اخبار




بازداشت 60 متهم در آتش‌سوزی‌های عمدی کشور

گروه حوادث / فرمانده ناجا علت برخی از آتش‌سوزی‌های رخ داده در جنگل‌ها و فضاهای سبز کشور را عمدی دانست و از شناسایی و دستگیری چندین نفر در این رابطه خبر داد.
سردار حسین اشتری صبح دیروز در حاشیه رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور ناجا در دانشگاه علوم انتظامی گفت:‌ نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول بلافاصله برای بررسی علت آتش‌سوزی‌ها وارد میدان شدند و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. در مورد حریق‌ها هم بخشی به‌صورت غیرعمد بوده و البته بعضی هم عمدی  بود که در این خصوص تعدادی شناسایی و دستگیر شده‌اند.
در پی آتش‌سوزی‌های اخیر تهران که به گفته کارشناسان آتش‌نشانی برخی از آنها عمدی گزارش شده است، تاکنون 60 نفر بازداشت شده‌اند.
سردار حمید هداوند جانشین رئیس پلیس پایتخت در این باره گفت: دستگیری این 60 نفر به اتهام عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها رخ داده اما عمدی بودن فعل آنها به‌دلیل غرض ورزی و اهداف خرابکارانه و اقدام علیه امنیت ملی کشور نبوده است. به‌عنوان مثال کشاورزی خواسته برای کاشتن دوباره محصول، زمینش را آتش بزند تا علف‌های هرز از بین برود اما به یک باره کل زمین آتش گرفته و سبب حریقی گسترده شده است یا معتادی در یکی از جنگل‌ها و بوته زارها آتش سیگارش روی زمین افتاده و به یک باره مراتع آتش گرفته است. این عمدی بودن با عمدی بودنی که غرض ورزی در آن وجود داشته باشد، فرق دارد.
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که آیا برخی از معتادان با دریافت پول اقدام به آتش‌سوزی کرده‌اند؟ تصریح کرد: تکذیب می‌کنم. از بین معتادانی که دستگیر کرده‌ایم، هیچ‌کدام نسبت به این موضوع اعتراف نکرده و البته قابل تشخیص هم است که چنین موضوعی کذب است چون وضعیت معتادان مشخص است.

برخورد قانونی با منتشر کنندگان فیلم های سینمایی در فضای مجازی

گروه حوادث / جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در کارگروه برخورد با انتشار دهندگان فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی از پیگرد قضایی افرادی خبر داد که فیلم‌های سینمایی را در فضای مجازی انتشار می‌دهند.
به‌گزارش پایگاه خبری پلیس، به منظور صیانت از حقوق و مالکیت مادی و معنوی تهیه‌کنندگان سینما و برای جلوگیری از انتشار غیرمجاز محصولات فرهنگی در فضای مجازی، کارگروه ویژه‌ای برای اقدام سریع و بموقع با هدف شناسایی مرتکبین و سایت های انتشار دهنده این محصولات به ریاست سردار هداوند جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و با حضور نماینده شورای عالی تهیه‌کننده‌ها و خانه سینما برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد نمایندگان و وکیل قانونی خانه سینما و شورای عالی تهیه‌کنندگان برای پیگیری پرونده‌های قضایی با همکاری پلیس فتای پایتخت اقدام نماید.
در ادامه سردار هداوند با تأکید بر اینکه پلیس فتا با جدیت موضوع نقض حق مالکیت معنوی را پیگیری کند، بیان داشت: افرادی که در فضای مجازی با نقض حق مالکیت معنوی اقدام به انتشار محصولات فرهنگی می‌کنند با هماهنگی قضایی تحت پیگیرد قرار می‌گیرند.

اینترپل،  کلاهبردار میلیاردی را به ایران برگرداند

گروه حوادث /  مرد شیاد که به بهانه خرید مسکن در یکی از کشورهای همسایه ایران از مردم کلاهبرداری کرده بود از سوی پلیس اینترپل دستگیر و به کشور بازگردانده شد.
سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در این باره گفت: از چندی قبل با اعلام مقامات قضایی مبنی بر اینکه رد یک کلاهبردار 37 میلیارد تومانی را در خارج از کشور پیدا کرده‌اند از پلیس بین‌الملل ناجا خواست تا وی را به کشور برگردانند. بنابراین اینترپل ضمن هماهنگی‌های لازم با مراجع مربوطه داخلی و خارجی، فرد کلاهبردار را به کشور بازگرداند. در ادامه مشخص شد این متهم با فریب تعدادی از هموطنان به بهانه خرید مسکن در یکی از کشورهای منطقه، برای اخذ اقامت، از آنها مبالغ هنگفتی دریافت و اقدام به کلاهبرداری کرده بود.
گفتنی است تاکنون 12 نفر از این کلاهبردار شکایت کرده‌اند و مبلغ کلاهبرداری از سوی شاکیان 37 میلیارد تومان اعلام شده است. درحال حاضر متهم دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده است. افرادی که به این نحو از آنها کلاهبرداری شده می‌توانند برای پیگیری شکایت خود به دادسرای ویژه جرایم اقتصادی مراجعه کنند.

رشد 11 درصدی قربانیان قرص برنج

گروه حوادث / ​طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی آمار قربانیان مسمومیت با قرص برنج در کشور 11/4 درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سال گذشته 919 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باخته‌اند که 586 نفر مرد و 333 نفر زن بودند. براساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 220، مازندران با 122 و گیلان با 85 فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته‌اند. البته در سال 1398 آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 20 نفر گزارش شده است.

 سمی بدون پادزهر
با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شود و مرگ در کمتر از 6 ساعت رخ می‌دهد.
در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی رخ می‌دهد. علت بیشتر فوتی‌ها با قرص برنج ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه
طبق آمارهای موجود در پنج سال گذشته شاهد افزایش دو برابری تلفات قرص برنج در کشور بوده‌ایم. این روند افزایشی بدون شک نیازمند اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن و نیز اطلاع‌رسانی همه جانبه‌تر از سوی نهادهای مرتبط برای آگاه سازی عمومی از مخاطرات این آفت کش است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/12/545585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها