معاون وزیر نیرو در پاسخ به «ایران» از توان کشور برای تبدیل به هاب انرژی‌های تجدیدپذیر منطقه خبر داد

بازگشت تجدیدپذیرها به ریل توسعه




گروه اقتصادی / رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران می‌گوید که نرخ ارز در فرمول خرید تضمینی محصول نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصلاح شده و بزودی بدهی‌های دولت به بخش خصوصی فعال در این زمینه بر مبنای نرخ جدید پرداخت خواهد شد.این مسأله که مهم‌ترین دلیل کاهش استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در این صنعت طی یک سال اخیر بود؛ اکنون درحال اصلاح است.
محمد ساتکین در این باره به «ایران» توضیح می‌دهد: «از زمانی که در رأس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران قرار گرفتم، بلافاصله برای اصلاح نرخ تعدیل ارزی قراردادها اقدام کردم و با تمهیدات در نظر گرفته شده از ابتدای تیرماه پرداخت تمام بدهی 77 شرکتی که با ما قرارداد داشتند و از سال 97 بخشی از مطالباتشان با مشکل مواجه شده بود، با محاسبات جدید انجام می‌شود.»
معاون وزیر نیرو ادامه می‌دهد: «تعدیل ارزی برای تمام این قراردادها با توجه به افزایش نرخ ارز انجام می‌شود و مبنای آن نرخ ETS «سامانه معاملات الکترونیکی ارز» است. اکنون تمام بدهی‌ها به شرکت‌ها از سال 97 را بر مبنای این رقم حساب و ثبت کرده‌ایم. منتظریم که از ابتدای تیرماه سامانه مربوطه باز شود و پرداخت بدهی را آغاز کنیم. این موضوع را به سرمایه‌گذاران نیز اعلام کرده‌ایم و با ثبت در خزانه، تمام بدهی را پرداخت خواهیم کرد.» خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بر مبنای یک فرمول انجام می‌شود که دو متغیر دارد؛ نرخ تورم و نرخ ارز. ساتکین ابزار امیدواری می‌کند که با روند جدید محاسبات روند توسعه و ایجاد صنعت تجدیدپذیر رونق بگیرد و دیگر تهدیدی برای تعطیلی واحدهای تولیدی وجود نداشته باشد.
می‌توانیم هاب منطقه شویم
معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا برای تبدیل تجدیدپذیرها به یک صنعت برنامه‌ای دارید یا خیر؟ توضیح می‌دهد: «ما می‌توانیم هاب انرژی تجدیدپذیر منطقه باشیم. می‌توانیم کشوری باشیم که نه تنها برق تجدیدپذیر بلکه تجهیزات و سازه‌های نیروگاهی صادر می‌کند. برای دستیابی به این جایگاه در حال برنامه‌ریزی هستیم و به دستور وزیر نیرو و توصیه اکید ایشان اکنون صادرات برق تنها برای این نیروگاه‌ها مجاز شده است.» ساتکین از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای تبادل تفاهمنامه با کشورهای همجوار خبر می‌دهد و می‌گوید: «در این زمینه وزیر نیرو و معاون برق ایشان در حال رایزنی با کشور افغانستان هستند. ما فکر می‌کنیم که بهترین مشتری برق و تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای کشور ما، افغانستان خواهد بود و در حال رایزنی با این کشور هستیم. البته پاکستان نیز می‌تواند یکی از مشتریان این بخش باشد.»
اما درباره صادرات تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران از موانع موجود می‌گوید:«اگر بخواهیم صادرکننده تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی شویم، ابتدا باید استانداردهای بین‌المللی را کسب کنیم. این کار سختی نیست و فقط نیاز به برنامه‌ریزی و هدفگذاری دارد.»
ایران در یک قدمی یک هزار مگاوات
معاون وزیر نیرو می‌گوید که مجموع ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان ۸۲۴ مگاوات است و امسال نیز با وجود تحریم‌ها و شرایط موجود کشور و جهش قیمت ارز و مشکلات سرمایه‌گذاری ۳۲۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه می‌شود.
اکنون قرارداد ۸۸۰ مگاوات پروژه برای احدث بسته شده و به مرحله اجرا رسیده است. افزایش 320 مگاوات سال‌جاری بخشی از این پروژه‌هاست و مابقی در سال آینده تکمیل خواهد شد.
ساتکین قیمت خرید برق از بخش خصوصی و خانواده‌ها را یک هزار و ۴۰ تومان اعلام می‌کند و می‌گوید که این رقم می‌تواند مشوقی برای همکاری آنان باشد. در حالی که برق شبکه به خانواده‌ها 80 تومان فروخته می‌شود.
نصب 11 مگاوات پنل خورشیدی
یکی از برنامه‌های دولت افزایش تعداد پنل‌های خورشیدی با پرداخت وام بلاعوض و کم بهره است. به طوری که هر خانه یک باتری کوچک در شبکه برق شود. در راستای این تحول، معاون وزیر نیرو به ورود سه مجموعه بنیاد مستضعفان، کمیته امدادامام خمینی(ره) و بسیج سازندگی برای کمک به مردم در بخش احداث نیروگاه‌های پشت بامی اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموعه‌های ذکر شده تلاش می‌کنند با کمک پرداخت تسهیلات کم بهره یا بلاعوض همه پولی را که یک خانواده برای یک پکیج پنج کیلوواتی پرداخت کند به میزان ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام کم بهره و بی‌بهره بدهند تا همه تهیه کنند. به‌گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، اکنون دو هزار و ۲۰۰ پکیج معادل ۱۱ مگاوات از این طریق اجرایی شده است.
همچنین رئیس سازمان ساتبا درباره نیروگاه زیست توده(زباله سوز) می‌گوید: طرحی تدوین و به وزیر نیرو داده‌ایم که با اجرای آن تولید گاز از زباله برای نیروگاه‌های شمال کشور رقم خواهد خورد. ضمن آنکه مشکل زباله‌ها در شمال کشور یعنی گیلان و مازندران نیز حل خواهد شد. این طرح بسیار بزرگ و ملی است که پس از تأیید وزیر به مرحله اجرا می‌رسد.
نیروگاه‌های مجازی کم اهمیت‌تر از تجدیدپذیرها نیستند
نیروگاه‌های مجازی همان مدیریت مصرف با افزایش بهره‌وری هستند که معاون وزیر نیرو درباره آن می‌گوید: در این راستا تعویض 200 هزار کولر گازی را برای سال‌جاری در دستور کار داریم که معادل ۴۸۰ مگاوات صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، شبیه آن است که ۴۸۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث شده باشد. او ادامه می‌دهد: برنامه بخش افزایش بهره‌وری، تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده است که کولرهای با راندمان بالا جایگزین آن خواهد شد و تلاش بر این است که ۲۰۰ هزار عدد آن امسال اجرایی شود. ساتکین با بیان اینکه تنها نباید به بخش انرژی تجدیدپذیر توجه کرد، تأکید می‌کند: بهره‌وری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به‌ گزارش «ایران»، ایران یکی از سرزمین‌های مستعد انرژی‌های تجدیدپذیر است. به طوری که در تمام سرزمین فرصت توسعه پنل‌های خورشیدی وجود دارد و در زمینه انرژی‌های بادی نیز فقط در حوزه شرقی، کشور ما بزرگترین تونل بادخیز جهان را دارد که ضریب ظرفیت آن بالای ۴۰ درصد بوده و این بی‌نظیر است. اما در کنار این بخش ظرفیت قابل توجهی برای بهره‌گیری از نیروگاه‌های مجازی داریم که اصلاح اقتصاد بخش برق به شکوفایی هر دو این ظرفیت‌ها کمک خواهد کرد و کشور را در مسیر تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه سوق خواهد داد.

بــــرش
ترکیه؛ رقیب ایران در منطقه

معاون وزیر نیرو درباره اینکه در بخش تجدیدپذیرها کدام یک از همسایگان رقیب کشورمان است، به «ایران» پاسخ می‌دهد: «در حال حاضر ترکیه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از تمام کشورهای منطقه از جمله عربستان و ایران پیشی گرفته است.» ساتکین ادامه می‌دهد: «این کشور با اجباری کردن دستورالعمل‌های این بخش توانسته است به‌موقعیت خوبی بویژه در حوزه انرژی خورشیدی دست یابد. ضمن آنکه با تحریم‌ها مواجه نیست و شرکت های بین‌المللی از سرمایه‌گذاری در این کشور استقبال می‌کنند. اقتصاد این کشور در بخش انرژی نیز به گونه‌ای تعریف شده که توسعه تجدیدپذیر‌ها صرفه اقتصادی دارد و با توجه به وضعیت این کشور در تأمین انرژی از جمله گاز، توسعه تجدیدپذیرها توجیه‌پذیر است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/7/545562/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها