حذف حقوق احمدشاه قاجار


تهیه و تنظیم: حسن مجیدی

پیشنهاد مهم
قابل توجه مجلس شورای ملی
حقوقی که سالانه از حاصل زحمت ملت بخت واژگون ایران به خانواده سلطنت داده می‌شود: شاه و ولیعهد 654000 تومان - کابینه سلطنت 14700 تومان - محمد علی میرزا 75۰۰۰ تومان - نصرت السلطنه ۱۲۰۰۰ تومان - عضد السلطان ۱۲۰۰۰ تومان - ناصر‌الدین میرزا ۱۲۰۰۰ تومان - سالارالدوله 6۰۰۰ تومان - اعتضادالسلطنه 6۰۰۰ تومان - کامران میرزا 6۰۰۰ تومان - کسان سالارالدوله 1680 تومان.
جمع کل ۷۹۹۳۸۰ تومان
مبلغ فوق که مساوی با بودجه سالانه وزارت معارف و اوقاف و مدارس دولتی و صحیه عمومی است سال‌های سال از خزانه فقیر مملکت به این شاهزاده‌های بی‌عاطفه و بی‌علاقه به مملکت داده شده است! اما بعد از این ملت ایران حاضر نیست ماهانه 40 هزار تومان به احمد میرزا بدهد که در پاریس مشغول عیاشی و شهوت رانی بوده حیثیات و شئون ملی را لکه دار کند! ملت ایران حاضر نیست 75 هزار تومان به محمد على میرزا بدهد که در اروپا علیه مصالح اجتماعی قیام و اقدام نماید! ملت ایران حاضر نیست به سالارالدوله سالانه شش هزار تومان بدهد که بر خلاف آزادی و حاکمیت ملی شروع به دسیسه کند! و بالاخره ملت ایران حاضر نیست دسترنج خود را به این شاهزاده‌های پوسیده بدهد که در مرکز مملکت علیه افکار او مشغول تحریکات باشند!
آقایان نمایندگان دوره پنجم
می‌شنویم رئیس کل مالیه در بودجه خرج سال آتیه (سیچقان ئیل) ارقام فوق را منظور نموده و چون ملت ایران به تأدیه آن حاضر نیست، پیشنهاد می‌کنیم از بودجه مخارج مملکتی کسر و 400 هزار تومان آن را برای تأسیس مدارس ابتدایی و توسعه معارف در تمام ایالات و ولایات و قرا و قصبات تخصیص داده 400هزار تومان بقیه را هم به مصرف تأسیس وزارت صحیه و مؤسسات صحی در تمام نقاط مملکت برسانند که موجب سعادت مملکت و استفاده عمومی باشد.
روزنامه کوشش- چهارشنبه22 حوت[اسفند] 1302

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/16/545596/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها