83 درصد نیاز برنج امسال کشور از داخل تأمین می‌شود



مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 83 درصد نیاز برنج امسال کشور از داخل تأمین می‌شود، گفت: میانگین سطح زیر کشت برنج در سال‌های 95 تا 97 بیش از 600 هزار هکتار با تولید 3 میلیون تن شلتوک و حدود 2 میلیون تن برنج سفید بوده است. اما در سال استثنایی 98 با توجه به بارندگی‌های مناسب سطح زیر کشت 230 هزار هکتار افزایش یافت و به 830 هزار هکتار رسید. 90 درصد این افزایش سطح در دو استان خوزستان و گلستان محقق شد، لذا تولید سال 98 شلتوک بیش از 4.5 میلیون تن و برنج سفید بیش از 2.9 میلیون تن محقق شد. این مقدار تولید کفاف نیاز یک‌سال کشور را با سرانه مصرف 35 کیلوگرم برای هر ایرانی می‌دهد.
فرامک عزیز کرمی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد تولید برنج کشور از استان‌های گیلان و مازندران و 30 درصد از دیگر استان‌ها به‌دست می‌آید، افزود: علاوه بر مازندران و گیلان در 17 استان دیگر شامل خوزستان، گلستان، فارس، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، ایلام، قزوین، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز کشت برنج انجام می‌شود.
عزیز کرمی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص سال قبل از جمله بروز سیل در استان‌های گلستان و خوزستان، با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده و منابع آب قابل دسترس در سال‌جاری حدود 780 هزار هکتار سطح کشت و تولید، حدود 2.5 میلیون تن برنج معادل 83 درصد نیاز کشور محقق خواهد شد.
خوزستان می‌تواند صادر‌کننده برنج باشد
در همین حال، دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از برداشت مناسب برنج در این استان‌ها بخصوص خوزستان است، گفت: نقش استان خوزستان در تولید برنج کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. خوزستان و فارس که در سال‌های گذشته جزو استان‌های ممنوع کشت بودند سطح کشت برنج به‌گونه‌ای است که می‌توانند در تأمین نیاز برنج کشور و گام برداشتن به‌سمت خودکفایی از تولید مؤثر باشند.همچنین رقم برنج تولیدی خوزستان با برنج مصرفی در کشور عراق و دیگر کشور‌های عربی هماهنگ است بنابراین تولید برنج در خوزستان امکان صادرات این محصول به کشورهای همسایه را نیز فراهم می‌کند که برای وجهه ملی کشور و اقتصاد این استان اتفاق خوبی است. جمیل علیزاده شایق با بیان اینکه پیش‌بینی ما از تولید برنج همانند سال قبل است، ادامه داد: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است.
شایق درباره پیش‌بینی قیمت برنج در سال‌جاری با توجه به افزایش سطح زیر کشت این محصول در کشور تصریح کرد: در مورد قیمت برنج و سایر محصولات کشاورزی یک نکته دیگرهم بر قیمت‌ها تأثیر‌گذار است، اینکه در سال‌جاری قیمت نهاده‌های کشاورزی ازجمله، بذر، سموم، کود، ماشین‌آلات و خدمات بخش کشاورزی تا دو برابر افزایش داشته است و دولت هم نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی را با قیمت مناسب و به اندازه نیاز تأمین و توزیع نمی‌کند و کشاورز مجبور است از بازار آزاد بخرد. بنابراین مجموع این شرایط باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصول خواهد شد. / ایران آنلاین

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/8/545568/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها