به نام تاریخ




26 خرداد
امروز هشتاد‌ وهشتمین روز از سال 99 است. در روزهای پایانی فصل بهار هنرمندانی متولد شدند و هنرمندانی درگذشتند که یادی از آنها می‌کنیم.
تولدها
هانیبال الخاص: هم نامش متفاوت بود هم کارش. هانیبال الخاص نقاش و منتقد آثار هنری بود و از سوی دیگر در ترجمه و نویسندگی هم دستی داشت. او سال 1309 در چنین روزی در کرمانشاه به دنیا آمد و به‌عنوان یکی از نقاشان نوگرای معاصر ایران نامش را ثبت کرد. او نقاشی را از جعفر پتگر یاد گرفت و آنچنان به هنر علاقه داشت که تحصیل در رشته پزشکی را رها کرد و نقاشی خواند. نقاشی‌های فیگوراتیو هانیبال الخاص از آثار مهم او و هنر مدرن ایران است اما جالب است بدانید که او شاعر هم بود و دوبیتی، هایکو، قصیده و غزل‌های زیادی از او به جا مانده است. ضمن اینکه 150 غزل از حافظ را به زبان آشوری ترجمه و همراه نقاشی‌های خودش منتشر کرد.
ناصر هوشمند وزیری: مجسمه ساز ایرانی سال 1325 در همین روز متولد شد و نامش به‌عنوان نخستین مجسمه ساز ایران که با فایبرگلاس آشنا شد و کار کرد ثبت شد. او در سال‌های فعالیتش بیش از 300 مجسمه ساخت که 50 مجسمه از او را در پارک جمشیدیه تهران می‌توانید ببینید. مجسمه‌هایی مانند شهریار، ستارخان و دست‌های آبخوری. البته آب نمای پارک ساعی و مجسمه‌های حیوانات این پارک هم از آثار اوست. استفاده از مواد دورریختنی و بازیافتی یکی از ویژگی‌های مجسمه‌های اوست. تنها موزه خصوصی ایران هم توسط وزیری به‌نام «غارموزه وزیری» تأسیس شد که در کوه‌های لواسان تهران حفر شده و در نهایت وزیری در همان موزه خودش به خاک سپرده شد.
باقر صحرارودی: مخاطبان او را بیشتر با بازی در سریال‌های تلویزیونی و نقش‌های طنز می‌شناختند اما صحرارودی در طول دوران فعالیتش نقش‌های به یادماندنی در فیلم‌هایی چون «سگ کشی» به کارگردانی بهرام بیضایی و «آبادانی‌ها» به کارگردانی کیانوش عیاری بازی کرده بود. او علاوه بر بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی را هم در کارنامه هنری اش داشت. باقرصحرارودی ۲۶ خرداد سال ۱۳۲۱ به دنیا آمد.
آلبرتو سوردی: تولد بازیگر ایتالیایی که دوبلور نقش اولیور هاردی در فیلم‌های «لورل و هاردی» به زبان ایتالیایی بود، امروز است. او سال 1920 به دنیا آمد و نامزد، راه بندان، شاهد، تظاهرات عمومی، ساخت ایتالیا، همسرم و نعلبکی بالدار از فیلم‌هایی است که سوردی در آنها بازی کرده است. او فیلم‌هایی چون زوج‌ها، یک ایتالیایی در امریکا و دود لندن را هم کارگردانی کرده است.
هری لنگدون بازیگر امریکایی هم در این روز به دنیا آمده است.
درگذشت‌ها:
منصوره حسینی: این بانوی نقاش ایرانی سال 1305 به دنیا آمده و لیسانس نقاشی را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرفته بود. او که به‌عنوان نقاشی نوگرا شناخته می‌شد تحصیلاتش را در ایتالیا ادامه داد و سال 1325 به‌عنوان یکی از نخستین هنرمندان ایرانی در دوسالانه ونیز شرکت کرد. نمایشگاه‌هایی از آثار او در تهران، ونیز و رم برگزار شدند و چند جایزه در مسابقه‌های ثبت زیبایی‌های رم و نمایشگاه ملی هنر معاصر برد. البته حسینی علاوه بر کشیدن نقاشی به نوشتن نقد بر آثار هنری هم شهرت داشت. او سال 91 در چنین روزی درگذشت اما پیکرش حدود دو هفته بعد از مرگ توسط یکی از همسایگانش در خانه‌اش کشف شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/20/545628/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها