بررسی برنامه‌ها و چالش‌های فرهنگی و آموزشی در مجلس

صالحی: کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند




گروه سیاسی/ دیروز جلسه مجلسی‌ها کاملاً رنگ و بوی فرهنگی داشت. دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و همین طور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی میهمان بهارستان بودند. میهمانی که البته همراه با گلایه و انتقاد هم بود.
بخش اول جلسه به بررسی چالش‌های فرهنگی کشور اختصاص داشت. جایی که اول از همه نوبت سید عباس صالحی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اولین گزارش خود را به مجلس یازدهمی‌ها ارائه کند. او گزارش خود را به تفکیک در حوزه‌های مختلف آمار پروژه‌های وزارت ارشاد، فعالیت کتابخانه‌ها، اوقاف، هنر، رسانه و مطبوعات و فضای مجازی بیان کرد. از جمله بخش‌های سخنان صالحی اشاره او به سه رویکرد اساسی وزارت ارشاد بود که درباره آن گفت: «رویکرد اول توجه به استان‌ها بوده است؛ ایران فقط تهران نیست ما از ابتدا ۲۰ درصد بودجه را به استان‌ها تخصیص داده و سال به سال آن را افزایش داده‌ایم. در سال ۱۳۹۸ فعالیت‌های مختلفی در حوزه فرهنگی و هنری و دینی در استان‌ها انجام شد. دومین رویکردی که مورد توجه ما بوده است بحث شفافیت در بودجه‌ریزی در وزارتخانه است.» او سومین رویکرد را هم مسأله هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: «ما در تلاش هستیم تا خدمات‌رسانی را در قالب دولت الکترونیک و به‌صورت غیرحضوری انجام دهیم. ان‌شاء‌الله از اول مهرماه خدمات‌رسانی وزارت فرهنگ بدون مراجعه و تقریباً به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا ان‌شاء‌الله خدمات سرعت بیشتری گرفته و شفاف‌تر شود. در ابتدا ۱۳۰ مجوز در وزارت فرهنگ وجود داشت که به ۳۶ مجوز تقلیل یافته و ان‌شاء‌الله با تکمیل آن گزارش ۳۶ خدمت در فضای سامانه‌های الکترونیکی در خدمت قرار خواهد گرفت.» صالحی در تشریح فعالیت‌های وزارتخانه در حوزه کتاب با بیان اینکه در 3 سال گذشته  ۳۴۵ کتابخانه ساخته شده که پنج کتابخانه مرکزی است، گفت: امروز کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. همچنین حدود ۵۵ جشنواره ملی قرآنی و ۶۰۰ نمایشگاه استانی در حوزه قرآن و عترت شکل گرفته و بیش از 2 هزار و 400 مؤسسه قرآنی در کشور فعال هستند. کانون فرهنگی و هنری مساجد نیز با بیش از ۲۵ هزار کانون در سطح کشور و دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو همواره فعالیت‌های مؤثری را دنبال کردند. او افزود: در حوزه سینما نیز شاهد تحولی در اقتصاد سینما بوده‌ایم. در بخش بین‌الملل با ۲۰۵ جایزه بین‌المللی در سال گذشته دستاورد خوبی داشته‌ایم. ساخت سینمای امید در مناطق محروم با نگاه گسترش و دسترسی به محصولات هنری دنبال می‌شود. صالحی با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه رسانه و مطبوعات گفت: در ایام کرونا رسانه‌ها به عنوان مکمل امنیت و سلامت جامعه پا به عرصه گذاشتند. ما ۱۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی داریم که هر هفته جلسات خود را تشکیل می‌دهند. در اطلاع‌رسانی کرونا نیز در کنار خدمات اصحاب سلامت شاهد تلاش اصحاب رسانه در کنار آنان بودیم تا شرایط آرامی را در کشور فراهم کنیم. سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز که یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است فعالیت‌های متنوعی را در حوزه زیرساختی و چند رسانه‌ای داشته است که ان‌شاء‌الله این تلاش ادامه خواهد یافت.
پاسخ قالیباف به انتقادات رئیس سازمان تبلیغات
حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دیگر سخنران جلسه دیروز مجلس بود. او با انتقاد از رها شدگی فضای مجازی و از عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد.  بعد از اظهارات وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس مجلس خطاب به حجت‌الاسلام قمی گفت: «بنده نیز نکته‌ای داشتم من هم مانند شما یک خدمتگزار در مجلس شورای اسلامی هستم.  از نظر بنده ما که مسئولیتی برعهده داریم حق نداریم از خودمان انتقاد کنیم در جایی که وظیفه برعهده ماست. همه بایدهایی که شما به آن اشاره داشته‌اید مسئول‌شان خودتان هستید همه باید دست به دست هم داده و مشکلات را با هم حل کنیم. به نکاتی که شما اشاره کردید چه کسی باید بپردازد همه ما مسئول هستیم که وظایف‌مان را بدرستی انجام دهیم. اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند پس چه کسی باید مشکلات را حل بکند.» وی در ادامه تأکید کرد: «در این دوره از مجلس نیز باید به همراه دو قوه و سایر بخش‌ها دست‌به‌دست هم داده تا مشکلات را حل کنیم.»
معیشت معلمان و کمبود نیرو
دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش
مهمان سوم دیروز مجلس، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش بود. او هم گزارشی از وضعیت حوزه تحت مدیریتش ارائه کرد و درباره وضعیت حوزه آموزش و پرورش گفت که در حال حاضر این وزارتخانه 197 هزار نفر کمبود نیرو دارد. او در گزارش خود به مسائلی مانند آموزش از راه دور در دوران کرونا، وضعیت معیشت فرهنگیان، هوشمندسازی آموزش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد.  حاجی‌میرزایی در پاسخ به انتقادات نمایندگان تأکید داشت که در دوره مسئولیتش هیچ اقدام و عزل و نصبی بر اساس انگیزه‌های سیاسی انجام نداده. او معضل کمبود نیروی انسانی را یک قصه پر غصه برای آموزش و پرورش دانست و گفت: «در حال حاضر 88 هزار نفر هستند که باید تعیین تکلیف شوند و از این میان 25 هزار نفر را امسال باید تعیین تکلیف کنیم.» او با اشاره به 11 بار تغییر قانون جذب در آموزش و پرورش انتقاد کرد که به‌دلیل این تغییرات مکرر توسط مجلس «از سال 88 تا 99 ، 407هزار نیرو وارد آموزش و پرورش شدند که 197 هزار نفر از مسیر غیر دانشگاه فرهنگیان آمدند، شرایط سنی مناسب نداشتند ولی حکم شده که اجرا کنیم و این آشفتگی در نیروی انسانی و آموزش و پرورش ایجاد می‌کند.»  او همچنین درباره وضعیت معیشتی معلمان با بیان اینکه در 9 ماه گذشته اتفاقات مهمی افتاده، تأکید کرد که در این مدت بیشترین افزایش حقوق‌ها متوجه فرهنگیان بوده و از نمایندگان خواست تا فیش‌های حقوقی مهر 98 را با خرداد 99 مقایسه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7370/2/545644/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها