‌به نام تاریخ




24 خرداد
سالروز تولد تعدادی از هنرمندان در هشتاد و ششمین روز از سال است. شاید بشود گفت امروز روز مبارکی است چون درگذشت هیچ هنرمندی امروز ثبت نشده است.
تولدها
داوود گنجه‌ای: سال 1321 یکی نوازندگان بنام کمانچه و ویولن ایران به دنیا آمد. داوود گنجه‌ای از دانش آموختگان رشته موسیقی دانشگاه تهران است و ویولن را از ولفگانگ والیش استاد اتریشی یاد گرفت. او در کنسرت‌های داخلی و خارجی بسیاری حضور داشته و از اولین استادان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی محسوب می‌شود. داوود گنجه‌ای لوح افتخار درجه یک هنری را در بیستمین جشنواره موسیقی فجر گرفت.
هوتن شکیبا: بازیگر تئاتر و تلویزیون حالا دیگر حسابی به دل مخاطبانش نشسته است. هوتن شکیبا سال 63 در چنین روزی در سنندج به دنیا آمد و کارشناسی ارشد بازیگری را از دانشگاه هنر گرفت. او همراه نوید محمدزاده عضو گروه «تئاتر تازه» هستند اما مخاطبان او را با فیلم‌هایی چون طبقه حساس و مجموعه لیسانسه‌ها و البته فیلم «شبی که ماه کامل شد» می‌شناسند که برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را گرفت. شکیبا صداپیشه هم هست و در دوبله انیمیشن‌های بسیاری حضور داشته و کتاب صوتی «مغازه خودکشی» که با صدای او منتشر شد مخاطبان زیادی داشت.
حسن مشکین فام: امروز سالروز تولد یکی از پیشکسوتان هنر نقاشی هم هست. مشکین فام خانواده‌ای هنرمند داشت. پدرش خوشنویس بود و حجاری می‌کرد و پدربزرگش هم از حجاران زمان خودش بود. از هردوی آنها حجاری‌هایی در حرم شاهچراغ شیراز و حافظیه به جا مانده است. مشکین فام ابتدا سراغ بازیگری رفت و سال 49 از اداره فرهنگ و هنر آن زمان دیپلم بازیگری هم گرفت اما مدتی بعد نقاشی را که از کودکی دوست داشت جدی‌تر دنبال کرد. نقاشی‌های آبرنگ مشکین فام از مناظر مختلف شهرت دارد. البته او عکاسی را هم از سال 58 به‌صورت جدی پیگیری کرده و مجموعه‌ای از عکس‌های صدها چهره هنرمند استان فارس و ایران دارد.
بابک غسالی: نوازنده جوان عود سال 1366 در چنین روزی در کردستان به دنیا آمد. او ابتدا سازهای کوبه‌ای را یاد گرفت و درهنرستان موسیقی عود را به‌عنوان ساز تخصصی اش انتخاب کرد. «در لحظه» (بداهه نوازی)، «میان تاریکی» (براساس اشعار فروغ فرخزاد) با صدای علی زند وکیلی و «پیدای نا پیدا» آلبوم‌هایی هستند که با نوازندگی او منتشر شده‌اند. غسالی در گروه‌هایی چون «مولوی»(شهرام ناظری)، «ناگفته» (حافظ ناظری)، «شمس»(کیخسرو پورناظری)، «سیاوش»(همایون شجریان)، «قمر»(سالار عقیلی و حمید رضا نوربخش)، «تال» (فرج علیپور)، لوتوس (سینا سرلک) و «زند بند» (علی زند وکیلی) اجرا کرده است.
ویلیام باتلر ییتس: سال 1865 یکی از بزرگ‌ترین شاعران و نمایشنامه نویسان ایرلندی به دنیا آمد که سال 1923 توانست جایزه نوبل ادبیات را هم به دست آورد. او در ادبیات وحشت شاخص بود و همین هم جایزه نوبل ادبی را برایش به ارمغان آورد. شفق سلتی، وزش باد در نیزار، قوهای وحشی در کول و گربه و ماه از آثار او هستند و از بین آثار او برگ‌ها بسیارند، ریشه یکی و کوهولین به فارسی ترجمه شده‌اند.
سالروز تولد کریس اوانز بازیگر امریکایی که در فیلم‌های ابرقهرمانی مانند «چهار شگفت انگیز» و «کاپیتان امریکا» بازی کرده هم امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7368/20/545398/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها