رژه رقم‌های کلان پولشویی و رشوه در دادگاه طبری

قاضی منصوری به 500 هزار یورو هم قانع نبود!


گروه سیاسی/ سومین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و متهمان دیگر این پرونده، صبح دیروز به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. پرونده‌ای با ۱۶ فقره اتهام که حجم مبالغ رشوه پرداخت شده در آن شاید به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، دیروز با دفاع دو متهم پرونده همراه بود. برخلاف طبری که همچون جلسه قبل، همه اتهامات خود را رد کرد و حرف مهمی به میان نیاورد، فرهاد مشایخ دیگر متهم پرونده از تماس قاضی متواری دو روز پیش از بازداشت در رومانی خبر داد. مشایخ گفت که منصوری در این تماس از او خواسته که در دفاعیاتش بگوید 500 هزار یورو را به عنوان قرض به او داده است.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه که طبری باز هم مایل به دفاع از خود نبود و قصد داشت که آن را به وکیل خود واگذار کند، قاضی خطاب به او گفت: یکی از اتهامات شما در اراضی کلاک، پولشویی از طریق ۴۲ میلیارد ریال به آقای مشایخ برای خرید سهام است، آیا قبول دارید؟ که متهم مدعی شد: خیر قبول ندارم و تکذیب می‌کنم. طی ۱۰ سال گذشته وجوهی بین من و مشایخ تبادل شده که مربوط به کار‌های ساخت و ساز است، مشایخ هیچ پرونده‌ای در دادگستری نداشته و ادعایی نیز درباره لواسان ندارد، در مورد وکالت سهام هم بی‌خبرم.
نماینده دادستان در واکنش به او گفت: کدام منطق اقتصادی این حجم سهم را بدون اطلاع وی به نام شخص دیگری می‌کند؟! که طبری گفت: مبلغ ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۹۰ طی یک نامه به مشایخ پرداخت کردم و مقرر شد مابقی پول را یک واحد آپارتمان در برج روما برای مشایخ خریداری کنم که البته دو واحد خریدم. سهام برای نجفی است. قاضی گفت: برابر دستنوشته در سال ۹۰ و اقاریرتان مبلغ  ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از مشایخ گرفتید که ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را طی دو فقره چک به او برگرداندید، درباره استرداد مبلغ توضیح دهید. متهم گفت: پول اضافه بود که آن را پس دادم. او در پاسخ به این سؤال قاضی که این پول کجا اضافه آمد، گفت: در ساخت و ساز.
‌پولی که گرفتم برای کار ساختمانی بود
قاضی در پاسخ گفت: مشایخ در اظهاراتش گفته زمانی که طبری متوجه شد سازمان بازرسی از ارتباطات من و طبری و حسن (نجفی) پیرامون اراضی کلاک آگاه شده، وجوه استردادی را سهام خریدم و زمانی که طبری متوجه شد، درخواست وکالت کرد و به طبری وکالت دادم. طبری در پاسخ مدعی شد: اظهارات مشایخ را قبول ندارم که قاضی هم پاسخ داد: برابر گزارش سازمان اطلاعات سپاه درخصوص بررسی حساب‌های مشایخ واریز کننده مبالغ به حساب شما حسن نجفی از مرتبطین اراضی کلاک بوده است. متهم در ادامه گفت: پولی که مشایخ به من داده، براساس فعالیتی بود که در کار ساختمانی با یکدیگر انجام می‌دادیم و برای همین هم قراردادی را منعقد کردیم. دستخطی که من به او گفتم پول را به شما برمی‌گردانم، موجود است در همان صندوقی که در اختیار ضابطین پرونده است. قاضی به وی گفت: این ادعای شماست که قراردادتان فی مابین شما و آقای مشایخ در صندوق وجود داشته است و در زمان بازکردن صندوق، آنچه که شما اکنون ادعا دارید، موجود نیست.
‌چگونه دستمزد یک کارمند قوه ۸‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود؟
در ادامه قهرمانی، نماینده دادستان به فرآیندی از پرونده اشاره کرد و گفت: در جلسه گذشته و در ابتدای سخن آقای طبری، او اذعان داشت قراردادی با نجفی نداشته ولی اکنون چیز دیگری می‌گوید. اصلاً فرض را بر این می‌گیریم قرارداد وجود داشته است، حال سؤالم این است قرارداد کدام کار اقتصادی است که دستمزد یک کارمند قوه که باید در محل کار خود هم حاضر می‌شده در سال ۸۳ تا ۸۶ مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود؟ اگر با سود متعارف بانکی هم حساب کنید، این رقم بسیار نجومی می‌شود. دومین رشوه شما از نجفی برای ملک کریم خان بوده است و سومین رشوه واحد اداری تجاری سانا بوده که در حال حاضر هر متر آن ۵۰ میلیون تومان است. همچنین زمین مشجر لواسان در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان است. کدام قرارداد است که این همه به شما سود رسانده است؟ نماینده دادستان در ادامه با بیان اینکه زمانی که مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی مشایخ به حساب طبری ریخته شده اتفاقات لواسان رقم خورد، گفت: شهردار وقت لواسان بازداشت شده است. قاضی لواسانات نیز که از قوه قضائیه اخراج شد، بازداشت شده است. نماینده دادستان خطاب به طبری گفت: شما در سال ۸۴ تا ۸۶، مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را گرفتید و تا سال ۹۰ از این پول استفاده کردید، اما حسب اظهارات مشایخ در سال ۹۰ سازمان بازرسی درباره ارتباط شما با آقای مشایخ حساس شده و پیرامون آن سؤال می‌کند. لذا آقای طبری سال ۹۰ این صورتجلسه را تنظیم کرد و در آن عنوان می‌کند بنده این مبلغ را از مشایخ گرفته‌ام و ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز به او تحویل داده و مابقی مبلغ را نیز در برج روما واحدی را برای او خریداری می‌کنم.
‌200 میلیارد تومان سود در پرونده نجفی
نماینده دادستان در ادامه به موضوع قرارداد زمین لواسان اشاره کرد و گفت: این ملک برای خواهران نجفی بوده که به آقای مشایخ داده بودند. در اظهارات مشایخ عنوان شده نجفی با او تماس گرفته و گفته‌ ملک را به نام طبری بزن؛ اما امروز آقای طبری مدعی است در این زمینه قرارداد دارند. هیچ اقتصاددانی نمی‌تواند این گونه سود کند. شما در پرونده نجفی۲۰۰ میلیارد تومان سود کردید. نجفی از متهمان کلان اقتصادی است. وی می‌خواست یک تخلف بزرگ و خطرآفرین برای محیط زیست تهران انجام دهد و آن این بود که ملک خارج از حریم لواسان را با توافق غیرقانونی که با شهرداری و کمیسیون ماده ۵ انجام داده بود، در داخل حریم لواسان آورد و به ارزش این ملک ده‌ها برابر اضافه کرد و این چنین در عرض یک شب صاحب درآمد نجومی شدند.
‌تغییر مدرک کارشناسی لوازم خانگی به راه و ساختمان
نماینده دادستان ادامه داد: در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۶ اگر طبری هر روز هم برای مشایخ کار کارشناسی انجام می‌داد، نهایتاً باید ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان دریافتی داشت، اما ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گرفته است. سؤال این است که آیا آقای طبری کارشناس است؟ طبری در سال ۸۲ وفق بند ۱۸۷ قانون ۵ ساله توسعه مدرک کارشناسی خود را در رشته لوازم خانگی و اداری اخذ می‌کند، اما طی یک نامه تقاضا می‌کند مدرک کارشناسی‌اش از لوازم خانگی به راه و ساختمان تغییر کند. آقای طبری لیسانس خود را از کجا اخذ کرده‌اید؟ ما در پرونده شما هیچ مدرکی از لیسانس پیدا نکردیم. طبری پاسخ داد: مدرک لیسانس خود را در رشته معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران اخذ کردم. قهرمانی در ادامه گفت: طبری مدرک کارشناسی ارشدی که ارائه کرده است در رشته مدیریت دولتی بوده نه راه و ساختمان، همچنین این مدرک را از دانشگاه نگرفته بود بلکه آن را از سازمان استخدامی اخذ کرده بود، بنابراین مدرک او صرفاً ارزش استخدامی داشت، حال آن که برای اخذ مدرک کارشناسی رسمی دادگستری باید مدرک ارائه شده از جانب فرد دارای ارزش علمی باشد. در ادامه نماینده دادستان تصریح کرد: طبری در این جلسه می‌گوید ۲۴ ساعته در خدمت قوه قضائیه بوده است؛ بعد می‌پرسیم پول‌ها را از کجا آورده‌اید که جواب می‌دهد بعدازظهر‌ها در ابهر و سایر جا‌ها سوله‌سازی می‌کردم. خب قبول کردیم که کار اقتصادی می‌کردید، بفرمایید کدام کار اقتصادی بوده که این همه سود برای شما داشته است؟ طبری گفت: کار من فقط مشاوره صرف نبوده بلکه مشاوره فنی بوده؛ بار‌ها به ابهر و پتروشیمی‌ها برای زدن سوله‌ها و کارخانه‌ها می‌رفتیم و من فقط مشاور نبودم. در ادامه نماینده دادستان از طبری پرسید آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را چه کار کردید؟ که طبری پاسخ داد: شما چکار دارید.
‌۵۰۰ هزار یورو به منصوری دادیم، اما باز هم قانع نشد
قاضی در ادامه از متهم فرهاد مشایخ خواست در جایگاه قرار گیرد. این متهم در باب موضوع اراضی کلاک گفت: آقای طبری دوستی دیرینه‌ای با آقای نجفی داشت. نجفی زمینی در لواسان داشت که با مشکلاتی مواجه بود، لذا در سال 85 به بنده گفت با طبری صحبت کرده‌ و باید بنده با طبری قراردادی ببندم. براساس آن 300 متر زمین را به نام او کردم و آن زمان 8 میلیارد و 400 میلیون تومان هم از حساب شخصی خودم به آقای طبری واریز کردم. آقای قاضی، بنده گول خوردم و اشتباه کردم. بنده اصلاً نمی‌دانم پولشویی چیست.
نماینده دادستان درباره جلسات مشترک میان آقای نجفی و منصوری از متهم پرسید که او پاسخ داد: یکبار آقای منصوری را در دفتر آقای طبری دیدم و بعد از آن اگر با او کاری داشتیم، وی را در دفترش می‌دیدم. سه الی چهار روز گذشته؛ یعنی دو روز قبل از دستگیری منصوری، او با من تماس گرفت و گفت که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم که چرا باید این حرف را بزنم؟ قاضی بابایی پرسید: در ازای اقدامات و خدمات متهم منصوری چه مبالغی به او پرداخت شد؟ مشایخ گفت: نجفی اظهار کرد که منصوری مزاحم وی شده است و از من پول و ملک می‌خواهد که در ۵ نوبت ۵ بسته که جمعاً ۵۰۰ هزار یورو بود به او دادیم، اما باز هم قانع نشد.
زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقباً اعلام می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/3/545614/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها