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها